GLAD I PØLSE: Du kan si hva du vil om måker. Men du bør ikke overlate et hotellrom fullt av pølser til dem. Det fikk Nick Burchill smertelig erfare. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
GLAD I PØLSE: Du kan si hva du vil om måker. Men du bør ikke overlate et hotellrom fullt av pølser til dem. Det fikk Nick Burchill smertelig erfare. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Tidenes verste hotellgjest?

Raserte hotellrom med en flokk fiskemåker (!) - 18 år seinere får Nick endelig komme tilbake

Les den elleville beklagelsen.

I 2001 skulle Nick Burchill være med på en konferanse arbeidsgiveren hans arrangerte På Empress Hotel i Victoria i British Columbia. I området bodde også en del av Nicks tidligere kompiser fra tida i militæret, og det ble avtalt et møte.

Noen av Nicks kompiser så gjerne at han tok med litt av den populære pepperoni-pølsa «Brother's Pepperoni» som produseres - og er en lokal delikatesse - i hjembyen hans, Halifax.

Burchill ville ikke være smålig, og fylte like godt opp en hel koffert med pølse-snadder. Det viste seg ikke å være lurt.

Det hele endte med at Nick Burchill ble bannlyst fra hotellet. Først nå, 17 år seinere, har han forklart hva som egentlig skjedde, og bedt om tilgivelse - og at bannlysingen oppheves.

Her er fritt oversatt fra Facebook-innlegget Nick la ut i slutten av mars, og som folk nå ler seg skakke av over hele verden:

- For 17 år siden førte en rekke uforutsette hendelser til at jeg ble bannlyst fra Deres hotell. Jeg vil gjerne forklare hva som skjedde, åpner Nick brevet sitt med.

En glup idé

Han forklarer at det er hans første konferanse med sin nye arbeidsgiver, og om det planlagte møtet med kameratene fra hæren, som gjerne ville ha pepperoni-pølse.

- Flyselskapet rotet imidlertid bort bagen med pølse, og jeg fikk den ikke før neste dag. Siden det var en stund til jeg skulle møte vennene mine, måtte jeg finne en måte å holde den kjølig på. Rommer mitt var stort og fint, men det hadde ikke noe kjøleskap, forklarer Nick.

Og fortsetter:

- Det var april, og luften var kald. Jeg tenkte at det ville være fint at pølsene lå i nærheten av et åpent vindu. Jeg la dem på et bord like ved vinduet, og gikk ut en 4-5 timer.

Dret og siklet

Da han kom tilbake, startet helvetet for alvor.

- Jeg åpnet døra til rommet og ble møtt av om lag 40 fiskemåker som hadde spist pepperoni ganske lenge.

- Og om dere lurer, «Brother's TNT Pepperoni» gjør merkelige ting med en måkemage. Rommet var dekket av måkeskitt, men jeg var ikke klar over at måker også sikler når de spiser pepperoni, skriver Nick.

Han er langt fra ferdig. For det er nå kaoset starter.

- Da måkene så meg, prøvde de desperat å komme seg ut gjennom det lille vinduet de hadde kommet inn gjennom.

HOTELLET: Ærverdige hotel Empress har nå tilgitt. Foto: Hotellet
HOTELLET: Ærverdige hotel Empress har nå tilgitt. Foto: Hotellet Vis mer

- De hadde problemer med det, og det oppsto panikk. Måker krasjet inn i stengte vinduer, de krasjet i alt som var, lufta var full av måkemøkk, fjær, pepperonibiter og ganske store fugler, rekapitulerer Nick, og nevner også at det ble knust noen lamper og at noen gardiner ble revet i filler i måkeinfernoet.

Var ikke mett

Nick forklarer at han løp gjennom rommet og fikk åpnet de stengte vinduene.

- Da fløy de fleste ut, men en prøvde å komme tilbake for å ta en pølsebit til. Da ble jeg så sint at jeg kastet den ene skoen min etter den. Både skoen og måka forsvant ut av vinduet.

- Da var det bare meg og ei diger måke som ikke ville forlate rommet igjen, forklarer Nick.

- Jeg løp etter den gjennom rommet, og i et øyeblikk av klarsinn fikk jeg kastet et badehåndkle over den. Da friket måka helt ut, og jeg måtte tulle den inn i håndkleet. Så kastet jeg både håndkleet og fuglen ut av vinduet i femte etasje. Det jeg ikke tenkte på var at måker ikke kan fly når de er inntullet i badehåndklær.

Da Nick Burchill endelig var alene i rommet kunne han studere skadene nærmere.

- Det var ille. Det var mye. Men jeg innså samtidig at jeg bare hadde noen få minutter på meg til å rekke en viktig middag, og bestemte meg for å ta meg av dette seinere.

Strømmen gikk

- Jeg hadde jo bare en sko, og måtte ut og lete etter den andre. Den fant jeg tilsølt i ei grøft, og jeg tok den med tilbake til rommet for å vaske den. Der hadde jeg nå stengt vinduene og jeg kjente at pepperoni og fiskelukt skapte en ganske harsk lukt.

- Men jeg måtte vaske skoen, og brukte hårføneren til å tørke den. Det gikk faktisk ganske fint. Helt til telefonen ringte, skriver Nick.

Han gikk ut av badet for å svare, da ble det plutselig helt mørkt.

- Det viste seg at jeg ikke hadde skrudd av føneren. Den lå og vibrerte og til slutt falt den ned i vasken som var full av vann og kortsluttet det hele. Jeg vet ikke hvor mye av hotellets strømforsyning som ble slått ut, men det var på dette tidspunktet jeg innså at jeg trengte hjelp, skriver Nick Burchill.

Han ringte resepsjonen og spurte om noen kunne hjelpe ham å rense opp «i noe søl».

- Jeg glemmer ikke ansiktsuttrykkene til de damene som åpnet døra, skriver han.

Ble tilgitt

Vel, Nick gikk til middag, og da han kom tilbake var sakene hans fjernet fra rommet og satt på et langt mindre rom.

- Jeg trodde jeg skulle slippe med det, men det viste seg at jeg var bannlyst fra hotellet for alltid, sier han.

Og avslutter brevet med:

- Jeg har modnet, og jeg innrømmer fullt ansvar for mine handlinger. Jeg ber likevel om det kan vurderes en opphevelse av bannlysingen da jeg nå har respektert den lojalt i 18 år.

Da hotell-ledelsen fikk unnskyldningen, trodde de først det dreide seg om en aprilspøk.

- Men etter å ha sjekket nærmere fikk vi bekreftet måkehistorien og at gjesten faktisk var permanent bannlyst. Historien er helt sann, sier PR-sjef ved hotellet, Tracey Drake, til The Toronto Star.

Hotell-ledelsen falt pladask for den uforbeholdne unnskyldningen, og opphevet utestengelsen på flekken. Nick Burchill er igjen velkommen som gjest på Empress Hotel.

- Jeg kommer helt sikkert til å reise. Men under sterk overvåking av min kone og mine barn, sier han til nettstedet Bored Panda.