HUSKER DU: Peugeot Exalt er en konseptbil, men har arvet mange tanker fra en tidligere modell, ispedd en mengde nye vyer.  Foto: PEUGEOT
HUSKER DU: Peugeot Exalt er en konseptbil, men har arvet mange tanker fra en tidligere modell, ispedd en mengde nye vyer. Foto: PEUGEOTVis mer

Peugeot med norsk vri

Rogalending involvert i franskmennenes nye kreasjon.

DinSide: Felles for de aller fleste konseptbiler er at det er en baktanke ved dem. Det kommer som regel alltid noe tilsvarende ut i andre enden - helt eller delvis.

På den kommende bilutstillingen i Beijing, som går av stabelen i påsken, skal Peugeot vise fram sin nyeste kreasjon Peugeot Exalt. Denne har faktisk elementer med et snev av norsk vri.

For tre år siden var rogalendingen Per Ivar Selvaag ansvarlig for konseptbilene hos Peugeot. I et intervju med DinSide Motor fortalte Selvaag den gangen at han var spesielt opptatt av materialvalg i de kommende bilene. Det preger også den nye konseptbilen Exalt.

En arvtaker Det er verdt å merke seg at bilen har bare to dører og et normalt bagasjerom. Sist vi så dette fra Peugeot, var 407 Coupé, og da er det naturlig å tenke i samme baner. Peugeot ser at de må gå egne veier, og ikke bare kopiere de store tyske merkene. I dette tilfellet ser det ut som de har siktet mer i samme bane som Mercedes-Benz, som lanserte CLA.

LITT NORSK: En norsk designer har vært involvert i denne bilen. Foto: PEUGEOT
LITT NORSK: En norsk designer har vært involvert i denne bilen. Foto: PEUGEOT Vis mer

Peugeot trenger rett og slett en ny 4-serie, ikke bare som Coupé, men også som sedan og stasjonsvogn.

Dersom vi ser bort fra den todelte fargen, så blir formen på bilen litt mer forståelig. Den er på ingen måte ekstrem, og kunne like gjerne tilhørt en eksisterende bil. Putt på med døråpninger bak, og du har i grunnen fasiten på hva Exalt hinter om. Vi tør påstå at det er snakk om en ny 408, som skal lages på samme modulære plattform som 308 sitter på.

Som vanlig Det er langt fra uvanlig at konseptbiler får hysterisk overeksponerte elementer. Konseptbilene er på mange måter designernes lekekasse. Det er her de utfolder seg i full blomst, og lar idéene få fullt utløp.

I Exalt er denne friheten tatt ut på interiøret, men det er også her Selvaag ville blitt stolt av sine arvtagere i Peugeot.

INTERIØR: Her har Peugeot lekt seg. Foto: PEUGEOT
INTERIØR: Her har Peugeot lekt seg. Foto: PEUGEOT Vis mer

Treverket som er benyttet, er noe Per Ivar Selvaag innførte allerede på konseptbilen HX-1, som han viste fram i 2011. I 2012 ble dette videreført i konseptet Onyx, og nå igjen i Exalt. Treverket er for øvrig ikke bare en overflate, men en del av den grunnleggende strukturen. Av andre materialer har Peugeot benyttet alt fra stål til ull, skinn og ibenholt.

Dashbordet er basert på deres egen filosofi rundt i-Cockpit, og som først så dagens lys i 208. Dette består blant annet av et lite ratt og instrumenter du ser over rattet.

SE INTERVJUET MED PER IVAR SELVAAG

Kjente varer Konseptbilen Exalt måler 4,7 meter i lengde, noe som stemmer bra for en kommende 408. I denne har Peugeot satt inn maskinen fra RCZ-R, en 1,6-liter turbomotor på 270 hestekrefter. I Exalt er den paret med en elektromotor på 70 hestekrefter, så vi kan antagelig regne med en kombinert effekt på et sted rundt 300 gamper. Drivlinjen er med andre ord en Hybrid4-løsning.

Men hvor lenge må vi vente på en ny 408? Det er selvfølgelig ikke mulig å få Peugeot i tale om temaet, men ryktene skal ha det til at vi må vente til 2016.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.