SMILER: Kolonihagen i Frognerveien manglet rutiner for nedkjøling av varm mat da  inspektørene kom første februar. Nå er alt i orden og smilefjeset på plass. Foto: DAGBLADET
SMILER: Kolonihagen i Frognerveien manglet rutiner for nedkjøling av varm mat da inspektørene kom første februar. Nå er alt i orden og smilefjeset på plass. Foto: DAGBLADETVis mer

Restaurantene skjerpet seg før smilefjesordningen

Også kebabsjappene får smilefjes.

Olivia er et eneste stort smil - både på Tjuvholmen og Aker Brygge. Det samme er Nodee, Dinner, Eik Annen Etaqe og Onda Bar & Grill i Oslo.

Oro klarte det på andre forsøk. New Beirut Kebab og Champagneria også.

Og Fiasco? En suksess!

Godt forberedt Slik er bildet i Oslo, og slik er det i resten av landet, snart to måneder etter at smilefjesordningen ble innført på restaurantene, landet rundt.

Smil hos Kalas og Canasta, smil hos Fossegrenda Spiseri, Bakeriteateret og mange flere i i Trondheim.

I Bergen har Holbergstuen Galleriet fått smil på døra etter to besøk, mens Søstrene Hagelin og Trattoria italiana klarte det på første.

Dolly Dimple og Saeb Thai i Stavanger kan også glede seg over smilefjes, mens mange av deres konkurrenter fremdeles venter på besøk.

ALLE GODE TING ER TRE: Illegal Burger I Møllergata i Oslo fikk smilefjes på tredje inspeksjon. Foto: TERJE BENDIKSBY/ NTB scanpix
ALLE GODE TING ER TRE: Illegal Burger I Møllergata i Oslo fikk smilefjes på tredje inspeksjon. Foto: TERJE BENDIKSBY/ NTB scanpix Vis mer

Lurer du på hvordan det står til på din favorittrestaurant, sjekk dommen her.

Manglet vask Mattilsynets inspektører møter jevnt over rene lokaler, mat som oppbevares riktig, folk som kan sin hygiene og rutiner som funker.

Når smilet uteblir, er det gjerne detaljer som mangler.

- Vi har nettopp åpnet en ny del og flyttet i den forbindelse kjøkkenet. Da Mattilsynet kom, manglet det en vask på det nye kjøkkenet og et hull i veggen ved ventilasjonssystemet var ikke tettet. Derfor fikk vi ikke smilefjes på første besøk, forteller Geir Hagbarth Andresen, innehaver av Champagneria.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Champagneria oppsto også en misforståelse.  

- Vi fikk kritikk for ikke å ha logget temperaturer over en fem-dagers-periode på kjøkkenet. Når vi fikk tenkt oss om, handlet det om at kjøkkenet var stengt i fem dager da vi flyttet kjøkkenet. Misforståelsen ble raskt oppklart, forteller Hagbarth Andresen.

Positiv til ordningen Han er positiv til smilefjesordningen som ble innført 1. januar, men litt skeptisk til at Mattilsynet kommer når det er som mest hektisk. Misforståelsen kunne vært unngått om ikke besøket hadde skapt stress.

- Jeg vil ikke sutre, men vi skulle gjerne hatt en dag til å områ oss, sier han.

- Dessuten er jeg litt i tvil om det er restaurantene de skulle begynt med. Hva med bensinstasjoner og kiosker?

Trygt Stort sett er det hygieniske nivået høyt der du spiser. Også kebabsjapper, hos mange spisesteder med frynsete rykte, får smilefjes.

- Vårt inntrykk er at restaurantene var godt forberedt da smilefjesordningen ble innført. Når vi først kommer på besøk har mange gjort det de vet at vi vil pålegge dem, sier Atle Wold, seksjonssjef i Mattilsynet.

Mange restauranter satt spent og ventet da Dagbladet skrev om ordningen i januar. En del hadde da tatt imot veiledning og gjort sine foranstaltninger. 

Mange hadde venteplakat på døra mens de ventet på besøk. Da dommen kom ble mange lettet.

Topp hos to av tre De første seks ukene gjorde inspektørene unna 2000 besøk. Av dem fikk 500 restauranter mer enn et besøk.

64 prosent fikk smilefjes på første besøk, 32 prosent fikk strekmunn, mens bare 2,5 prosent endte opp med sur munn.

- Mange av dem som fikk strekmunn rettet opp feilene umiddelbart. Vi sitter med en stor overvekt av smilefjes, sier Atle Wold i Mattilsynet.

SUKSESS: Ingenting å utsette på Fiasco ved Oslo Plaza. Foto: ØRN E. BORGEN
SUKSESS: Ingenting å utsette på Fiasco ved Oslo Plaza. Foto: ØRN E. BORGEN Vis mer

Det har antagelig aldri vært tryggere å gå på restaurant i Norge.

Ferdig før tida Mer enn 8000 restauranter og kafeer omfattes av ordningen, som konsentrerer seg om kafeer og restauranter. Kantiner, matservering på institusjoner, bensinstasjoner eller storkiosker er ikke med.

Målet var å få kontrollert alle spisestedene i løpet av høsten. Det viser seg at arbeidet går mye raskere.

- I løpet av sommeren har vi vært innom alle, sier Atle Wold.

250 inspektører reiser nå fra sted til sted for å sjekke hygiene, renhold, rutiner og om restaurantene overholder allergenmerkingen på menyene.

Dommen får restaurantene der og da. De får også tilbud om nytt besøk i løpet av noen dager. De fleste retter opp feilene.

Men noen skjerper seg ikke. Om du ikke spise thaimat på Blue Elephant i Skovveien i Oslo, kanskje du skal velge noe annet.

KAN FEIRE: Restaurant Champagneria fikset små detaljer på det nye kjøkkenet. Det fikset smilefjes på døra i Frognerveien. Foto: DAGBLADET
KAN FEIRE: Restaurant Champagneria fikset små detaljer på det nye kjøkkenet. Det fikset smilefjes på døra i Frognerveien. Foto: DAGBLADET Vis mer

Inspektørene kom 3. februar og avdekket manglende kontrollrutiner, dårlig allergenmerking og «vesentlige mangler ved rutiner for innkjøp, mottak eller håndtering av råvarer av stor betydning for hygienisk sikkerhet». Konklusjon: sur munn.

De kom på nytt besøk seks dager seinere. Resultatet? Sur munn på døra.

SMIL: Etter to måneders ordning er det smilefjes på to av tre norske restauranter. Og mange fikser småfeil. Foto: KERSTIN MERTENS / SAMFOTO
SMIL: Etter to måneders ordning er det smilefjes på to av tre norske restauranter. Og mange fikser småfeil. Foto: KERSTIN MERTENS / SAMFOTO Vis mer