Et av syttitallets store ikoner: Porsche 930 Turbo. Nå var 911 blitt superbil for alvor. Foto: Porsche

Porsche 911. Verdens beste sportsbil, sier mange. Her er vår hyllest til klassikeren

Her er hele historien om Porsche 911. Vær så god.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

800.000 tilskuere valfartet til den store internasjonale bilmessen i Frankfurt høsten 1963. En utstilling som på vanlig vis hadde mange interessante premierer:

NSU Spider, den første produksjonsbilen med wankelmotor, den gedigne Mercedes-Benz 600 og den snertne Alfa Romeo Giulia Sprint GT Coupe. Og la oss ikke glemme Porsches arvtager for den snart pensjonerte 356, en helt ny modell kalt 901.

Den gamle 356 hadde vært hjertebarnet til Ferdinand «Ferry» Porsche, (sønn av Ferdinand Porsche, en av Hitlers favorittingeniører) og så dagens lys i 1948.

Opp gjennom 50-tallet utviklet 356 seg til å bli en særdeles god sportsbil, men i 1963 var utviklingen kommet så langt som den kunne. Konsernet trengte en ny volumselger, men på vanlig tysk vis var det ingen som forhastet seg.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn