Petra (47): Kropp som 29-åring

I ukesvis har Petra kjørt et beinhardt regime. Det har gitt henne svært gode resultater - og sixpack på kjøpet. - Ekstremt, mener ekspert.

FIKK SIXPACK: Petras mål var aldri å gå ned i vekt, men å bli sterkere fysisk og mentalt. Nå avslører hun oppskriften. Foto: Privat
FIKK SIXPACK: Petras mål var aldri å gå ned i vekt, men å bli sterkere fysisk og mentalt. Nå avslører hun oppskriften. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Dette er den beste investeringen jeg har gjort for kroppen, sier Petra Skiöld fra Skåne i Sverige.

47-åringen er godt over gjennomsnittet trent. Nylig slang hun seg på kostholds- og treningsopplegget «16 Weeks of Hell». Som om hun ikke var i god form før, så nådde målingene nye høyder:

Hennes fysiske helse er på lik linje som en 29-åring.

Skjermdump fra Skiölds tester.
Skjermdump fra Skiölds tester. Vis mer

Hvordan det er mulig? Jo: Kontinuerlig hardtrening kombinert med et skreddersydd kosthold.

Ville bli sterkere

Skiöld selv er idrettsutøver og vant til lange løpeøkter, i tillegg til stadig å delta i diverse ultramaraton.

- Så jeg vet jo hvordan jeg skal trene for å bli i toppform. Det jeg manglet var kostholds-biten: Å vite hva jeg skulle spise til en hver tid, forteller hun.

I MÅL: Skiöld har kjørt et tøft opplegg de siste ukene. Foto: Privat
I MÅL: Skiöld har kjørt et tøft opplegg de siste ukene. Foto: Privat Vis mer

Dette fikk hun hjelp av coach Tony Andersson til. Ifølge ham, handler ikke opplegget bare om å slanke seg, men også om å bygge fysikk. For Skiöld var aldri målet å gå ned i vekt, tvert om å bygge muskler.

For å mestre de 16 ukene, er det spesielt tre faktorer som spiller inn, mener Andersson:

  • Planlegging. Planlegg dagene dine så nøye som mulig og i så god tid som mulig.
  • Disiplin. Finn fram disiplinen, så du klarer å gjennomføre det du har planlagt hver dag uten å la dine egne unnskyldninger ta over.
  • At du gjennomfører. Påminn deg selv om at hver dag teller, hvert måltid og hver treningsøkt - selv om de ikke blir perfekte.

- Jeg fikk jo litt sjokk da Tony fortalte meg at jeg skulle spise åtte ganger om dagen. Men det var det min kropp - som allerede var topptrent - trengte for å nå målet om å bli sterkere og mer utholden, sier Skiöld.

- Fantastiske resultater

I begynnelsen var Skiöld skeptisk til opplegget, spesielt til maten. Før spiste hun en svær porsjon havregrøt med chiafrø og nøtter til frokost. Nå skulle hun spise mye mindre og trene mer.

- «Dette kan jo umulig gå», tenkte jeg. Men kroppen min responderte utrolig bra, og det raskt. Med så mye trening var dette kostholdet det som måtte til for å nå målet.

PROFF-LØPER: Skiöld er en løpeglad kvinne og har flere medaljer. Foto: Privat
PROFF-LØPER: Skiöld er en løpeglad kvinne og har flere medaljer. Foto: Privat Vis mer

I løpet av ukene Skiöld holdt på med «16 Weeks of Hell», gjennomførte hun seks konkurranseløp - og endte opp med enten første-, andre- eller tredjeplass. Hun løp fem ganger i uka, trente styrke seks ganger i uka - i tillegg til yoga.

- Petra har fulgt programmet 100 prosent og da kommer resultatene både fysisk og psykisk - så enkelt er det, sier Tony Andersson til Dagbladet.

COACH: Tony Andersson.
COACH: Tony Andersson. Vis mer

Skiöld er glad hun ga opplegget en sjans, men gikk flere runder med seg selv før hun kastet seg på.

- I et helt år vurderte jeg fram og tilbake, men med så fantastiske resultater er jeg veldig glad for at jeg gjorde det, og anbefaler det til alle som har lyst på en skikkelig utfordring, sier hun.

- Ekstremt

- Det er flott at hun har fått så gode resultater, sier Jarle Berge, fysiolog og førsteamanuensis ved Sykehuset i Vestfold.

Han mener at Skiöld har en stor fordel med sin bakgrunn som idrettsutøver, fordi hun da er vant til en stor treningsmengde og et strukturert regime.

- En treningsmengde med to økter om dagen fem-seks ganger i uka er ekstremt mye for «vanlige» personer. De fleste vil fort få belastningsskader ved å øke treningsbelastningen opp på dette nivået, hvis du ikke allerede har en høy treningsbelastning, påpeker han.

EKSPERT: Jarle Berge, fysiolog og førsteamanuensis ved Sykehuset i Vestfold, Fysikalsk medisinsk avdeling, Hormon, overvekt og ernæringsavdelingen, og Politihøgskolen avd. Stavern. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
EKSPERT: Jarle Berge, fysiolog og førsteamanuensis ved Sykehuset i Vestfold, Fysikalsk medisinsk avdeling, Hormon, overvekt og ernæringsavdelingen, og Politihøgskolen avd. Stavern. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer

En treningsmengde på tre økter i uka er nok mer overkommelig for de fleste ved siden av jobb og en aktiv fritid, mener Berge.

- Det er lurt å finne en treningsmengde som det er mulig å fortsette med utover disse ukene. Treningsøkter med både styrke- og kondisjonstrening er effektivt for å få en god fysisk helse.

Berge understreker at at kostholdet er den viktigste faktoren for å gå ned i vekt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer