PRISGITT: The Shadow House ble bygget på en liten falleferdig garasjetomt. Huset er en skygge i seg selv og nå er det nominert til den prestisjetunge Royal Institute of British Architects Manser Medal.  FOTO: Tom Gildon
PRISGITT: The Shadow House ble bygget på en liten falleferdig garasjetomt. Huset er en skygge i seg selv og nå er det nominert til den prestisjetunge Royal Institute of British Architects Manser Medal. FOTO: Tom GildonVis mer

Perfekt hus på minimal tomt

Storbritannias beste hus i 2011?

Det dukker stadig opp gode eksempler på nyskapende arkitektur - enten det er urbane bygg eller arkitektperler i mer landlige omgivelser.

The Shadow House setter i hvert fall andre hus i skyggen, og er et godt eksempel på et bygg som forsøker å skape sitt eget uttrykk i urbane omgivelser.

Eget hjem The Shadow House eller Skyggehuset om du vil, er tegnet av arkitektekteparet Sophie Goldhill og David Liddicoat. To lovende arkitekter på 30 år som møttes ved Royal College of Art og som sammen har bygget opp arkitektkontoret Liddicoat & Goldhill.

Shadow House er deres eget hjem og har allerede rukket å vinne The Royal Institute of British Architects Award 2011.

ULIKE NIVÅER: Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet.  FOTO: Keith Collie
ULIKE NIVÅER: Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet. FOTO: Keith Collie Vis mer

Nå er huset nominert til den prestisjetunge Manser Medal, som deles ut av samme institutt, til det beste nye huset i Storbritannia i 2011.

Boligen ligger i urbane London hvor tomteutnyttelsen er ekstrem. Utgangspunktet var å bygge på svært begrenset plass - og å forholde seg til et strengt budsjett.

- Fordi budsjettet var så stramt planla vi å utføre så mye som mulig av arbeidet selv og vi begrenset oss med å velge få primærmaterialer, opplyser arkitekt Sophie Goldhill i Liddicoat & Goldhill.

Enkle midler Det er stor poesi i praktiske ting, mener Sophie Goldhill, så de forsøkte å finne enkle midler for å sette sammen huset. De fant ut at de stramme grensene de hadde satt egentlig ble mer frigjørende snarere enn begrensende.

De måtte forholde seg til få materialer. Huset er forøvrig lite og smalt med et bruttogulvareal på bare 77 kvadratmeter - og er bygget med nederlandsk såkalt ingeniørmurstein som er et robust materiale med en spennende sort glasur.

PLASSUTNYTTELSE: Huset inneholder to soverom, to bad, kjøkken og stue/spisestue.  FOTO: Keith Collie
PLASSUTNYTTELSE: Huset inneholder to soverom, to bad, kjøkken og stue/spisestue. FOTO: Keith Collie Vis mer

Interiøret rundt vinduene er i lerk, mens gulvene er lagt med polerte betonggulv.

En liten luksus de ønsket seg var marmor. Det har de benyttet gjennom hele huset, ikke minst fordi det er som en reflekterende kontrast til de svarte murveggene.

Intensitet og stille skygge Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt dette spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge. Det var viktig å skape indre områder med maksimal emosjonell effekt, lyder filosofien bak dette huset.

Badet har et enormt glasstak som står i kontrast til atmosfæren i oppholdsrommene. De ønsket å skape følelsen av å være ute. Dusjing i full solinnstråling og å ta et bad under stjernene.

For å gi en følelse av plass var det viktig for å modulere seksjonen og variere takhøydene.

LYS OG MØRKE: Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge FOTO: Tom Gildon
LYS OG MØRKE: Ifølge arkitektene dreier hele designen seg rundt spillet av lys og mørke; nøye kontrollert av intensitet og stille skygge FOTO: Tom Gildon Vis mer

- Ved å endre gulvnivå og bygge tak i ulike høyder, skapte de variasjon fra 3 meter i stuen til 2,1 meter i inngangspartiet. Dette tillot oss å gi hvert rom sin egen lydkvalitet og følelse av hygge eller luftighet.

Utviklet inventaret Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, iføge arkitektparet, som også har også utviklet inventaret.

En minimalistisk seng av lerk, kjøkken i rustfritt stål, marmor og spraylakkerte matt dører, i tillegg myke møbler i stua med afrikanske tekstiler.

Tidligere har de designet luksuriøse boliger for private kunder og jobbet på prosjekter med fokus på urban boligsosial utviklingen. Det var denne erfaringen de ønsket å overføre The Shadow House.

Å finne tomten var for øvrig ikke enkelt. De syklet rundt i London, utforsket bakgater, kikket over gjerder, hele tiden på jakt etter et lite gjemt, glemt sted. Til slutt oppdaget de en forlatt parkeringsplass, rett bak King's Cross.

EGEN KARAKTER: Hvert rom har sin egen karakter. Her er det benyttet strukturert og reflekterende flater. FOTO: Tom Gildon
EGEN KARAKTER: Hvert rom har sin egen karakter. Her er det benyttet strukturert og reflekterende flater. FOTO: Tom Gildon Vis mer

Plassen var liten og det virket vanskelig å klare å sette opp et hus. Og oppgaven ble enda vanskeligere fordi tomten lå i den sterkt beskyttede Camden Square Conservation Area.

Forrige eier hadde ikke fått byggetillatelse, så de ble raskt klar over at prosjektet bare kunne bli en realitet gjennom deres kompetanse når det gjelder å tegne hus i historiske områder - og forhandle med naboer og lokale planleggere.

Les også:

- Hell matolje i sluket
Finn interiørideer i Bonytts inspirasjonsguide
Slik fjerner du fettflekker på treverk
Slik blir du kvitt babykiloene

SLUTTDATO: Huset sto ferdig vinteren 2011. Nå er huset nominert til den prestisjetunge The Royal Institute of British Architects Manser Medal.  FOTO: Tom Gildon
SLUTTDATO: Huset sto ferdig vinteren 2011. Nå er huset nominert til den prestisjetunge The Royal Institute of British Architects Manser Medal. FOTO: Tom Gildon Vis mer

Saken ble opprinnelig skrevet av Bonytt for Klikk.no. Les her.

INTERIØRET: Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, Liddicoat & Goldhill har også utviklet inventaret.  FOTO: Tom Gildon
INTERIØRET: Men bare å bygge et hus gjør ikke et hjem, Liddicoat & Goldhill har også utviklet inventaret. FOTO: Tom Gildon Vis mer