Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Prisgunstige dieselbiler 30 ganger verre enn hybrid

Forpester bylufta mer enn forventet ifølge fersk undersøkelse.

DIESEL VERST: Toyotas diesel-Avensis slipper ut 30 ganger mer farlig NOx enn deres egen hybridbil. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / SCANPIX
DIESEL VERST: Toyotas diesel-Avensis slipper ut 30 ganger mer farlig NOx enn deres egen hybridbil. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN / SCANPIX Vis mer

(Dagbladet): En fersk avgass-undersøkelse utført av det finske testlaboratoriet VTT, viser ekstreme forskjeller i lokale utslipp fra biler med ulik motorteknologi.

Dieselmotoren er overlegen versting i testen, og slipper ut 25-30 ganger mer NOx enn en hybridbil.

Testen er utført på vegne av Toyota, og tre av deres modeller, som alle tilfredsstiller Euro 5-utslippskravene er med i testen:

- Avensis 2,0 D-4D
- Avensis 1,8 Valvematic
- Prius 1,8 VVT i-Hybrid

Bensin langt bedre enn diesel Avgiftssystemet på bil i Norge favoriserer biler med lavt utslipp av CO2 - som i praksis er biler med små dieselmotorer. Problemet er at selv små dieselmotorer med lavt CO2-utslipp, spyr ut NOx og svevestøv.

Testen ble utført i Helsinki i februar og mars, og er ikke direkte sammenlignbar med EDC-typegodkjenningen alle bilfabrikker benytter for offisielle tall.

Sistnevnte utføres i et laboratorium gjennom en kombinert kjøresyklus i 23 varmegrader.

Likevel mener Toyota Norge at denne testen viser et mer realistisk utslipp i Norge vinterstid:

- Vi ønsket å gjennomføre denne testen for å gi oss bedre innsikt i hva som reelt slippes ut av eksosrøret under bykjøring og dessuten simulere kaldstart, sier informasjonssjef Espen Olsen.

- På denne måten får vi et bedre bilde av utslippene fra biler i byer som Bergen og Oslo, som har slitt med dårlig luftkvalitet de siste vintrene, fortsetter han.

Testen viser at dieselbilen slipper ut 5-10 ganger mer NOx enn bensinbilen, og hele 25-30 ganger mer enn hybridbilen.

Rolf Hagmann ved Transportøkonomisk Institutt har tolket resultatene:

- Forskjellene mellom Avensis-modellene var større enn forventet. Dieselvarianten slapp ut 30 ganger mer NOx enn bensinbilen i sju kuldegrader, og det viser en økning på 50 % i forhold til bykjøring i varm temperatur (23 grader).

Hybrid best Hybridbilen kan kjøres på ren elektrisk drift i kortere perioder, og har derfor et NOx-utslipp tilnærmet null de første minuttene av testsyklusen.

Den viser også et CO2-utslipp som ligger 45 prosent under bensinvarianten og 40 prosent under dieselvarianten i deler av testen.

- Bensinhybriden er helt klart det beste alternativet for å holde NOx på et minimum, og på samme tid levere et imponerende lavt CO2-utslipp ved bykjøring, avslutter Rolf Hagman.

BENSIN BEDRE: Dieselbiler slipper ut 5-10 ganger mer NOx og svevestøv enn bensinbiler. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX
BENSIN BEDRE: Dieselbiler slipper ut 5-10 ganger mer NOx og svevestøv enn bensinbiler. Foto: GORM KALLESTAD / SCANPIX Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media