Prislappen på 15 millioner inkluderer IKKE frontrute

Hadde du tatt sjansen på over 300 km/t uten?

Følg Dagbladet Bil på Facebook!

Vi begynner med showets stjerne. F12berlinetta er Maranellos råeste gatebil noensinne.

740 hester fra en 6,3 liters selvpustende V12-er tilfeldigvis 40 flere enn nabogutten Lamborghini Aventador kan skilte med.

Den er også den raskeste Ferrarien rundt hjemmebanen Fiorano, og din fra 3,7 millioner på norske skilter.
 
Lamborghini er ikke snaue de heller. Aventador J en hyperhårføner uten verken tak eller frontrute. Det er en unik modell - og den er solgt. Ifølge administrerende direktør, Stephan Winkelmann, er J laget som et bevis på hva Lamborghini kan klare.

Men den hamler ikke opp med disse to
Bugatti Grand Sport Vitesse har ikke et navn som løper lett over tunga, men til gjengjeld kjører den fra alt på skilter -eller gjør den det? 

1200 hester sparker deg og nær to tonn med bil til 100 på 2,5 sekunder, og nåla stopper ikke før på 410 kilometer i timen om du har veien og nervene til det. Til Dagbladet forteller Bugatti at prisen er 12,7 millioner- pluss moms.
 
Det er neppe mange som dropper å kjøpe seg en Koenigsegg på grunn av de puslete effekttallene, men selv om Agera R er så godt som for ferskvare å regne fant Koenigsegg ut at den trengte å friskes opp litt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå yter den 1140-hester på biodrivstoff og 960 på 98-oktan. Opp henholdsvis 25 og 20 i forhold til 2012-utgaven.

Er det nok til å tukte Bugattien?

I teorien er i alle fall toppfarten 440 kilometer i timen. Prisen er som toppfarten - i verdensklasse. Over 12 millioner på norske skilter er likevel billig mot Bugattiens nær 20.

Tilbake på landjorden finner vi 2012-utgaven av Porsche Boxster.

Upraktisk: En bil for godværsdagene. Vent på Aventador Roadster.
Showets høydepunkt: Så langt som dette har Ferrari aldri dradd strikken før. 740 hester!
Lynrask: 0-100 tar 3,1 sekunder og den slipper ikke opp for pust før vel 340 kilometer i timen.
V12: Vrir du om nøkkelen våkner en 6,3 liters V12'er til liv.
Unikum: Denne lager Lamborghini bare én av og de kaller den Aventador J.
Liten råtass: Råere enn en japansk smaksmeny sier Lotus om nye Exige roadster.
Mmm6: Den råeste M6'en noensinne har 550 hester under panseret.
Toppløs: Og du får den uten tak også.
Fart: Skal du ha det råeste uten tak må du bla opp store summer for denne Bugatti Grand Sport Vitesse.
20 millioner: Eller noe i den duren må du ut med for et eksemplar på norske skilter.
Utfordreren: Eller holder det med en Koenigsegg til 12-13 millioner dersom du skal ha verdens raskeste bil?
Ikke raskest: Det går for all del fort nok i 353 kilometer i timen. Men vil du virkelig ha en McLaren som ser slik ut? Mansory kan i så fall hjelpe deg.
Litt voldsomt: Men det er jo bilen også. Mansory liker det voldsomt.
Ny Pagani: Etter ett tiår med Zondaer er det tid for arvtageren Huayra fra Pagani.
NSX er tilbake: Ayrton Senna var med på utviklingen av den første NSX. I 2015 ser kanskje en ny modell dagens lys.

Den blir både renere og raskere og får en ansiktsløftning i takt med tida. De mest markante trekkene er løftet baken får med en hekkspoiler som «vokser ut» gjennom baklyktene, og luftinntakene på sidene blir en mer integrert del av karosseriet.  En drøm for oss som ikke har tosifrede millionbeløp å bruke på bil.

Eller hva med en Lotus?

"Råere enn en japansk smaksmeny". Slik introduserer Lotus nye Exige S Roadster. Den lille engelskmannen har en V6'er på 345 hester fordelt på bare 1100 kilo. 0—100 går unna på 4 sekunder.

Dersom kupéen er noe å gå etter vil prisen bli i overkant av en million kroner her hjemme.
 
Blir det for tamt kan du for eksempel bestille en Aston Martion V12 Zagato. Karosseribygger Zagato har mer en 50 års erfaring med å pynte på allerede brukbare kreasjoner fra Aston Martin.

Nå er produksjonsmodellen av V12 Zagato klar, og en nordmann får sin levert allerede i år. Prisen et sted rett nord for fem millioner kroner. Motoren er en seksliters V12-er med 517 hester og karosseriet er i håndbanket aluminium.
  Superbiler med plass til flere
BMW tilbyr superbilytelser i en fornuftig innpakning. 550 hester og 4,2 sekunder til hundre med plass til fire er det ikke mange som kan skilte med. Med en prislapp rundt to millioner kroner blir den nok uansett ikke allemannseie. Kommer også som kabriolet.
 
Vil du ha noen dører ekstra er tredje generasjon av Audi RS4 rett rundt hjørnet, og den har mer kraft under panseret enn noensinne.

Utstyrt med V8-er og 450 hester klarer stasjonsvogna hundre på 4,7 sekunder og slipper ikke opp for pust før speedometeret viser 280. Prisen vil nok ligge tett på 1,4 millioner her til lands. 

Tuner med råtass

Mansory har tradisjon for å gjøre vakre biler fryktelig stygge, og nå er de på banen igjen. Denne gangen har de riktignok klart å holde seg litt på matta, og resultatet er ikke det verste vi har sett. En 62-hesters effektøkning til 670 hester -altså fra veldig mye til enda mer- gjør den helt latterlig rask. Toppfarten er svimlende 353 kilometer i timen.

Sist, men ikke minst finner vi gjenoppstandelsen
NSX

Det er 22 år siden den første NSX-en skremte vannet av italienerne, og nå sier Honda at den neste kommer i løpet av tre år. NSX anno 2015 er noe ganske annet enn originalen. Den får et tidsriktig hybriddrivverk med en V6-er i midten og firehjulstrekk. Lever den opp til arven kan vi ha en ny Ferrari-killer på trappene.