BLANT VERDENS STØRSTE: Forrige uke ankom verdens femte største cruise, MSC Meraviglia, Geirangerfjorden i Møre og Romsdal. Ekspertene advarer mot farlig luft som følge av de enorme utslippene. Foto/video: Finn Magne Grande Vis mer

Cruise:

Reiselivsdirektør slår alarm etter disse bildene

Fjord-Norge fylles av turister og eksos.

GEIRANGER (Dagbladet): Populære norske fjorder opplever rush av cruiseskip. Turister fra hele verden lar seg lokke til å besøke rene norske fjorder. Vakre bilder fra sosiale medier og turistbrosjyrer fristet dem til å grave dypt i lommene for å få oppleve «Norway - Powered by nature».

Idyllen trues: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Idyllen trues: Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Men virkeligheten er ofte annerledes og idyllen slår sprekker. Og nå trykker også reiselivsbransjen på alarmknappen etter at populære fjordområder, som verdensarvbygda Geiranger, blir fylt av giftig røyk. Nå frykter de at Geiranger skal bli mer kjent for forurensing enn for ren luft.
Ca 300 000 cruiseturister besøker Geiranger i Møre og Romsdal i sommer. Dette er en tredel av den samlede turisttrafikken til bygda. Geiranger har 230 fastboende!

Må bort

- Bilder fra trange fjorder med mye forurensing er noe vi ønsker å få bort, og dette mener vi rederiene sammen med leverandørindustrien må løse framover, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, etter at hun får se Dagbladets bilder fra røyklagte Geiranger.

- Målet må være å få ned størrelsen på både potensielt helseskadelig forurensing og visuell forurensing. Vi vet at det jobbes med, og vi har håp om bedring i åra som kommer, sier reiselivsdirektøren.

Turistrekord: Turistantallet sprenger alle rekorder i Geiranger. Nå går fokuset fra «flere turister» til «bedre turister». Ellers kan verdensarvstatusen ryke. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Turistrekord: Turistantallet sprenger alle rekorder i Geiranger. Nå går fokuset fra «flere turister» til «bedre turister». Ellers kan verdensarvstatusen ryke. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Og hun får sterk støtte fra aktører i Fjord-Norge.

- Vi har nesten daglig turister som bemerker at eksosen er skjemmende og plagsom og at den utvilsomt bidrar til å ødelegge Geiranger som merkevare, sier en sentral aktør i reiselivsbygda til Dagbladet. Vedkommende ønsker å være anonym av frykt for å bli frosset ut som «cruisemotstander».

- Det handler ikke bare om cruiseskipenes forurensing. Men like mye om at Geiranger har for mange turister i land. Dermed fortrenger de hverandre - og de fortrenger lokalbefolkningen. At det er lange, stillestående køer til og fra de populære attraksjonene er ikke bra for noen.

Det haster

- Jeg synes ikke noe om slike bilder. Derfor mener vi at det haster med å innføre strengere regler i forhold til utslipp både i verdensarvfjordene og i de andre fjordene langs kysten, sier Per-Arne Tuftin, direktør i Norsk Reiseliv.

Han mener dette kan skje enten i form av at alle skip som seiler i norske farvann må ha installert såkalt skrubber, eller at det bare kan benyttes miljøvennlig drivstoff som for eksempel biodiesel eller LNG.

- Vi må også få en endring i lovverket ved at havnene ikke lenger har mottaksplikt for skip, slik at vi kan regulere antall cruiseskip som slippes til i norske havner og fjorder, sier Tuftin.

Trøbbel i trafikken: Også bil- og busstrafikken i Geiranger øker for hvert år. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Trøbbel i trafikken: Også bil- og busstrafikken i Geiranger øker for hvert år. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Klager på dårlig luft

- 50 prosent av dagens fartøy som opererer i Norge er over 30 år gamle. Og med nye ECA-krav på 0,5 vekt prosent svovel i drivstoff fra 01.01 2020, vil trolig skip som ikke tilfredsstiller kravene forsvinne fra norske fjorder, tror Berstad Maraak og fortsetter:


- Etter vår vurdering burde dette kravet ha vert innført for lengst langs hele Norskekysten, mener havnesjef Rita Berstad Maraak, som bekrefter at både turister og fastboende reagerer på luftforurensing i sommerukene.

- Vi har fått reaksjoner på utslipp til luft og det forstår vi, for det er ikke dette vi ønsker å vise fram. Dette er ikke greit og det er et omdømmeproblem for oss. Her må cruiserederiene vise at de tar ansvar, og de må være transparente. Og så er det vår jobb – sammen med norske myndigheter og reiselivsnæringa - å legge til rette for ordninger som kan redusere dette problemet.

Og i fjor kom rapporten som slo fast at lufta på de verste dagene kan være dødelig for hjerte- og lungesyke.

- De viktigste turistene er de som overnatter på hoteller, spiser på restauranter, handler i butikker og skaper arbeidsplasser lokalt. Korttidsturister som bare «stikker innom» må ha bærekraftige regler for utslipp (fastsatt nasjonalt) og besøksmengde (fastsatt lokalt), sier Kristin Krohn Devold, reiselivsdirektør i NHO Reiseliv.

Grensen er nådd

Fjern røyken: Geiranger frykter å bli bygda som blir kjent for forurensende cruiseskip. Foto: Leserbilde
Fjern røyken: Geiranger frykter å bli bygda som blir kjent for forurensende cruiseskip. Foto: Leserbilde Vis mer

- Sjøfartsdirektoratet har uttalt at Geiranger for lengst har nådd et metningspunkt for forurensing av NOX fra skipsfarten og tiltak må iverksettes. Det er gitt tydelige signaler på at Geiranger bør redusere tallet på cruiseanløp per dag, da NOX-verdiene er altfor høye. I tillegg til de høye verdiene på svevestøv (PM). Folkehelseinstituttet har to år på rad rådet kommunen til å iverksette tiltak mot forurensingen, sier Katrin Blomvik, direktør i Stiftelsen Geirangerfjorden Verdsarv.

- Vi foreslår ett til to skipsanløp per dag, alt etter skipets størrelse/passasjerantall.

- Hva er et akseptabelt antall passasjerer?

- 6000 er for så vidt en ok maksimalgrense, dersom den blir fulgt. Og tilby rederiene lengre liggetid. Heller det enn å spre trafikken på to korte opphold på Hellesylt og i Geiranger, mener Katrin Blomvik.

Tips oss om Ferie-Norge?

Vet du noe om Turist-Norge som vi bør vite? Tips oss gjerne på orl@thetravelinspector.no