MELLOMMÅLTIDER FRA MELKEDISKEN: Ingen av disse er direkte usunne, men bare en får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESET
MELLOMMÅLTIDER FRA MELKEDISKEN: Ingen av disse er direkte usunne, men bare en får terningkast seks. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Real proteinbombe ble best i test

Her er flere lettvinte mellommåltider. Stem på din favoritt.

(Bramat.no): Det er mange fordeler med å spise mellommåltider: Blodsukkeret holder seg jevnere, konsentrasjon og prestasjon blir bedre, søtsuget blir mindre, og sjansen for å holde vekten eller gå ned i vekt hvis det er det som er målet, er større.

I tillegg til å spise frokost, lunsj og middag hver dag, kan du altså gjerne putte inn et mellommåltid eller to.

Protein som metter Det optimale mellommåltidet inneholder mye protein, mye fiber, og lite sukker.

Protein og fiber metter godt, og lite sukker gjør at blodsukkeret ikke skyter i været for så å falle kraftig.

Men, når det er sagt: Det er forskjell på oss.

Aktive mennesker som ikke sliter med vekten, kan godt ha litt sukker i et mellommåltid.

Hva er egentlig et mellommåltid? Med mellommåltid mener vi et lite måltid som du kan spise mellom frokost og lunsj, lunsj og middag, eller middag og aftens.

Hvor stort dette måltidet skal være, avhenger av hvor aktiv du er, hvor stor du er, om du ønsker å gå ned i vekt eller ikke, og selvfølgelig hvor mye du spiser til de andre måltidene.

Men generelt sier vi at et mellommåltid kan inneholde et sted mellom 100 og 250 kcal.

Melkebaserte mellommåltider I denne testen har vi tatt for oss produkter i melkedisken som vi enten vet at folk bruker som mellommåltid, eller som vi mener at kan passe som et mellommåltid.

Yt restitusjonsdrikk er eksempel på et produkt som egentlig er ment til å drikke etter trening, men som også kan passe som et mellommåltid for deg som er aktiv. Mager cottage cheese er et nokså nytt produkt som passer godt som et mellommåltid selv om det kanskje ikke er ment som det.

Siden YT produktene er ment for trening, inneholder disse produktene naturlig nok mer sukker enn en del av de andre. For aktive mennesker kan disse likevel være gode alternativer til mellommat.

For de som ønsker å gå ned i vekt, kan mager og proteinrik cottage cheese være et godt valg.

Det gjelder altså å velge det produktet som passer din kropp og aktivitet best.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi vurdert næringsinnholdet i en porsjon, ikke per 100 gram slik vi gjør med en del andre matvarer. Grunnen til dette er at det er det totale inntaket som teller.

Alle produktene i denne testen inneholder mellom 100 og 250 kcal per porsjon, noe som er helt greit for et mellommåltid. Vi har derfor ikke tatt med kaloriinnholdet i vår vurdering, ettersom 250 kcal kan være greit for noen, mens 100 kcal kan være greit for andre.

For å rangere produktene har vi sett på hvor mye sukker, fiber og protein de inneholder. Vi har latt protein telle dobbelt opp ettersom et tilstrekkelig proteininnhold er viktig for at måltidet skal mette.

Mye protein har trukket opp, mens mye sukker har trukket ned. Produkter som inneholder fiber, har fått plusspoeng for dette.

Produktene er rangert i forhold til hverandre, og denne gangen har vi valgt å gi terningkast 3-6 ettersom ingen av produktene i testen er direkte uegnet som mellommåltid.

Våre kilder Opplysningene til Bramats tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige norske butikker. Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig, henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Dette gjør vi for at vi skal få en god test, og at produktene skal bli vurdert på lik linje.

Dersom vi ikke har opplysninger om innholdet av alle næringsstoffer som vurderes i testen på et produkt, så får ikke denne et terningkast.

Feilkilder Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Mager cottage cheese En proteinbombe! Spiser du hele denne, blir du garantert mett! Karakter: Produsent: Tine Yt kesam med bær og korn Mye protein. Inneholder dessuten en del fiber. Karakter: Produsent: Tine Skyr blåbær og vanilje Lite kalorier for de som ikke trenger så mye. Bra med protein og lite sukker. Karakter: Produsent: Q-Meieriene Skyr frukt, vanilje Mye protein, relativt lite kalorier. Karakter: Produsent: Q-Meieriene Go´morgen naturell gresk type Bra med protein, lite sukker. Inneholder også litt fiber. Karakter: Produsent: Tine Skyr müsli skogsbær Bra med protein, relativt lite kalorier. Karakter: Produsent: Q-Meieriene Yt restitusjonsdrikk Bra etter trening, men passer også som et mellommåltid for deg som er aktiv. Bra med protein, men mer sukker enn en del av de andre. Karakter: Produsent: Tine Piano riskrem bringebærsaus En porsjon av denne inneholder ikke så mye kalorier, men proteininnholdet er lavt, noe som gjør at den ikke metter så godt. Karakter: Produsent: Tine Skyr jordbær drikke Bra med protein, ikke så mye kalorier. Karakter: Produsent: Q-Meieriene Yt mellommåltidsdrikk Greit med protein, litt mye sukker i forhold til de andre mellommåltidene. Et greit alternativ for deg som er aktiv. Karakter: Produsent: Tine Piano yoghurt, nøttetoffee & sjokoladecrisp Lite protein, i forhold til testvinnerne. Karakter: Produsent: Tine Rislunsj jordbær Lite protein, men en porsjon av denne gir deg heller ikke så mye kalorier og sukker. Karakter: Produsent: Tine Piano yoghurt sjokolade & nøttecrisp Lite protein i forhold til sukker. Karakter: Produsent: Tine Go´morgen skogsbær Mye sukker og lite protein i forhold til en del av de andre typene. Men, denne innholder litt fiber. Mer kalorier enn de fleste andre. Karakter: Produsent: Tine Snjo jordbær Litt for mye sukker og litt for lite protein. Karakter: Produsent: Q-Meieriene Yoghurt drink Testens høyeste innhold av sukker. Karakter: Produsent: Ehrmann Les mer på Bramat.no:
Gir melk økt risiko for hjerte- og karsykdom?
Det "gode kolesterolet"
BraMat tester hamburgere