- Rett og slett eventyrlig

Opplever gang på gang at nyheter gir besøksfest.

STRØMMER TIL: Fint vær og kiling i magen, Tusenfryd kan fryde seg over besøket.Thundercoasteren holder koken, men har fått konkurranse av årets nyhet Thors Hammer. Foto: TUSENFRYD
STRØMMER TIL: Fint vær og kiling i magen, Tusenfryd kan fryde seg over besøket.Thundercoasteren holder koken, men har fått konkurranse av årets nyhet Thors Hammer. Foto: TUSENFRYDVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Nærmere 300 000 mennesker har vært innom Hunderfossen familiepark nord for Lillehammer i sommer.

Det er det beste besøket noensinne og en økning på 15 prosent fra rekordåret 2012.

- Rett og slett eventyrlig, sier direktør Hogne Høstmælingen.

Alt har slått til, været, de nye attraksjonene, forhåndssalget og det nye kveldstilbudet «Trollmat», mat og teater der alle ansatte spiller roller, utkledd som troll.

Hunderfossen kan trygt på 30 års jubileet neste år i møte. Høstmælingen lover spennende nyheter i jubileumsåret, men vil ikke røpe noe ennå.

HUNDERFOSSEN: Familieparken nord for Lillehammer har hatt sin beste sesong noensinne. Neste år fyller parken 30 år og lover flere nyheter. Foto: ESBEN HAAKENSTAD
HUNDERFOSSEN: Familieparken nord for Lillehammer har hatt sin beste sesong noensinne. Neste år fyller parken 30 år og lover flere nyheter. Foto: ESBEN HAAKENSTAD Vis mer

Ingen sure miner i Norges største fornøyelsespark, Tusenfryd, heller.

- 480 000 gjester har vært her til nå, og ennå er ikke sesongen over. Vi er veldig godt fornøyd, forteller Erik Røhne Andersen, markedssjef ved Tusenfryd på Vinterbro utenfor Oslo.

Sol, sol Godværet har bidratt til å gjøre 2013 til en fornøyelse for parkene, viser en rundspørring Dagbladet har gjort. Aller best går det de dagene det er rundt 20 grader og gjerne noen skyer.

- Blir det for varmt, vil folk heller bade, i hvert fall her på Sørlandet, sier direktør Per Arnstein Aamot i Dyreparken i Kristiansand.

Dyreparken vil ende på rundt 900 000 besøkende, nest beste sesong noensinne.

Toppåret var i fjor, med 975 000 besøkende, noe Aamot i stor grad tilskriver TV2s dyrepasserprogrammer og Sabeltann-serien i NRK.

Sjørøverlandsbyen Abra Havn har også vært en suksess.

Filmløft Neste år kommer den nye storfilmen om Kaptein Sabeltann. Aamot tror det vil gi et solid besøksløft, selv om premieren først er om høsten.

SABELTANN: Dyreparken i Kristiansand ender opp med et besøkstall rundt 900 000. Her Terje Formoe i Kaptein Sabeltann-skikkelsen klar for skattejakt på Sørlandet. Neste år kommer storfilmen om Sabeltann, og muligens enda bedre besøkstall i  Dyreparken.  Foto: EIVIND PEDERSEN
SABELTANN: Dyreparken i Kristiansand ender opp med et besøkstall rundt 900 000. Her Terje Formoe i Kaptein Sabeltann-skikkelsen klar for skattejakt på Sørlandet. Neste år kommer storfilmen om Sabeltann, og muligens enda bedre besøkstall i Dyreparken. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Sommarland i Bø har hatt 35 prosent flere besøkende i år enn i 2012, som var et bunnår for parken.

I år har folk strømmet til Norges eneste utendørs vannaktivitetspark.

Sommeren i fjor var som kjent en av de kaldeste og våteste på mange tiår og parken hadde en svikt i antall besøkende på nesten 50 000 og et underskudd på fem millioner kroner.

Varmt og stabilt vær har fristet til avkjølende bad. At prisene er redusert på nettbilletter har også hjulpet.

Nye attraksjoner trekker Nyheter gir stor tilstrømning. Det opplever parkene gang på gang. I Sommarland har den nye familieattraksjonen «Trippeltrakta» med lysshow i en lang sklie vært en suksess.

På Tusenfryd har oppgangen sammenheng med den nye 40 millioner kroners investeringen «Tors Hammer», en innendørs attraksjon med vikingtema hvor man kjører i vogner med 3D-briller gjennom en fjellhall.

På Hunderfossen har en 4D-film om «Den lille prinsen» gitt et løft - i tillegg til det nye småbarnsanlegget og «Trollmat».

OPP AV BØLGEDALEN: Sommarland i Bø hadde et katastrofeår i fjor. I sommer økte besøkstallet med 35 prosent.Foto: LARS LINDQVIST
OPP AV BØLGEDALEN: Sommarland i Bø hadde et katastrofeår i fjor. I sommer økte besøkstallet med 35 prosent.Foto: LARS LINDQVIST Vis mer

Tusenfryd vil få en omsetning på 170-180 millioner kroner, men 2013 blir ikke det beste noensinne.

Rekordårene er 2001 og 2006. Da ble «Thundercoaster» og «Speedmonster» lansert. Om det blir noen stor ny attraksjon neste år er ennå ikke bestemt.