DIESEL VERST: Toyotas diesel-Avensis slipper ut 30 ganger mer farlig NOx enn deres egen hybridbil. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / SCANPIX
DIESEL VERST: Toyotas diesel-Avensis slipper ut 30 ganger mer farlig NOx enn deres egen hybridbil. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / SCANPIXVis mer

Prisgunstige dieselbiler 30 ganger verre enn hybrid

Forpester bylufta mer enn forventet ifølge fersk undersøkelse.

(Dagbladet): En fersk avgass-undersøkelse utført av det finske testlaboratoriet VTT, viser ekstreme forskjeller i lokale utslipp fra biler med ulik motorteknologi.

Dieselmotoren er overlegen versting i testen, og slipper ut 25-30 ganger mer NOx enn en hybridbil.

Testen er utført på vegne av Toyota, og tre av deres modeller, som alle tilfredsstiller Euro 5-utslippskravene er med i testen:

- Avensis 2,0 D-4D
- Avensis 1,8 Valvematic
- Prius 1,8 VVT i-Hybrid

Bensin langt bedre enn diesel Avgiftssystemet på bil i Norge favoriserer biler med lavt utslipp av CO2 - som i praksis er biler med små dieselmotorer. Problemet er at selv små dieselmotorer med lavt CO2-utslipp, spyr ut NOx og svevestøv.

Testen ble utført i Helsinki i februar og mars, og er ikke direkte sammenlignbar med EDC-typegodkjenningen alle bilfabrikker benytter for offisielle tall.

Sistnevnte utføres i et laboratorium gjennom en kombinert kjøresyklus i 23 varmegrader.

Likevel mener Toyota Norge at denne testen viser et mer realistisk utslipp i Norge vinterstid:

- Vi ønsket å gjennomføre denne testen for å gi oss bedre innsikt i hva som reelt slippes ut av eksosrøret under bykjøring og dessuten simulere kaldstart, sier informasjonssjef Espen Olsen.

- På denne måten får vi et bedre bilde av utslippene fra biler i byer som Bergen og Oslo, som har slitt med dårlig luftkvalitet de siste vintrene, fortsetter han.

Testen viser at dieselbilen slipper ut 5-10 ganger mer NOx enn bensinbilen, og hele 25-30 ganger mer enn hybridbilen.

Rolf Hagmann ved Transportøkonomisk Institutt har tolket resultatene:

- Forskjellene mellom Avensis-modellene var større enn forventet. Dieselvarianten slapp ut 30 ganger mer NOx enn bensinbilen i sju kuldegrader, og det viser en økning på 50 % i forhold til bykjøring i varm temperatur (23 grader).

Hybrid best Hybridbilen kan kjøres på ren elektrisk drift i kortere perioder, og har derfor et NOx-utslipp tilnærmet null de første minuttene av testsyklusen.

Den viser også et CO2-utslipp som ligger 45 prosent under bensinvarianten og 40 prosent under dieselvarianten i deler av testen.

- Bensinhybriden er helt klart det beste alternativet for å holde NOx på et minimum, og på samme tid levere et imponerende lavt CO2-utslipp ved bykjøring, avslutter Rolf Hagman.

BENSIN BEDRE: Dieselbiler slipper ut 5-10 ganger mer NOx og svevestøv enn bensinbiler. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX
BENSIN BEDRE: Dieselbiler slipper ut 5-10 ganger mer NOx og svevestøv enn bensinbiler. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX Vis mer