VAKKER: RCZ ser best ut bakfra, men den har jevnt over et vellykket design. Foto: Peugeot
VAKKER: RCZ ser best ut bakfra, men den har jevnt over et vellykket design. Foto: PeugeotVis mer

Peugeots peneste

Når Peugeot først lagde en sportsbil gjorde de det skikkelig.

||| La oss begynne med det beste først, designet. Det mest karakteristiske trekket er utvilsomt den bølgeformede takkonstruksjonen. RCZ er klart penest bakfra, men den er jevnt over designmessig vellykket på inn- og utsida.
Kjøreegenskaper Den 156 hesters motoren er en kvikk sak, men lang giring gjør at bilen ikke er fullt så rask fra null som den kunne vært.

Der vinner miljøhensyn over akselerasjon. Med tettere giring ville forbruket økt, og med det utslippet.

Med manuell kasse og minste motor går sprinten til 100 på åtte sekunder, og det er når du først kommer opp i fart at RCZ virkelig skrur på sjarmen. Raust dimensjonerte dekk, lav vekt og et sportslig understell byr på mengder med veigrep.

Den forserer en svingete vestlandsvei bedre enn de fleste.

Det eneste skåret i gleden er en litt overivrig elektronisk servo som gjør at man mister noen av tilbakemeldingene man skulle fått gjennom rattet. Men det er utvilsomt den morsomste Peugeoten på mange år.
Bra priset RCZ blir gjerne sammenliknet med Audi TT, og de to er ikke helt ulike. De stikker seg begge ut i trafikkbildet, har akseptabelt med bagasjeplass, bakseter til å le seg i hjel av, og er underholdende å kjøre.

Forskjellen er prisen. Der en 1,8 liters 160 hesters Audi TT begynner på 415900 begynner en 1,6 liters 156 hesters RCZ på 369900.

Tyskeren er riktignok et hakk kvikkere enn franskmannen.

SPORTSLIG: Gode sportsstoler, manuelt gir og en ryddig kupe komplementerer det spenstige eksteriøret. Foto: Peugeot
SPORTSLIG: Gode sportsstoler, manuelt gir og en ryddig kupe komplementerer det spenstige eksteriøret. Foto: Peugeot Vis mer

Designmessig står ikke RCZ tilbake for verken Scirocco eller TT. Den kunne vært friskere i avsparket, men det blir ofret til fordel for friskere luft.

I tillegg til motoren i testbilen får man den i en toliters 163 hesters diesel og en 200 hesters 1,6 liters bensinmotor. Sistnevnte koster 100000 mer enn innstegsmodellen. Det er et ganske vesentlig prishopp, og det halve sekundet man sparer til 100 virker en tanke dyrekjøpt.

Samtidig hadde dette chassiset fint taklet langt flere krefter. Så kom igjen Peugeot, gi oss en RCZ GTi. //