FORNYELSE: Først med kupé-utgaven av S-klasse og nå med C-klasse Coupé har Mercedes utvilsomt klart å vise at de kan frigjøre seg fra inngrodde designtradisjoner. Foto: DAIMLER
FORNYELSE: Først med kupé-utgaven av S-klasse og nå med C-klasse Coupé har Mercedes utvilsomt klart å vise at de kan frigjøre seg fra inngrodde designtradisjoner. Foto: DAIMLERVis mer

Prisen på Mercedes-Benz Coupé er satt

Splitter nye C-klasse Coupé tar et klart steg opp i forhold til forgjengeren, men prisene sjokkerer ikke.

Dinside Mercedes-Benz C-klasse Coupé kommer på markedet ganske snart og prisene for Norge er nå klare. Disse ser i utgangspunktet ikke så avskrekkende ut når man tar høyde for at det dreier seg om en S-klasse-inspirert kupé som både har vokst og nødvendigvis en god del forbedret i forhold til forrige mellomklassekupé fra merket.

Innstegsprisen er 419.000 kroner for C 180 med 1,6-liters bensinmotor på 156 hester; C 250 med 211 hester koster 539.000. Regn med pluss for frakt oog levering samt en del ekstrautstyr.

Se ellers spesifikasjonsdata lenger ned. C 300 og C 63 AMG står ikke per nå på den norske prislisten.

Differensiert Hekken er tydelig inspirert av nye S-klasse Coupé, som vi testet i vinter. På samme måte som denne, skal Coupé-versjonen være en klart differensiert modell i forhold til C-klasse sedan og i enda større grad til stasjonsvognen, naturlig nok.

Mer sporty, designmessig mer elegant og med fokus på luksus fremfor det praktiske - det ser ut til å ha vært valget Mercedes har tatt i begge tilfellene. I forhold til standard C er ikke bare hekken modifisert, bilen er også lavere. Den karakteriseres også av rammeløse vinduer. Som de øvrige C-klasse-versjonene representerer den også åpenbart en mer ambisiøs premium-satsing enn forgjengeren gjorde.

Større og lettere C-Klasse Coupé er både lengre og bredere enn den forrige Coupé, men er likevel lettere takket være lettvektskonstruksjon med blant annet utbredt bruk av aluminium.

Akselavstanden på nye C-Klasse Coupé er 8 centimeter lengre enn på forgjengeren, mens bilen er 9,5 centimeter lengre og 4 centimeter bredere enn forgjengeren. Den økte størrelsen gir naturlig nok bedre plass til både bilfører og frontpassasjer for bedre komfort.

Dette betyr et klart løft og en mer ambisiøs tilnærming enn det som var tilfellet Forgjengeren, som kom så sent som i 2011, var basert på C-klasse fra 2007. Den erstattet da kupéen CLC, som i sin tur var en oppgradering av den allerede gamle C Sportcoupé.

Sikker som C Nye og oppdaterte assistansesystemer som kom på S-klasse og deretter på C-klasse sedan og stasjonsvogn, finner også veien til C-klasse Coupé. Dette omfatter tretthetsvarler med justerbar følsomhet, som kan advare føreren mot uoppmerksomhet og tretthet. Det er inkludert som standard.

Det samme er anti-kollisjonssystemet som øker bremseeffekten avhengig av situasjonen i hastigheter på opptil 200 kilometer i timen for å unngå kollisjoner. Det finnes også en rekke assistansesystemer som tilvalg, som blant annet Distronic Plus fartsholder med styreassistent og bremseassistenten BAS Plus, som inkluderer nødbrems for fotgjengere og stillestående biler.

Overflod av tilgjengelig utstyr C-Klasse Coupé kommer alternativt med luftfjæring (Airmatic). Fem forskjellige kjøreprogrammer, Eco, Comfort, Sport, Sport + og Individual gir mulighet til å velge kjøreopplevelse etter eget ønske. Et nytt standardutstyr er såkalt Belt Extender som fører beltet frem slik at det blir lettere for føreren å få tak i det - egentlig skulle det bare mangle på en premium-kupé.

KJØREDYNAMIKK: Mercedes forsøker ikke å bli BMW på kjøreegenskaper, men tilstreber alltid en mer sofistikert følelse på veien. Foto: DAIMLER
KJØREDYNAMIKK: Mercedes forsøker ikke å bli BMW på kjøreegenskaper, men tilstreber alltid en mer sofistikert følelse på veien. Foto: DAIMLER Vis mer

Nye C-klasse Coupé kommer med Remote Online (klargjort for Mercedes-Me i 2016) som standard. Remote Online-tjenestene skal gi tilgang til informasjon om bilen til enhver tid, så som status for vinduer og dører, kjørelengde, dekktrykk og andre diagnostiske data. Systemet har også en Vehicle Tracker funksjon, med fjernkontroll til låsing av dører, og til aktivering og deaktivering av kupévarmer.

Fra start tilbys bilen med valget mellom to diesel- og tre bensinmotorer. C-klasse Coupé kommer til Norge i desember. Firehjulsdrevne versjoner følger til neste år.

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

LINJELEKKER: C Coupé bærer et godt slektskap fra C-klasse, men har likevel en egen identitet.  Foto: DAIMLER
LINJELEKKER: C Coupé bærer et godt slektskap fra C-klasse, men har likevel en egen identitet. Foto: DAIMLER Vis mer