PASS GODT PÅ DEN: Mister du kabelen, kan det bli en dyr affære.  Illustrasjonsbilde: KNUT MOBERG / DINSIDE.NO
PASS GODT PÅ DEN: Mister du kabelen, kan det bli en dyr affære. Illustrasjonsbilde: KNUT MOBERG / DINSIDE.NOVis mer

Rådyre ladekabler til elbiler

Mister du den, kan koste deg tusenvis av kroner.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide.no: Det er i hovedsak to ting en elbil er helt avhengig av:

Tilgang til strøm og en ladekabel.

Å lade opp batteriene med strøm på en elbil koster som regel ikke mer enn rundt 16 kroner. Det er grisebillig om vi sammenligner med fossilt drivstoff, og regnestykket gjør det svært lukrativt å kjøre elektrisk framfor bil med konvensjonell forbrenningsmotor.

Det finnes derimot elementer som kan fordyre gleden ved å kjøre elbil drastisk, og ladekabelen er en av dem.

Svartebørsmarked Ved nærmere undersøkelse viser det seg nemlig at de enkelte ladekablene som regel ikke er elektronisk paret til den spesifikke bilen den er kjøpt til.

Det betyr i klartekst at en ladekabel passer til andre biler av samme type.

Blant annet gjelder dette for Citroën C-Zero, Ford Focus Electric, Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf og Peugeot iOn.

Dermed kan det åpne seg et svartebørsmarked for stjålne ladekabler. Flere av bilene har riktignok en kabellås aktivert når bilen står til lading, men hva om den kan brytes opp og kabelen stjeles likevel? Rådet er derfor å ta vare på ladekabelen og være omtenksom med hvor du står og lader.

Kan tap av ladekabel dekkes på forsikringen? Vi har sjekket hva som dekkes av forsikringen ved slike tap, men selskapene innrømmer at dette er en ny situasjon, også for dem.

- Normalt er dette en naturlig og nødvendig del av bilen, og vil derfor inngå i forsikringsdekningen, forteller Jon Berge, informasjonsdirektør i If.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved tyveri og lignende vil det selvsagt ikke medføre bonustap, men egenandel vil kunne bli trukket. Når det gjelder hendelige uhell, som å kjøre over kabelen, vil det også bli dekket av forsikringen. Også her vil egenandel kunne komme inn, avslutter han.

Stive priser Om du må ut og kjøpe, så kan det bli en ufornøyelig affære. Den dyreste ladekabelen vi fant var en fem meter lang kabel til Citroën C-Zero til 7604 kroner.

Det blir en meterpris på hele 1521 kroner!

Men Citroën er ikke alene om ta seg godt betalt.

Vi har sjekket prisene på populære elbiler vi selv har testet, og prisene på ladekabel fra de ulike elbil-importørene i Norge er oppgitt her: 

• Ford Focus Electric Kr 2800
• VW e-UP! Kr 4593 • BMW i3  Fra kr 4850 avhengig av modell • Tesla Model S Kr 5144
• Nissan Leaf Kr 6080
• Mitsubishi i-Miev  5 meter: Kr 6875 / 10 meter: 8125 • Peugeot i-On Kr 7500 • Citroën C-Zero Kr 7604

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Se også:
LES ALT OM ELBIL