Perfekte bruktbiler for norske veier

Ikke SUV og ikke vanlig stasjonsvogn - her er tre gode kjøp.

GODE VALG: Volvo XCV70 og Subaru Legacy - halvhøye stasjonsvogner som passer spesielt godt for norske forhold. FOTO: Terje Bjørnsen
GODE VALG: Volvo XCV70 og Subaru Legacy - halvhøye stasjonsvogner som passer spesielt godt for norske forhold. FOTO: Terje BjørnsenVis mer

Hvorfor, spør du kanskje, er ikke en SUV nødvendigvis den beste firehjulstrekkeren?
De er ikke særlig rommelige i forhold til prisen. Av natur har SUV-er dårligere kjøreegenskaper - vekt i høyden er ikke oppskriften på smidig oppførsel i skarpe svinger. Dessuten bruker de mer drivstoff enn lavere biler med tilsvarende ytelser.

Det er her halvhøye stasjonsvogner kommer inn som et godt kompromiss, dersom du trenger noe kraftigere enn mer tradisjonelle stasjonsvogner som nylige testede Mondeo og Passat. Etter vår mening er dette rett og slett svært gode norgesbiler. 

Her har bilfabrikkene brukt en helt vanlig firehjulsdreven stasjonsvogn som utgangspunkt. Dermed har du mer plass til rådighet enn i en SUV til samme pris. Så er bilen "SUV-ifisert", med økt bakkeklaring samt pynt som plast rundt skjermene og såkalte skliplater under fronten og hekken.

Octavia Den billigste veien til en slik bruktbil er Skoda Octavia Scout . Bakkeklaringen på 18 cm er omtrent som for en SUV, godt nytt for deg som trenger firehjulsdrift opp til hytta. Firehjulsdriftssystemet er av Haldex-typen, som i praksis betyr at bilen er forhjulsdreven inntil elektronikken registrerer hjulspinn og sender krefter til bakhjulene.

POPULÆR BRUKTBIL: Skoda Octavia 4x4 er en veldig ettertraktet bruktbil på det norske markedet. Grunnen til det er at du får veldig mye for pengene. Dessuten er kvalitetsryktet godt. Scout-versjonen på bildet er enda tøffere. FOTO: Terje Bjørnsen
POPULÆR BRUKTBIL: Skoda Octavia 4x4 er en veldig ettertraktet bruktbil på det norske markedet. Grunnen til det er at du får veldig mye for pengene. Dessuten er kvalitetsryktet godt. Scout-versjonen på bildet er enda tøffere. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Octavia Scout kom i 2007, og i Norge er det versjonen med 2,0 TDI-motoren og 140 hk som gjelder. Motoren sørger for solide ytelser.

Allerede i utgangspunktet er dette en godt utstyrt bil, og en titt på Finn viser at mange i tillegg har lagt på en del ekstrautstyr. På bruktmarkedet er bilen svært populær, og det gjør at den holder seg godt i pris. Regn med å betale fra 260 000 kroner.

Et alternativ fra Skoda er vanlig Octavia med 4x4. Faktisk har også denne økt bakkeklaring, her med 2,4 cm ekstra i forhold til en vanlig Octavia. Denne versjonen kom i 2005 og fås med billigere motorer, og koster fra 200 000 kroner.

Alle versjoner av Skoda Octavia har få feil. Ifølge tyske Dekra, som hvert år gjennomfører 15 millioner kjøretøykontroller, er 83,4 prosent av de kontrollerte Octaviaene med kjørelengde mellom 50 000 og 100 000 kilometer uten feil. Gjennomsnittet er 70,1 prosent.

På veien har både Octavia 4x4 og Octavia Scout trygge kjøreegenskaper, men særlig sportslig er den ikke. Med litt store sommerdekk kan det bli mye hjulstøy. Bagasjerommet er stort, mens relativt kort avstand mellom forseterygg og bakseterygg gjør at det blir trangt med bakvendt barnesete.

Volvo XC70 Dagens XC70 er tredje generasjon (først het de V70 XC). Det er biler fra den andre generasjonen, som ble bygd fra 2001 til 2007, som dominerer på bruktmarkedet. Bakkeklaringen er 20 cm, og firehjulsdriftssystemet ble forbedret både i 2003 og 2006.

Kjøreopplevelsen er Volvo-bedagelig og forutsigbar, og bilen har god plass. På bruktmarkedet er det mest av 2,4-litersdieselen med 163 hk, men 185-hesteren fra 2006 er langt sterkere. Prisspennet er stort, fra rundt 150 000 til 450 000 kroner.

Subaru Outback Outback er den høyreiste utgaven av stasjonsvogna Legacy, og her er det årsmodell 2004 til 2009 vi snakker om. Den har 19 cm bakkeklaring, permanent firehjulsdriftssystem, trygg stabilitet og svært god evne til å ta seg fram.

Komfort er et pluss ved kjøreopplevelsen, nummen styring et minus. Med 2,5-liters bensinmotor og gammelmodig automatgir er den tørst, en toliters dieselmotor kom først i 2008. Outback/Legacy har svært gode resultater i kvalitetsundersøkelser. Pris fra ca. 200 000 til nesten det dobbelte for de nyeste. 

Du finner en mer detaljert omtale av disse bruktbilene under.

Les også:
Sjekk feilene på de mest populære bruktbilene
Disse har best plass og firehjulsdrift
Volkswagen Touran er litt for trang
Vi har kjørt Porsches gromme leketøy

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Bruktbilguide til Skoda Octavia Octavia stasjonsvogn med diesel og firehjulsdrift er en av de mest allsidige bilene for norske kjøreforhold. Bruktbilguide til Subaru Outback/Legacy
En brukt Subaru Legacy eller Outback skilter med firehjulsdrift og solid teknikk. Bruktbilguide til Volvo XC70 Volvo XC70 er en fin mellomting av stor stasjonsvogn og SUV.