Hybrid: 136 hester, men knappe 99 gram CO2 er bedre enn de fleste kan skilte med. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
Hybrid: 136 hester, men knappe 99 gram CO2 er bedre enn de fleste kan skilte med. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/DagbladetVis mer

Prius har fått en lillebror

I 13 år var Prius enebarn i hybridfamilien til Toyota. Tre generasjoner drivverk seinere får den en lillebror i Auris hybrid.

||| (Dagbladet): Prius ble i sin tid omfavnet som miljøalibi av alle fra Hollywood- til kultureliten. Det særegne utseendet utstrålte bekymring for global oppvarming og omsorg for planeten, samt medmennesker i land med høyeste punkt et par meter over havet.

Auris får neppe samme kultstatus. Grunnen er at den startet livet med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer, i motsetning til Prius som ble unnfanget som hybrid. Selv om utseendet på Auris er endret i litt mer hybridvennlig retning har den ikke helt den samme signaleffekten.

89 gram CO2 per kilometer. Det er ikke til å stikke under en stol at Auris i likhet med storebror har ganske imponerende utslippstall. 89 gram CO{-2} per kilometer er en ganske abstrakt størrelse for de fleste av oss, men det viktigste å merke seg er at det er mindre enn de fleste andre biler, og ergo er det mindre skadelig for miljøet.

Oppskriften på det lave utslippstallet er tre motorer, to elektriske, og en konvensjonell bensinmotor.

Det er samspillet mellom disse tre som gir et litt penere CO2 regnestykke. Den ene el-motoren yter anstendige 82 hester, mens bensinmotoren yter tett oppunder 100. Det gir en toppeffekt på 136 hester. 82 pluss 100 blir selvsagt ikke 136, men motorene arbeider ikke med maksimal effekt samtidig. Den siste motoren hjelper ikke på framdriften direkte, men styrer utvekslingen på automatkassa, fungerer som generator for batteriet, og som startmotor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En vanlig bil Bortsett fra at det er stille som om natta når man starter bilen så føles Auris ganske så alminnelig. Den har to pedaler, gass og brems, et ratt, klimaanlegg og fire dører. Det er med andre ord ikke så mye som skiller den fra mengden av kompaktbiler.

Det samme gjelder for kjøreegenskapene. I bunn og grunn er den ganske velkjørt.

Den overbeviser som bybil, lett på rattet, myk og behagelig. På vei over fjellet sitter den godt på svingete veier og krenger verken overraskende lite eller mye, men oppfører seg slik den burde. Tre motorer veier selvsagt mer enn en, og Auris veier ganske rause 1380 kilo. Dermed er den ingen racerbil, men null til hundre går likevel på akseptable 11,4 sekunder.

På innsida Interiøret er en blanding av litt nytt og litt konvensjonelt. Den minner om Prius med den lyseblå joystickliknende girspaken og startknappen ved rattet.

To motorer: Under plastdekslene finner man ikke en, men to motorer.  Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
To motorer: Under plastdekslene finner man ikke en, men to motorer. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer

Kjørecomputeren gir informasjon om hva som foregår i hybriddrivverket, og man kan følge samspillet mellom motorene til enhver tid.

Det smarteste er nok uansett å konsentrere seg om kjøringa og heller la bilen ta seg av det tekniske, det er sikrest for alle parter.

I likhet med systemet i en del andre moderne biler så bruker man ikke fysisk nøkkelen, det holder at den ligger i lommen. For å låse opp bilen tar man i dørhåndtaket, og starting av bilen foregår gjennom en knapp med påskriften power.

Intuitivt ja, men dersom man ikke vet at den har en elektromotor vil man kanskje ende opp med å trykke noen ganger.

Den lager som sagt ikke et knyst før bensinmotoren slår inn.

En firedel el-framdrift Og bensinmotoren må ikke nødvendigvis slå inn. Ved å trykke på EV-knappen under girspaken tvinges bilen til å bruke den elektriske motoren, med det resultat at batteriet tappes ganske så kjapt.

Begrenser: Batteripakken er bak og stjeler en del bagasjeplass. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
Begrenser: Batteripakken er bak og stjeler en del bagasjeplass. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer

Maksfarten er da 45 kilometer i timen. Ikke akkurat spesielt anvendelig til vanlig bruk, men man kan jo snike seg inn i oppkjørselen en sein kveld.

Vanligvis går bilen i det Toyota kaller Eco-modus som skal bidra til miljøsamvittighetsfull kjøring, da veksler bilen mellom elektrisk og bensin på optimalt vis. Faktisk så er rundt 20 til 25 prosent av kjøringen med en Auris Hybrid elektrisk drevet.

Trenger man litt ekstra kraft finnes det pwr-knapp, der pwr står for power.

Helhetsinntrykk Auris Hybrid er stort sett alt det Prius er, bare mindre iøynefallende. Etter noen dager bak rattet er det lett å bli overbevist.

Er du ute etter en ny bil i kompaktklassen vil du være tjent med å ta den med i vurderingen.

Tre alternativer: EV tvinger bilen til å drives elektrisk, ECO er det beste ved blandet kjøring, og pwr gir litt ekstra futt. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
Tre alternativer: EV tvinger bilen til å drives elektrisk, ECO er det beste ved blandet kjøring, og pwr gir litt ekstra futt. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer
Ryddig Interiøret er oversiktlig og stereoanlegget bra. Fint i en så stillegående bil. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet
Ryddig Interiøret er oversiktlig og stereoanlegget bra. Fint i en så stillegående bil. Foto: Elisabeth Sperre Alnes/Dagbladet Vis mer