(Dagbladet): Med utsikt over ishavsbyen og hele 85 fjelltopper i horisonten, legger næringsminister Monica Mæland fredag formiddag frem regjeringens etterlengtede Reiselivsmelding i Tromsø.
Forventnigene er enorme i reiselivsbransjen. Det samme er frykten for at regjeringen vil gi «litt til alle» framfor for å spisse satsinga.
Og nå advarer reiselivsbransjen mot at det skal brukes enda mer tid på langvarige utredninger.
I 2016 var 33 millioner gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder i Norge. Dette er 1,5 millioner flere enn året før viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.
Enklere hverdag
- Reiselivsnæringa er ei viktig næring, som skaper mange arbeidsplasser. Samtidig vet vi at bærekraft, forenkling og samordning vil være viktige tema i tida framover. Dette ser vi nærmere på i meldingen, sier Monica Mæland.
Etter det Dagbladet erfarer vil regjeringen i reiselivsmeldinga legge vekt på:
Satsing og fokus på Nord-Norge med nordlys- og opplevelsesturisme, utvikling av Fjord-Norge og ytterligere satsing på bærekraftig turisme i nasjonalparkene.
Og regjeringen kommer, i følge DN.no, til å droppe innføring av turistskatt.
- Vi er svært fornøyd med at næringen selv er blitt lyttet til. Skal vi styrke konkurransekraften til norsk reiseliv må skattene ned og ikke opp, sier NHOs reiselivsdirektør Kristin Krohn Devold.

Vil ha egen minister
I dag er næringsminister Monica Mæland også minister for reiselivet. Men bransjen er bredt sammensatt og sorterer i praksis under åtte ulike departement. Det ønsker noen av aktørene å gjøre noe med.
- Forståelsen av og aksepten for reiselivets egenart er helt avgjørende for at Norge skal lykkes som destinasjon og selv kunne kontrollere utviklingen. Å samle og koordinere det mangfoldige «reiselivet» via et eget departement, eller i det minste via en egen minister, tror jeg vil være fornuftig. Dette for å sikre en helhetlig utvikling på tvers av alle de sektorene reiselivet er bygd opp av, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll i Visit Svalbard, og fortsetter:
- Jeg håper at det ikke skal kjøres utredninger og planprosesser i det uendelige! Vi vet at Norge er attraktivt, vi kjenner utfordringene, vi vet mye om hvor innsatsen må legges – nå må det handles, ikke utredes, sier han.
Helårsturisme
- De største satsingsområdene må være lønnsom turisme. Med det mener jeg at vi må sørge for å tjene mer på turistene, både gjennom flere besøkende og større spredning av turismen utover i året. Og jeg håper ikke det blir mange nei-saker og særordninger for reiselivet, sier Per-Arne Tuftin, som er direktør i Forum for Reiseliv.

Foto: Odd Roar Lange / The Travel Inspector Vis mer
Tuftin var tidligere i 10 år reiselivsdirektør i Innovasjon Norge
Bente Holm er nyansatt reiselivsdirektør etter Tuftin, og hun sier følgende:
- Bærekraft må underbygge hele næringen. Målet i seg selv er ikke å nå mengder turister, men de som legger igjen nok penger til at aktivitetsselskapene og hotellene våre går bra.

- Reiselivsbegrepet må utvides til mer enn ferie og fritid. Vi trenger gjester hele året, og de må komme uavhengig av om oljeindustrien går dårlig eller om høsten har satt inn. Dessuten må vi samarbeide på tvers av næringene. For å nå de målgruppene vi ønsker må vi tenke nytt, og samarbeide blant annet med kultur, landbruk og sjømatnæringene.
Fjord-Norge er den landsdelen med størst andel utenlandske gjestedøgn i 2016 og vil i følge reiselivsmeldingen være et satsingsområde også de neste 10 årene. Direktøren for landsdelsselskapet Fjord-Norge AS, Kristian B. Jørgensen, har store forventinger til reiselivsmeldingen:
- Regjeringen har vært tydelig på at de ønsker å føre en politikk som løfter norsk reiseliv frem som en av de viktigste framtidsnæringer. Derfor håper jeg på en melding som er modig nok til å sikre de prioriteringer og rammebetingelser som skal til for oppnå nettopp dette. Alt annet blir en skuffelse, mener han.
Nei til turistskatt

- Vi trenger ikke flere skatter, og vi er glad for at turistskatt droppes, sier Kristin Krohn Devold, administerende direktør i NHO Reiseliv.
- Jeg håper ikke dette blir en melding som forsøker å ta hensyn til alle, prioritere alt og løfte alle frem. Norsk reiseliv konkurrerer innen verdens største næring der nesten alle land satser, noe som krever at vi utvikler og løfter frem det beste vi har. Det må reiselivsmeldingen også tørre å gjøre, sier Kristian B. Jørgensen.