<strong>MISTET HÅRET:</strong> - Nei, se!, jeg har fortsatt strikk rundt hånda. Jeg glemmer meg bort hele tida, ler Kristine, og legger hårstrikken ned i veska. Det er ikke lenge siden hun barberte bort alt håret etter en periode med flekkvis hårtap.
 Foto: Anita Arntzen
MISTET HÅRET: - Nei, se!, jeg har fortsatt strikk rundt hånda. Jeg glemmer meg bort hele tida, ler Kristine, og legger hårstrikken ned i veska. Det er ikke lenge siden hun barberte bort alt håret etter en periode med flekkvis hårtap. Foto: Anita Arntzen Vis mer

Plutselig mistet Kristine (24) håret. Årsak: Stress

Hårtap blant kvinner er et tabubelagt tema. Kristine Odgaard Jacobsen (24) mistet så mye hår at hun til slutt barberte alt av.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- «Du har en skallet flekk i bakhodet», var det en som påpekte en dag. Jeg trodde først det var en spydig spøk. Men han hadde rett. Et området på størrelse med en femkroning var glatt og hårløst, forteller Kristine Odgaard Jacobsen (24) til Dagbladet.

I februar begynte hun å miste store hårflekker på hodet. Legene mente det var på grunn av stress. Til slutt var det så lite hår igjen at hun barberte alt av.

- Det er jo et marerittscenario. Det verste var å stå i dusjen og gre hånda gjennom håret, for å kjenne at håret slapp tak fra hodet, sier hun.

<strong>KOSMETISK LEGE OG HUDFORSKER:</strong> Rolah O. Rønning.
KOSMETISK LEGE OG HUDFORSKER: Rolah O. Rønning. Vis mer

- Flere årsaker
- Det er flere årsaker til hvorfor kvinner kan erfare hårtap, inklusiv genetikk, stress, infeksjon og medisiner. Det er vanlig å miste hår gjennom livet i større eller mindre grad. Noen kan merke at håret blir tynnere med alderen, dette er vanligst hos kvinner over 50, mens andre kan merke endringer tidligere. Påvirkning av hormoner, graviditet og medisiner som cellegift vil også endre hårvekst og medføre hårtap, forteller kosmetiske lege og hudforsker Rolah O. Lønning.

<strong>Før:</strong> Bildet er tatt før Kristine Odgaard Jacobsen mistet håret. Foto: Privat
Før: Bildet er tatt før Kristine Odgaard Jacobsen mistet håret. Foto: Privat Vis mer

Hun er utdannet lege og har jobbet flere år på Stavanger universitetssykehus, men jobber nå på BeWell-klinikken i Sandnes.

- Undersøkte selv

Da Kristine Odgaard Jacobsen oppsøkte lege fikk hun uventet respons.

- Du har Alopecia areata. Gå hjem og les, sa legen. Det var ikke mye informasjon å få, forteller Kristine.

Hun brukte mye tid på å undersøke sykdommen selv, og fikk avkreftet at den kunne være familiær.

Selv er hun enig med legen sin i at stress kan være årsaken.

- Kan være trigger

- Dagliglivets stress gir deg ikke Alopecia Areata. De som har det, har hatt genene som disponerer for det hele livet. Stress kan være en trigger, men det er ekstremt vanskelig å bevise, sier hudlege Cato Mørk ved Akershus hudlegesenter.

Han har også mange års erfaring fra hudavdelingene på Rikshospitalet og Ullevål sykehus.

<strong>KOMFORTABEL:</strong> Kristine er ikke redd for å vise fram sitt bare hode, men har kjøpt midlertidig, syntetisk parykk som hun bruker av og til. - En midlertidig, syntetisk parykk koster rundt 10 000 kroner. En parykk med ekte hår kan imidlertid koste opptil 50 000 kroner, litt avhengig av hårlengde, ifølge Kristine. – Så da blir det forbrukslån, ler hun, og påpeker at hun er glad for at hun er komfortabel uten parykken. Foto: Anita Arntzen
KOMFORTABEL: Kristine er ikke redd for å vise fram sitt bare hode, men har kjøpt midlertidig, syntetisk parykk som hun bruker av og til. - En midlertidig, syntetisk parykk koster rundt 10 000 kroner. En parykk med ekte hår kan imidlertid koste opptil 50 000 kroner, litt avhengig av hårlengde, ifølge Kristine. – Så da blir det forbrukslån, ler hun, og påpeker at hun er glad for at hun er komfortabel uten parykken. Foto: Anita Arntzen Vis mer

- Alopecia Areata, eller flekkvis hårtap er en autoimmun sykdom. Det vil si at av ukjent grunn går immunforsvaret løs på hårfolikkler, altså «hullet» i hudoverflaten som håret vokser ut av, og dermed taper man håret, forklarer Michael Zangani, hudlege ved Norges største hudavdeling, Rikshospitalet, og Akademiklinikken.

- I de fleste tilfeller får man håret tilbake i løpet av ett til to år. Hos cirka 10- 20 prosent utvikler det seg videre til hele hodet, eventuelt hele kroppen. Sykdommen rammer oftest før 20-åra, men voksne kan også få dette, sier han.

<strong>HUDLEGE:</strong> Michael Zangani.
HUDLEGE: Michael Zangani. Vis mer

- Tar det ikke tungt

I juni hadde halvparten av håret til Kristine falt av.

- Det begynte å bli vanskelig å skjule det. Jeg måtte liksom bestemme meg for hvilke flekker jeg skulle prøve å gjemme, og legen sa: «Jeg skal ikke lyve og si at du får håret tilbake».

Hun ringte til frisøren, og fikk alt barbert bort.

- Det var helt sykt befriende, sier hun og gliser. Hun fortsetter:

<strong>HUDLEGE:</strong> Cato Mørk.
HUDLEGE: Cato Mørk. Vis mer

- Jeg tar det ikke så tungt. Jeg tror det er fordi jeg er litt eldre, og har vokst opp. Jeg kan tenke meg at det å være ei jente på 16 år som mister håret sitt må være langt verre.

- Noen går veldig lett videre, mens for andre blir det altoppslukende. Det er forståelig, men du må nok etterhvert ta valget om du skal bruke store deler av tankevirksomheten din på noe du ikke kan gjøre noe med, råder Cato Mørk.

- Det er kjipt, men det er ikke farlig.

Slik kan det behandles

- Hos de fleste kommer håret tilbake. Man kan bruke kortisoninjeksjoner i områder med hårtap, eventuelt kortisonkrem. I visse tilfeller er immundempende behandling aktuelt. Hvis behandlingen ikke gir resultat kan parykk være en løsning, sier Michael Zangani.

Parykk

Flere sykdommer som fører til hårtap kan gi rett på stønad fra staten til parykk. Staten dekker inntil 5 605 kr kroner per kalenderår. Trenger du individuelt tillaget parykk, kan du få stønad inntil 14 505 kroner per kalenderår.

Kilde: Nav.no

Tabu med hårtap hos kvinner

- Det er en påkjenning for kvinner og menn å miste hår, men kanskje ekstra vanskelig for kvinner, da håret for mange er forbundet med femininitet. Trolig vil det gå hardt utover selvfølelsen å miste håret, spesielt om man er ung. Det er nok mer akseptabelt å se en mann uten hår, mens hos kvinner er dette generelt forbundet med sykdom, som for eksempel kreft, sier hudforsker Rolah O. Lønning.

Friske mennesker

- Alopecia Areata (flekkvis hårtap) inntreffer hos friske mennesker, og er ikke forbundet med dårlig allmenntilstand eller infeksjon av noe slag. Det kan derfor også være vanskelig å for dem som lider av det å måtte gjentatte ganger forklare hvorfor håret er blitt borte, forklarer hudforsker Rolah O. Lønning.

- I det man skal finne seg en ny partner kan det nok også være litt sårt, ettersom mange tenker at de ikke vil spre gener som ikke er attraktive for den andre partneren. Hår er tross alt pynten vår, sier hudlege Cato Mørk.

<strong>TRAVEL:</strong> Kristine studerer og har en rekke frivillige verv, noe hun mener kan være årsaken til at hun stresser mye. Foto: Anita Arntzen
TRAVEL: Kristine studerer og har en rekke frivillige verv, noe hun mener kan være årsaken til at hun stresser mye. Foto: Anita Arntzen Vis mer

Dette kan gi økt hårtap

• Problemer med stoffskifte, jernmangel, B-vitaminmangel
  • Arvelige årsaker
  • Etter graviditet
  • Autoimmune sykdommer.
  • I fasen hvor kvinner mister menstruasjonen og overgangsalderen.

- Det er viktig å skille mellom forbigående hårtap hvor håret kommer tilbake, og hårtap som er kroniske og eller forårsaket av sykdom, sier Mette Juelsen, klinikksjef ved Poseidon klinikken.

Det er helt normalt å miste cirka 100 hår daglig. 75 prosent av menn og 20 prosent av kvinner i Europa rammes av hårtap i ulik grad, hvor tapet hos fem prosent starter før 20-årsalderen, ifølge Norsk Helseinformatikk.

Kilde: Cato Mørk / Rolah O. Lønning /Michael Zangani

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer