BÆREBJELKE: Ryggen er kroppens bærebjelke nummer en, men krever regelmessig trening for å fungere optimalt. Her er seks øvelser som gjør den sterkere. Foto: Kristin Roset
BÆREBJELKE: Ryggen er kroppens bærebjelke nummer en, men krever regelmessig trening for å fungere optimalt. Her er seks øvelser som gjør den sterkere. Foto: Kristin RosetVis mer

Øvelser som er bra for ryggen

Redd for ryggen? Her er seks øvelser som gjør den sterkere

Styrk kroppens bærebjelke.

Du bruker ryggen fra du står opp til du legger deg. Den er kroppens bærebjelke nummer en, men krever regelmessig trening for å fungere optimalt.

Vi tok derfor turen til personlig trener Martin Søreng på Spenst, Lillehammer. Han har trent mye opp gjennom årene, og har erfart hvordan det er å strekke grensene for langt.

- Det ble mange tunge løft i ung alder, noe jeg kjenner den dag i dag. Du skal ikke tulle med ryggen for mye før den sier i fra, derfor er det uhyre viktig å utføre øvelsene riktig og ikke legge på for mye belastning før du har innøvd god teknikk. Markløft er en typisk øvelse hvor det raskt kan gå galt dersom du legger på for mange kilo. Start gjerne med kettlebell før du går i gang med stang og vektskiver. Terp teknikk, og spør gjerne en trener på sentret om veiledning, sier Søreng.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn