Du leser nå Dagbladet Pluss

Remi fikk ALS som 22-åring

Bærumsgutten ville bli golfproff. Nå handler livet hans om å oppfylle flest mulig drømmer – før det er for sent.

STOLT MAMMA: Remi Andersen
var bare 22 år gammel da han i høst fikk
beskjed om at han har muskelsykdommen
ALS. Mamma Birgit er stolt av at
sønnen velger å dele sin gripende historie
i håp om at det skal inspirere til mer
forskning på sykdommen. Foto: Svend Aage Madsen
STOLT MAMMA: Remi Andersen var bare 22 år gammel da han i høst fikk beskjed om at han har muskelsykdommen ALS. Mamma Birgit er stolt av at sønnen velger å dele sin gripende historie i håp om at det skal inspirere til mer forskning på sykdommen. Foto: Svend Aage MadsenVis mer

Remi Andersen (23) fra Bekkestua i Bærum elsket å spille golf, og utdannet seg med tanke på å kunne leve av sporten.

- Jeg var på golfbanen så ofte jeg kunne, og spilte meg ned til et handicap på 4, forteller han fornøyd.

Han startet også som student ved Høyskolen Innlandet på Elverum med tanke på å utdanne seg til golftrener.

Etter at Remi fikk ALS-diagnosen i oktober 2018, har han lagt mange av sine fremtidsdrømmer på is. Nervesykdommen som angriper motoriske nerveceller i ryggmargen og hjernen er uhelbredelig.

All behandling går ut i dag ut på å redusere symptomene og plagene med sykdommen.

Armene svikter

- Problemene startet etter et fall i slalåmbakken i 2016. Jeg brakk håndleddet, og ble aldri helt bra igjen. Jeg fortsatte å spille golf, men måtte legge om svingen for å få det til skikkelig, sier 23-åringen.