VENTETID: Kunder som ønsket seg varmepumpe, har ventet lenge. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NO
VENTETID: Kunder som ønsket seg varmepumpe, har ventet lenge. Foto: RUNE M. NESHEIM / AUTOFIL / DINSIDE.NOVis mer

Problemene med e-Golf skal være løst

Etter flere utsettelser ser det ut som om utfordringene er løst.

Dinside Etter at 1.200 biler ble bestilt på 3,5 time, blir det ingen overraskelse om VW e-Golf blir en av de mest solgte elbilene her til lands. Men rett etter drømmestarten, startet også problemene.

Svært mange av bilene har nemlig blitt holdt igjen på fabrikken i Tyskland.

Utfordringene har ligget i programmeringen av de installerte varmepumpene, for de kundene som bestilt bilen med dette ekstrautstyret.

Bilene ble opprinnelig satt i produksjon i uke 37. Så ble de holdt tilbake til uke 45 for å gjennomgås ytterligere, og denne forsinkelsen forplanter seg helt fram til uke 51.

Bilene kommer i januar - Bilene skal omprogrammeres frem til uke 51, men deretter blir de altså sendt til Norge, bekrefter idag produktsjef Jan Tore Kopperud til Dinside.

I praksis vil de si at de første bilene vil bli levert til norske kunder i løpet av januar 2015.

UTFORDRINGEN: Det er programmeringen av varmepumpene som er årsaken til forsinkelsene. Nå skal problemet være løst.  Foto: VW
UTFORDRINGEN: Det er programmeringen av varmepumpene som er årsaken til forsinkelsene. Nå skal problemet være løst. Foto: VW Vis mer

LES TEST AV VW e-GOLF

Han legger til at VW valgte å heller holde bilene tilbake, for på den måten å slippe tilbakekalling i ettertid.

Hvorfor? En varmepumpe til e-Golf står på listen over ekstrautstyr, og kan i praksis utgjøre en forskjell på 20 prosent i rekkevidde. Derfor er det mange norske kunder som har bestilt bilen med varmepumpe, en løsning som ikke kan ettermonteres.

Tillegget i prisen for varmepumpen er 6.500 kroner, men dette utstyret antas å få stor betydning den dagen bilen skal selges igjen.