LITEN, MEN STERK: Den nye 1.6 liters diesel motoren skal levere 380 Newtonmeter og 160 hester. Foto: RENAULT
LITEN, MEN STERK: Den nye 1.6 liters diesel motoren skal levere 380 Newtonmeter og 160 hester. Foto: RENAULTVis mer

Renault lanserer ny diesel-revolusjon

En ny kruttsterk 1,6 diesel motor er på vei.

DinSide.no: Renault driver ikke bare med elbilen Zoë om dagen, selv om de faktisk er Europa-ledende på det området. Nå har de utviklet en ny, og forholdsvis liten dieselmotor på 1.6 liter.

I utgangspunktet hørtes 1,6 liter diesel gørrkjedelig ut. Men den nye  dobbelturbo motoren som skal bli tilgjengelig i alle modellene fra Mégane og oppover, er antagelig mer spennende enn du tror. Husk også at den noe mindre Clioen, faktisk klare seg svært bra med sin 3-sylindrede 0,9-litersmotor på 90 hestekrefter!

En 1.6 biturbo er uansett gode nyheter for norske diesel-kunder: Siden store motorer blir dynget ned i avgifter, kan denne 1,6 literen på 160 hester og 380 newtonmeter bli et alternativ. Dette er nemlig relativt spektakulære tall for en motor med såpass lite sylindervolum.??

Turbo hele veien Problemet med turbo er at desto større turboen er, jo mer turtall og fart på eksosen trenger den for å gi full effekt. En liten turbo gir derimot effekten tidlig, men flater ut når turtallet blir høyt nok.

Derfor er teknikken Renault lanserer i sin dieselmotor genial, selv om det ikke er noen ny oppfinnelse. Andre biler med denne turbo-løsningen er BMW X1.

Løsningen gir med andre ord turbokrefter gjennom hele turtallsregisteret. Patentet er velkjent på blant annet store dyre sportsbiler, men at dette blir tilgjengelig i dieselbiler ment for hverdagsbruk er smått revolusjonerende, og vi tror at flere bilprodusenter vil kaste seg på trenden.

Renault vil nok få stor nytte av den, både i mellomklassebilen Laguna av neste generasjon, den mindre Mégane, som også nærmer seg slutten på sin livssyklus, samt flerbruksbiler som Scénic / Grand Scénic og selve kongen, som blir neste generasjon Espace.

Lover mindre forbruk Renault sier den nye motoren skal gå 25 prosent billigere enn en normal toliters-motor. Den skal også få bedre gassrespons, og det øynes håp om at denne motoren blir en ny folkeracer, som kan plukke opp stafettpinnen etter gamle Renault 5 turbo.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

Les også:

Test av nye Renault Captur