JA TAKK, BEGGE DELER:  Den nye pigg-patenten er testet i laboratorium hos VTI, og testresultatene er lovende. Slik vil pigghjulet være festet, på siden av dekket. Foto: MATTIAS HJORT / VTI
JA TAKK, BEGGE DELER: Den nye pigg-patenten er testet i laboratorium hos VTI, og testresultatene er lovende. Slik vil pigghjulet være festet, på siden av dekket. Foto: MATTIAS HJORT / VTIVis mer

Pigg og piggfritt i samme dekk

Her har svenskene funnet opp noe smart.

Les mer om Årets Bil 2014 her!

(DinSide:) Piggdekk er uslåelig på isdekke, men det har ikke så mye for seg hvis du kjører mest på isfrie eller bare veier vinterstid.

At piggdekkene ødelegger asfalten bidrar blant annet til dårlig luftkvalitet, og det medfører straffeavgift i form av piggdekkgebyr. Piggfrie vinterdekk er derfor det beste valget for mange, og undersøkelser viser heldigvis at piggfrie dekk gir minimal ulykkesøkning.

Vel å merke helt til du skal på helgetur til fjells, eller du på annen måte må kjøre på isdekkede veier hvor piggdekk hadde gitt det beste veigrepet.

Nå jobbes det med en prototype på en piggløsning som skal la deg kjøre piggfritt når det er mest hensiktsmessig, men som skal gripe inn med pigger dersom forholdene krever det.

Settes på siden av dekket Mannen bak den nye patenten er svenske Thorvald Granström, en pensjonert IT-konsulent som har drevet med oppfinnelser på fritida. Hans siste idé er altså dette kombinerte pigg- og piggfrie dekket.

- Det er et problem i dag når man vil forby piggdekk fordi det sliter hardt på veibanen, men her går piggene bare i asfalten når det behøves, sier Thorvald Granström.

Oppfinnelsen består ikke egentlig av et nytt hjul. Det er mer et tillegg til hjulet, som altså monteres på yttersiden eller innsiden av dekket - eller på begge sider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når man kjører normalt skal den ytre ringen bare rotere rundt med hjulet, men om man bremser, låser den ytre ringen seg, og det er ut med piggene, forklarer Mattias Hjort, forsker ved Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Sverige, til DinSide.

Piggene skal altså bare gå i veibanen når man bremser hardt, når antiskrenssystemet slår inn, eller om man kommer i en sving der bilen vil gli sidelengs.

Et lite hjul på siden av hjulet Patenten består altså egentlig av et lite hjul på siden av hjulet. (Og i bildespesialen til høyre kan du se skisser og bilder av hvordan det virker.)

Oppfinnelsen er patentert i ti land, samt i hele Europa. Nylig er den også testet av Hjort ved VTI.

- På det testede underlaget, som var våt is, viste målingene en utrolig forbedring av isgrepet ved bremsing med låst hjul da vi hadde piggskiven montert, sier Hjort.

Piggene skal gå i hardt og holde veigrepet så lenge bilen bremses - og jo hardere du bremser, jo hardere blir piggenes grep. Piggene skal bare trekke seg tilbake når bremsingen opphører eller når det bremses så mykt at bilens ordinære dekk kan opprettholde veigrepet uten at bilen sklir.

Den eneste endringen som man behøver å gjøre på kjøretøyet, er at hjulboltene byttes mot bolter med innvendige gjenger på enden av boltene. Disse boltene kan siden brukes året rundt. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Viser et montert pigghjul når det ikke er sentrert mot hjulet og piggene ikke er i grepsposisjon. Hjulet ruller med egen tyngde mot veibanen. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Viser et montert pigghjul når det er montert, og piggene er i grepsposisjon. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Viser piggene samt gummi-knottene som er plassert mellom hver pigg. Knottene hindrer piggene fra å gå i grepsposisjon mot veibanen når pigghjulet kun hvilker mot vegbanen med egen tyngde. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Sentrert pigghjul: Viser hvordan pigghjulet er i sentrert stilling og hviler mot vegbanen med full kraft. Gummiknottene som er plassert mellom hver pigg, trekker seg da tilbake, og piggene går i grepsposisjon. Pigghjulet inntar denne posisjonen ved kjøring når kjøretøyet bremses så hardt ar det aktuelle hjulet låser seg under 1/10 omdreining. Når piggene så går i grepsposisjon begynner hjulet igjen å rulle på grunn av det forbedrete veggrepet, om det ikke bremses veldig hardt. Når den harde oppbremsingen opphører, går hjulet tilbake til sin ikke-sentrerte posisjon. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Viser hvordan mekanismen fungerer når pigghjulet kun hvilker mot vegbanen med egen tyngde. Pigghjulet lever sitt eget liv og drives fremover av taggene. Slik ruller hjulet under normal kjøring. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Slik er piggskiven festet utenpå det vanlige dekket. Her vises et framhjul, bakhjulet festes på liknende måte. Foto: THORVALD GRANSTRÖM
Testene hos VTI ble gjort på et helt vanlig dekk, som dette. Foto: MATTIAS HJORT / VTI
Den nye pigg-patenten er testet i laboratorium hos VTI, og testresultatene er lovende. Slik vil pigghjulet være festet, på siden av dekket. Foto: MATTIAS HJORT /VTI

- Det vi har gjort, er at vi har utført målinger for oppfinneren. Dette er langt fra en ferdig løsning, men vi har testet den for at han skulle få tekniske data til den videre utviklingen, forteller Hjort til DinSide.

Interessant oppfinnelse - Tanken er altså at man skal kjøre på vanlige dekk uten pigg, og så feste denne piggskiven på utsiden eller innsiden, forklarer Hjort.

Skiven skrus fast i hjulboltene til hjulet, og så er det en skive med samme diameter som hjulet, som kan roteres fritt.

Hjort understreker at VTI ikke er delaktige i utviklingen av den nye patenten, men at de stiller opp som måleressurs.

- Har dere tro på at dette er noe som kan komme i produksjon?

- Det er litt for tidlig å si, det er så tidlig i utviklingsfasen. Disse første testene er for å se om prinsippet kan fungere, dette er jo en ny type prinsipp. Det må gjøres flere tester, også på virkelige biler, og det er mange faktorer som også skal fungere. Du skal blant annet ivareta gode rulleegenskaper, men dette er kanskje noe han kan løse. Det er i alle fall en interessant oppfinnelse, sier Hjort til DinSide.

Videre testing Vi har også snakket med utvikleren selv, Thorvald Granström, som forteller til DinSide at han nå har fått økonomisk bidrag fra Trafikvärket i Sverige, som skal gå til videre tester.

- Det som skjer nå, er at jeg skal teste det i virkeligheten. Vi skal bygge en hel bil med disse hjulene, som vi kommer til å teste på isbane i Sverige i løpet av vinteren, forteller Granström til DinSide.

Videre skal han teste patentet på lastebilhjul, som er planlagt på VTIs laboratorium i begynnelsen av neste år. Veien videre blir ifølge Granström å finne samarbeidspartnere innenfor bransjen, når testene kan demonstrere at dette er et patent som kan fungere på veien.

Les også:
Ikke kjør over 80 km/t med nye dekk!
Franks dekk var utslitt etter 7500 kilometer
Dekket som skifter farge når det blir slitt