Big business:  Økt konkurranse gir muligheter for lavere billettpriser på business- enn økonomiklasse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Big business: Økt konkurranse gir muligheter for lavere billettpriser på business- enn økonomiklasse. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Priskrig på businessklasse

Trodde du at businessklasse alltid er dyrere enn økonomiklasse på fly? Nå er det flere eksempler på det motsatte.

(Finansavisen): Av gammel vane søker de fleste etter de rimeligste flybillettene, og tar seg ikke en gang bryet med å sjekke hva det koster å fly på businessklasse. Men det som tidligere var et faktum, nemlig at det er dyrere å sitte på businessklasse enn på økonomiklasse, er nå litt mer usikkert, skriver Finansavisen.

- Du må virkelig sjekke prisene. Det er ikke alltid billigst på økonomiklasse. Businessklasse kan være billigere, sier kommersiell direktør for British Airways, American Airlines og Iberia i Nord-Europa, Peter Rasmussen, til avisen.

Han forteller at et par som for eksempel skal reise fra Norge til Miami på cruise, og bestiller businessbilletter mange måneder i forveien, kan komme billigere ut enn å kjøpe en økonomi ekstra-billett i siste liten.

- Det handler om tilbud og etterspørsel. Hvis økonomiklassen er nesten full og businessklassen ikke er det, kan det bli billigere å sitte foran.

Rasmussen graver opp et ferskt eksempel mellom Oslo og Heathrow og tilbake igjen. Der koster en økonomi ekstra-billett 8.097 kroner, mens den rimeligste businessbilletten koster 3.156 kroner, skriver Finansavisen.

Fra Oslo til New York koster nå økonomi ekstra-billetten (World Traveller) 19.267 kroner, mens businessklassebilletten (Club World) koster 13.405 kroner.

- Du kan selvfølgelig få langt rimeligere økonomibilletter, men er økonomibillettene utsolgt, er det disse prisene som gjelder, sier Rasmussen.

Daglig leder Jason Eckhoff i Reisegiganten, som blant annet består av selskapene Restplass.no, Solfaktor.no og Businessclass.no, og har selskaper i Skandinavia og England, mener at det er araberne som er forklaringen på priskrigen i luften:

- Det startet da araberne kom på banen. Da tenker jeg på selskaper som Qatar Airways, Ethiad og Emirates. De pøser på med penger og løfter luksus til det ekstreme. De skal erobre markedet med lave priser og høy kvalitet. Nå har de gamle europeiske selskapene virkelig våknet, for de har sovet litt i timen. Araberne har virkelig vist hvor bra det kan gjøres, forklarer Eckhoff overor Finansavisen.

Flere nyheter Hedrer The Thief — sjefen er målløs
Rekordmange besøkte New York i fjor
Dette er viktigst når vi planlegger ferien