SEDAN OG KOMBI: Det er kombimodellen av Mazda 3 som er klart mest vanlig her til lands. FOTO: Mazda
SEDAN OG KOMBI: Det er kombimodellen av Mazda 3 som er klart mest vanlig her til lands. FOTO: MazdaVis mer

Rimelig, leken og lettkjørt bruktbil

Mazda 3 er en av de klart beste Golf-konkurrentene.

Mazda har samarbeidet med Ford i flere tiår, og den amerikanske giganten har også eierinteresser i Mazda. Det er mye av grunnen til at Mazda 3 og Ford Focus deler omtrent 60 prosent av komponentene. De er bygget på samme plattform, og det betyr at de får mange av de samme egenskapene.

Med andre ord er Mazda 3 en leken og lettkjørt bil som byr på mye moro for en inspirert sjåfør.

Innvendig fremstår den imidlertid en god del billigere enn Golf og Focus. Det er mer hardplast, og støyisoleringen er ikke like god som i de europeiske konkurrentene.

Flest kombimodeller Bilen ble solgt som både sedan og kombi, men sistnevnte er klart mest vanlig.

På bruktmarkedet dominerer bilene med 1,6-liters bensinmotor på 105 hester.

LITT BILLIGERE: Interiøret virker litt billigere enn i de europeiske konkurrentene. FOTO: Terje Bjørnsen
LITT BILLIGERE: Interiøret virker litt billigere enn i de europeiske konkurrentene. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer

Den gir bilen akseptable ytelser, og er en smule mer livlig og turtallsvillig enn tilsvarende motorer fra Opel og Volkswagen. Motoren må, som de fleste andre sugemotorer på denne størrelsen, ha litt turtall før den våkner, men fra 3000 o/min trekker den bra. Den femtrinns girkassen har en utveksling som passer godt til norske kjøreforhold.

Bilen ble også levert med en 1,6-liters dieselmotor på 109 hester fra PSA-konsernet. Denne har etter hvert blitt meget velkjent, og blitt levert i flere titalls modeller fra forskjellige merker. Dieselmotoren var en av de desidert beste på markedet da den kom, og holder seg fortsatt godt. Den har en forholdsvis jevn gange og et lavt støynivå.

Sjelden kraftversjon For de virkelige krafthungrige er det også mulig å få tak i en MPS-versjon. Denne har en 2,3-liters turbomotor med 260 hester. Denne er sjelden her til lands, så import er nok løsningen hvis du drømmer om en kraftig Mazda 3.

Mazda 3 solgte ikke like godt som folkekjære Golf og Focus. Det fører til at bruktmarkedet ikke er det største, men det er likevel nok biler tilgjengelig til at man kan finne en man liker.

I skrivende stund starter prisene på rett over 100.000 kroner for et tidlig eksemplar med 1,6-liters bensinmotor og forholdsvis høy kilometerstand. Biler med en kilometerstand rundt 50.000 koster cirka 150.000 kroner. Bilene med 1,6-liters dieselmotor starter rundt 50.000 kroner høyere enn bensinvariantene, og er i tillegg vanskeligere å få tak i.

Få feil I Dekras statistikk for biler som har gått mellom 50 og 100 000 kilometer, gjør Mazda 3 det bra. Den får nest beste karakter, og utpeker seg med færre elektronikkfeil enn de to andre bilene.

Bilene som har gått mellom 100 og 150 000 kilometer har derimot oftere feil på elektronikken enn snittet. Dette gjør at biler som har rundet 100 000 kilometer kun får den mellomste karakteren. ADACs statistikk forteller oss at batteriproblemer er svært vanlig for alle årsmodeller, og at modellene frem til 2006 kan ha problemer med lysene.

Det har også blitt meldt om problemer med ESP-systemet på biler som er eldre enn fire år, og dette kan spille inn på elektronikkfeilraten.

I Svensk Bilprovnings undersøkelse av tre år gamle biler gjør Mazda 3 det bra, med kun 0,5 % underkjente biler, mot snittet på 3,8 %. Når vi kikker på fem år gamle biler, er den også under snittet, med en feilrate på 4 % mot snittet på 7,8 %.

Les også:
Bruktbilguide: Opel Astra
Slik bruker du Iphone i bilen
Den beste Peugeoten noensinne

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

VERSTINGVERSJON: MPS-modellen har massevis av krefter. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
VERSTINGVERSJON: MPS-modellen har massevis av krefter. FOTO: Egil Nordlien HM Foto Vis mer