Raser mot hattehylle-avgift

Nei, det er verken Ryanair, SAS eller Norwegian. 

MER OG MER: Stadig større - og mer - håndbagasje er i ferd med å bli et problem for flere flyselskap. Lagringsplassen ombord er begrenset, og for mye bagasje kan forsinke både ombordstigning og avgang. Nå har United Airlines varslet at de vil innføre en hattehylle-avgift på sine rimeligste billetter. Foto: NTB Scanpix
MER OG MER: Stadig større - og mer - håndbagasje er i ferd med å bli et problem for flere flyselskap. Lagringsplassen ombord er begrenset, og for mye bagasje kan forsinke både ombordstigning og avgang. Nå har United Airlines varslet at de vil innføre en hattehylle-avgift på sine rimeligste billetter. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): De aller fleste flyselskap tillater passasjerene sine å ta med kun en håndbagasje om bord i flyet. Praksisen rundt om er en ganske annen. Flere og flere drasser med seg stadig større trillekofferter, vesker og taxfree-poser inn i kabinen.

Det er gjerne kamp om plassen i hattehyllene, og all håndbagasjen fører også til at ombordstigningen tar lang tid. Mer enn én gang har dette ført til forsinkelser.

Vil ta betalt

Amerikanske United Airlines, et av verdens største flyselskap, tar nå grep og har varslet at de i 2017 innfører nye restriksjoner på de rimeligste økonomi-billettene sine.

Selskapet, som i 2015 fraktet nesten 140 millioner passasjerer, vil med sin nye lavprisbillett innføre en avgift for bruk av bagasjeplassen over setene om du har kjøpt den billigste billetten, noe svært mange gjør.

Kun en liten (23x25x43 centimeter) personlig eiendel – så liten at den får plass under stolen foran deg – er lov.

Må passasjerene bruke hattehylla, må de også betale en ekstra avgift.

Boikott-trussel

Uniteds utspill har skapt harme i USA, og flere har oppfordret til boikott. Selv kongressrepresentanter har reagert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer