EN STRØM AV LADEHYBRIDER: Bransjen står en eksplosjon av ladehybrider. (Foto: BMW)
EN STRØM AV LADEHYBRIDER: Bransjen står en eksplosjon av ladehybrider. (Foto: BMW)Vis mer

Plugg inn - Nå kommer hybridene

Avgiftsrabatt og gratis elektriske krefter gjør ladbare hybrider til svært attraktive kjøp. I år tar det av.

De store bilprodusentene har tatt ladegrep. I løpet av 2017 år har både Audi, BMW, Mercedes, Volvo ladbare hybrider i de fleste segmenter. Det begynner for alvor i år.

BMW i8 - kr. 1.299.600: Midtmotorbilen har en 1,5 liters tresylindret motor bak passasjersetet som yter hele 231 hk og 320 Nm. Elmotoren yter 131 hk og 250 Nm. Til sammen gir det en effekt på 362 hk og 32 Nm. Den lover 37 km i rekkevidde på strøm og ytterligere 563 på drivstoff. Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter på milen. (Foto: RUNE M. NESHEIM)
BMW i8 - kr. 1.299.600: Midtmotorbilen har en 1,5 liters tresylindret motor bak passasjersetet som yter hele 231 hk og 320 Nm. Elmotoren yter 131 hk og 250 Nm. Til sammen gir det en effekt på 362 hk og 32 Nm. Den lover 37 km i rekkevidde på strøm og ytterligere 563 på drivstoff. Blandet forbruk oppgis til 0,21 liter på milen. (Foto: RUNE M. NESHEIM) Vis mer

Fra og med i år gis ladbare hybridbiler et fradrag i vektkomponenten i engangsavgiften på 26 prosent. Før var det 15 prosent av bilens vekt som slapp vektavgift. Økningen får utslag på de ladbare nybilenes innkjøpspris - og aller mest på de tunge ladehybridene.

MERCEDES-BENZ S500 e - kr. 1.225.400: Luksusbilen har en bensin V6 på treliter som yter 333 hester og 480 Nm. Den får hjelp av en elmotor på 115 hk og 340 Nm Til sammen gir det en effekt på 442 hk og 650 Nm. Den lover 33 km rekkevidde på strøm alene. Blandet forbruk oppgis til 0,28 liter pr. mil. (Foto: MERCEDES-BENZ)
MERCEDES-BENZ S500 e - kr. 1.225.400: Luksusbilen har en bensin V6 på treliter som yter 333 hester og 480 Nm. Den får hjelp av en elmotor på 115 hk og 340 Nm Til sammen gir det en effekt på 442 hk og 650 Nm. Den lover 33 km rekkevidde på strøm alene. Blandet forbruk oppgis til 0,28 liter pr. mil. (Foto: MERCEDES-BENZ) Vis mer

Så mange vil ha ladbare hybrider

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV — kr. 394.000: Norges første ladbare hybrid har en toliters bensinmotor på 121 hk og 190 Nm. Den er koblet til to elmotorer, den ene på 82 hk og 137 Nm som driver forhjulene. En elmotor 82 hk og 195 hk gjør at den kan kalles en firehjulstrekker. Til sammen står den oppgitt med 164 hester og 332 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 52 km. Blandet forbruk oppgis til 0,19 liter pr. mil. (Foto: RUNE M. NESHEIM)
MITSUBISHI OUTLANDER PHEV — kr. 394.000: Norges første ladbare hybrid har en toliters bensinmotor på 121 hk og 190 Nm. Den er koblet til to elmotorer, den ene på 82 hk og 137 Nm som driver forhjulene. En elmotor 82 hk og 195 hk gjør at den kan kalles en firehjulstrekker. Til sammen står den oppgitt med 164 hester og 332 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 52 km. Blandet forbruk oppgis til 0,19 liter pr. mil. (Foto: RUNE M. NESHEIM) Vis mer

Videre favoriserer avgiftene hybridbiler med lav effekt på drivstoffmotoren og høy effekt på batterimotorene. Det er nemlig bare kreftene fra drivstoffmotoren som avgiftslegges.

- Ladbar Hybrid er blant de viktigste komponentene for Mercedes-Benz satsning de nærmeste årene. I 2017 har vi ikke to hybrider som nå, men hele ti modeller tilgjengelig forteller kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz, Christoffer Nøkleby.

PORSCHE 918 SPYDER — kr. 8.019.000: Den første superbilen som ble produsert fra bunnen som hybridbil. Den drives av en bensin V8 på 608 hester og 540 Nm. Den er koblet sammen med en elmotor på 156 hk og 375 Nm som sammen driver bakhjulene. Forhjulene drives av en elmotor på 129 hk og 210 Nm. Til sammen har Porsche 918 887 hk og 1.280 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 32 km og blandet forbruk oppgis til 0,31 liter pr. mil. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
PORSCHE 918 SPYDER — kr. 8.019.000: Den første superbilen som ble produsert fra bunnen som hybridbil. Den drives av en bensin V8 på 608 hester og 540 Nm. Den er koblet sammen med en elmotor på 156 hk og 375 Nm som sammen driver bakhjulene. Forhjulene drives av en elmotor på 129 hk og 210 Nm. Til sammen har Porsche 918 887 hk og 1.280 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 32 km og blandet forbruk oppgis til 0,31 liter pr. mil. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK) Vis mer

Mercedes til Skoda-pris

PORSCHE CAYENNE S E-HYBRID — kr. 1.141.000: Første dyre SUV på markedet med hybridløsning. En bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,34 liter pr. mil. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
PORSCHE CAYENNE S E-HYBRID — kr. 1.141.000: Første dyre SUV på markedet med hybridløsning. En bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,34 liter pr. mil. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK) Vis mer

I dag selges Mercedes-Benz S500e og C350e. Neste bil ut er GLE, som er en faceliftet ML med Mercedes nye modellbetegnelse, nytt infotainmentsystem og oppgradert med de nyeste systemene. Bertel O. Steen tror de kan selge alle bilene de får tak i dette året.

PORSCHE PANAMERA S E-HYBRID — kr. 1.307.000: Panamera har samme drivlinje som Cayenne S E-Hybrid, altså en bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,31 liter pr. mil. (Foto: KNUT MOBERG)
PORSCHE PANAMERA S E-HYBRID — kr. 1.307.000: Panamera har samme drivlinje som Cayenne S E-Hybrid, altså en bensindrevet tre-liters V6 på 333 hester og 440 Nm er koblet sammen med en elmotor på 95 hk og 310 Nm. Til sammen gir dette 416 hk og 590 Nm som driver alle fire hjul.Den lover en elektrisk rekkevidde på 36 km og et blandet forbruk på 0,31 liter pr. mil. (Foto: KNUT MOBERG) Vis mer

Vi kåret en ladehybrid til årets bil 2015

TOYOTA PRIUS PLUG-IN — kr. 321.500: Toyota var først ute med hybrid I stor skala og tilbyr ladbar versjon. Den har en 1,8 liters bensinmotor som yter 99 hester og 142 Nm. Denne jobber sammen med en elmotor på 82 hk og 207 Nm. Til sammen yter pakken 136 hk og 300 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 25 km og et blandet forbruk på 0,21 pr. mil, noe også vi klarte på en 21 mils testrunde. (Foto: RUNE M. NESHEIM)
TOYOTA PRIUS PLUG-IN — kr. 321.500: Toyota var først ute med hybrid I stor skala og tilbyr ladbar versjon. Den har en 1,8 liters bensinmotor som yter 99 hester og 142 Nm. Denne jobber sammen med en elmotor på 82 hk og 207 Nm. Til sammen yter pakken 136 hk og 300 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 25 km og et blandet forbruk på 0,21 pr. mil, noe også vi klarte på en 21 mils testrunde. (Foto: RUNE M. NESHEIM) Vis mer

Mercedes sin tilnærming er en utvikling i tre faser: Først gjøre forbrenningsmotorene mest mulig effektive, så utvikle plug-in hybrider som senker utslippet ytterligere, og til slutt satse fullt på nullutslippsbiler som hydrogen og el. Vi er nå godt i gang fase to.

10.000 i 2015 Bilimportørenes Landsforening regner med et totalt bilsalg på 135.000 biler i år. 25.000 av disse regner de med blir elbiler, 10.000 ladbare hybrider.

VOLKSWAGEN GOLF GTE — kr. 328.700: VW hinter til sin GTI modell med sin første hybrid, ikke så rart siden den totalt har tilnærmet effekt 204 hk og 350 Nm. Det er en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk og 250 Nm sammen med en elmotor på 102 hk og 330 Nm som står for fremdriften. Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.16 liter pr. mil. (Foto: Knut Moberg)
VOLKSWAGEN GOLF GTE — kr. 328.700: VW hinter til sin GTI modell med sin første hybrid, ikke så rart siden den totalt har tilnærmet effekt 204 hk og 350 Nm. Det er en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk og 250 Nm sammen med en elmotor på 102 hk og 330 Nm som står for fremdriften. Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.16 liter pr. mil. (Foto: Knut Moberg) Vis mer

- Vi er veldig fornøyd med endringene i statsbusjettet. Ladehybridene får ingen eller bare en engangsavgift fordi Co2-komponenten blir i kraftig minus.  Når miljøvennelige biler blir konkurransedyktig viser erfaringen at folk velger det forteller Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening

Hva er en hybridbil En hybridbil er enkelt sagt en kloning mellom en elbil og normal bil med bensin eller dieselmotor. Drivstoffmotoren fungerer som viktigste energikilde, men de fleste løsningene tillater ren elektrisk kjøring med et tastetrykk.

VOLVO V60 D6 — kr. 549.900: Volvo er de eneste som har valgt diesel på sin hybridløsning, og ingen hvilken som helst motor heller. Det er snakk om den største, en 2,4 liters twinturbo rekkefemmer. Den yter 220 hk og 440 Nm. En elmotor på 68 hk og 200 Nm er koblet til bakhjulene. Samlet effekt er 288 hk og 640 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.18 liter pr. mil. (Foto: RUNE M. NESHEIM)
VOLVO V60 D6 — kr. 549.900: Volvo er de eneste som har valgt diesel på sin hybridløsning, og ingen hvilken som helst motor heller. Det er snakk om den største, en 2,4 liters twinturbo rekkefemmer. Den yter 220 hk og 440 Nm. En elmotor på 68 hk og 200 Nm er koblet til bakhjulene. Samlet effekt er 288 hk og 640 Nm.Den lover elektrisk rekkevidde på 50 km og et blandet forbruk på 0.18 liter pr. mil. (Foto: RUNE M. NESHEIM) Vis mer

Lexus er ikke alene om å satse på hybrid uten lademulighet

AUDI Q7 e-tron: Dette blir trolig verdens første hybrid med sekssylindet diesel nærmere bestemt en 3,0 TDI på 260 hk koblet sammen med en 133 hk og et vanlig quattro drivverk. Samlet effekt blir 373 hk og 700 Nm. Bilen skal klare seg med 0,17 liter diesel per mil og ha en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. (Foto: AUDI)
AUDI Q7 e-tron: Dette blir trolig verdens første hybrid med sekssylindet diesel nærmere bestemt en 3,0 TDI på 260 hk koblet sammen med en 133 hk og et vanlig quattro drivverk. Samlet effekt blir 373 hk og 700 Nm. Bilen skal klare seg med 0,17 liter diesel per mil og ha en rekkevidde på bare strøm på opptil 56 kilometer. (Foto: AUDI) Vis mer

Løsningene er mange. Opel Ampera,  som ikke slo an i markedet, brukte elmotoren til fremdrift og bensinmotoren som aggregat til batteriet.

BMW 328e: 3-serien får samme motorer som X5, altså en toliter på 245 hk og 400 Nm og en 112 hesters elektrisk motor og 8-trinns girkasse som driver bakhjulene. De lover 0,21 liter pr. mil og en rekkevidde på 35 km. (Foto: BMW)
BMW 328e: 3-serien får samme motorer som X5, altså en toliter på 245 hk og 400 Nm og en 112 hesters elektrisk motor og 8-trinns girkasse som driver bakhjulene. De lover 0,21 liter pr. mil og en rekkevidde på 35 km. (Foto: BMW) Vis mer

Vi har testet tre ladbare mot hverandre

MERCEDES-BENZ GLE 500e:  Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e, som kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester. Den drar selvfølgelig på alle fire via et tradisjonelt drivverk Total system-effekt når 442 og 650 newtonmeter. Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer. (Foto: MERCEDES-BENZ)
MERCEDES-BENZ GLE 500e: Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e, som kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester. Den drar selvfølgelig på alle fire via et tradisjonelt drivverk Total system-effekt når 442 og 650 newtonmeter. Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer. (Foto: MERCEDES-BENZ) Vis mer

De japanske bruker stort sett en trinnløs girkasse i kombinasjon med elmotor og bensinmotor, mens de Europeiske bilfabrikantene kobler elmotoren til et tradisjonelt drivverk med dobbeltclutch automatgirkasse. Sistnevnte gir minst tilvenning.

Ladbar Det er først og fremst to ting man skal tenke på ved valg av hybridbiler. Ladbar hybrid eller vanlig hybrid. Ladbar hybrid gir deg mulighet til å fylle batteriet på strømnettet før kjøreturen.

MITSUBISHI XR-PHEV: Dette er foreløpig bare en konseptbil og vil I såfall erstatte ASX. Med tanke på at de Mitsubishi allerede har Outlander tilgjengelig, er det høyst trolig at denne ikke ligger langt frem i tid.Concept XR-PHEV II er en urban crossover med et hybrid drivverk som driver forhjulene. Den elektriske motoren utvikler 163 hestekrefter, men Mitsubishi oppgir foreløpig ikke effekt på bensinmotoren, men slagvolumet er 1,1 liter. (Foto: MITSUBISHI)
MITSUBISHI XR-PHEV: Dette er foreløpig bare en konseptbil og vil I såfall erstatte ASX. Med tanke på at de Mitsubishi allerede har Outlander tilgjengelig, er det høyst trolig at denne ikke ligger langt frem i tid.Concept XR-PHEV II er en urban crossover med et hybrid drivverk som driver forhjulene. Den elektriske motoren utvikler 163 hestekrefter, men Mitsubishi oppgir foreløpig ikke effekt på bensinmotoren, men slagvolumet er 1,1 liter. (Foto: MITSUBISHI) Vis mer

Fordelen er åpenbar. Man kan kjøre på ren elektrisitet til batteriet er tomt og slippe drivstoffutgifter. Rekkevidden på ren strøm er avgjørende for om man gidder å putte i stikkontakten hver dag.

VW PASSAT GTE: VW passat bruker drivlinjen fra VW Golf GTE, det vil si en 1,4 TFSI med 156 hk og 330 Nm, koblet sammen med en elmotor på 115 hk. Til sammen får den 218 hestekrefter og er 400 Nm og rutte med. Den blir tilbudt i begge karosserivarianter og alle driver på forhjulene.Giringen tas hånd om av en 6-trinns DSG-girkasse med to kløtsjer plus en kløtsj som fristiller elmotoren når det passer.Rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer og 0,2 liter per mil. (Foto: VW)
VW PASSAT GTE: VW passat bruker drivlinjen fra VW Golf GTE, det vil si en 1,4 TFSI med 156 hk og 330 Nm, koblet sammen med en elmotor på 115 hk. Til sammen får den 218 hestekrefter og er 400 Nm og rutte med. Den blir tilbudt i begge karosserivarianter og alle driver på forhjulene.Giringen tas hånd om av en 6-trinns DSG-girkasse med to kløtsjer plus en kløtsj som fristiller elmotoren når det passer.Rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer og 0,2 liter per mil. (Foto: VW) Vis mer

De dårligste løsningene (Toyota Prius) gir kun en drøy mils rekkevidde på ren strøm og lar deg ikke kjøre rent elektrisk. Overraskende nok er det mange som kun tilbyr 30-35 km. Da er poenget borte og få velger å benytte stikkontakten.

Flere modeller lover fem mils rekkevidde. Så godt som ingen av modellene vi har testet holder det de lover. Kjører du derimot 3-4 mil om dagen, eller har mulighet for å lade for eksempel på jobb, har du stor muligheter for å unngå bensinstasjoner. Det merkes godt på lommeboka.

Bruken avgjør Det er alltid viktig å tenke på bruksområde når man kjøper bil. Det gjelder i enda større grad for hybridbiler. Består bruken av mye langkjøring, mye motorvei eller riksvegstrekninger er det erfaringsmessig lite å spare på denne teknologien.

Da brukes for det meste drivstoffmotoren til fremdrift. Den får noe hjelp av elmotoren, men bruker også energi for å lade. Da er det lite økonomisk å ta med seg den ekstra vekten som batterier og elmotorer fører med seg.

Dessuten gir det mindre plass i bilen. Noen ganger ganske mye.

Hybriden er aller best i by eller tettbegygd strøk, der mye av kjøringen foregår i lave hastigheter med mye start og stopp. Da brukes mange av elbilens egenskaper og kobler inn forbrenningsmotoren når den trengs.

Ladbare på markedet i dag:
Audi A3 e-tron Sportback
BMW i8
Mercedes-Benz C350 e
Mercedes-Benz S500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche 918 Spyder
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in
Volkswagen Golf GTE
Volvo V60 D5
Volvo V60 D6

Disse kommer  løpet av året:
Audi A4 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive40e
BMW 328e xDrive
Mercedes-Benz GLE 500 e
Mitsubishi XR-PHEV
VW Passat GTE
Volvo XC90 T8 PHV