ET LIV SOM BIPOLAR: Når Tonje Fjeldstad Smith er i ferd med å få et anfall av bipolar lidelse, vet alle i familien hva de skal gjøre. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
ET LIV SOM BIPOLAR: Når Tonje Fjeldstad Smith er i ferd med å få et anfall av bipolar lidelse, vet alle i familien hva de skal gjøre. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Planen som redder familien når Tonje (40) får et nytt anfall av bipolar lidelse

150 000 nordmenn har diagnosen bipolar lidelse. Slik takler Tonje Fjeldstad Smiths familie det når mammas sykdom er i ferd med å bryte ut igjen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg skjermer meg fra barna når jeg er dårlig, sier Tonje Fjeldstad Smith (40).

- Da gjør pappaen deres alt.

40-åringen har bipolar lidelse, en psykisk sykdom som 150 000 andre nordmenn også bærer på.

- Føles som bråk

Tilstanden gjør at Fjeldstad Smith opplever å være i et energisk gledesrus - som om hun var høy på lykkepiller - før hun faller ned i langvarige, dype depresjoner der hun mener at det hadde vært best for alle rundt henne om hun ikke lenger levde.

- Å ha bipolar lidelse er som å våkne opp enten som Tigergutt eller som Tussi, sier Fjeldstad Smith og åpner døra inn til hjemmet i Kvinnherad i Hordaland.

- De dagene jeg har våknet som Tussi (det deprimerte eselet i «Ole Brumm», red.anm.) kjenner jeg at jeg blir sint bare noen snakker til meg. Selv fine ord fra barna kan føles som bråk. Det er som om huden er skrellet av meg og alt setter seg rett på den såre huden.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Fornyes til standard mnd når gratisperioden utløper (99 kr/mnd).
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn