FERIEKLARE: De fleste ønsker å kunne nyte late dager i ferien. Mange opplever likevel at turen ikke blir som de drømte om. Ifølge Dagbladets reiseekspert er det flere grep du kan ta både før og under reisen, for å sikre at ferien blir vellykket. Arkivfoto: LARS EIVIND BONES
FERIEKLARE: De fleste ønsker å kunne nyte late dager i ferien. Mange opplever likevel at turen ikke blir som de drømte om. Ifølge Dagbladets reiseekspert er det flere grep du kan ta både før og under reisen, for å sikre at ferien blir vellykket. Arkivfoto: LARS EIVIND BONESVis mer

- Ringer og spør om de har angrerett ved kjøp av reise på nett

Her er eksperttipsene for en vellykket ferie.

(Dagbladet): • Send inn spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Stadig flere nordmenn er på reisefot. Samtidig opplever mange at ferien langt fra blir den gode opplevelsen de drømte om i forkant.

Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik fra Forbrukerrådet, har som medlem av både flyklagenemnda og pakkereisenemnda god oversikt over hvilke problemer som kan oppstå på reise.

Her gir hun deg noen gode tips som kan være nyttige i forkant av årets ferie:

Bestilling av reisen: Internett har gjort at mange bestiller reisen selv. Ut fra klagesakene som kommer inn, opplever Korsvik at mange ikke kjenner til fallgruvene de kan møte når de bestiller reisen på egen hånd.

Det avhenger så klart av hvor reisevant du er, men rådene du får ved et reisebyrå kan både være nyttige og også lønnsomme for mange, mener hun:

- Jeg tror mye av ekspertisen som befinner seg hos reisebyråene, har kommet i skyggen av at vi som forbrukere nå vil bestille reisen selv på nett, sier Dagbladets reiseekspert.

Er undervurdert En ordinær sydentur med charter er som oftest uproblematisk å bestille på egenhånd.

Men jo mer komplisert reisen er - som for eksempel ved lengre flyreiser med flere flybytter, spørsmål om visumkrav, forslag til hotell, kjøp av utflukter, og reiseforsikring - jo mer nyttig kan det være å be om profesjonell hjelp, mener Korsvik.

- Det er mulig det kan oppfattes som gammeldags å anbefale bruk av reisebyrå, men jeg mener den profesjonelle hjelpen du kan få her er undervurdert, fortsetter hun.

Plassering av ansvar Korsvik har selv erfart at reisebyråer enkelt har funnet fram til flyreiser som både har vært mer komfortable og også rimeligere enn den hun fant på egen hånd.

En annen fordel ved å benytte reisebyrå er, ifølge Korsvik, at det ved feil i bestillingen er mulig å plassere ansvar for feilen:

- Dersom du er ditt eget reisebyrå og det skjer en feil, er det du som er ansvarlig, sier hun.

Husk:
• Dine rettigheter ved flyforsinkelser og innstillinger er de samme uavhengig av hvordan reisen ble bestilt. I slike tilfeller er det ifølge Korsvik flyselskapet som skal ordne opp, uansett.

Ved bestilling av reise på nett: - Mange ringer Forbrukerrådet og spør om de har angrerett ved kjøp av reise på nett. Det har du ikke, sier Korsvik.

Når du bestiller reisen på nett er du ditt eget reisebyrå, og du har selv ansvaret for at den informasjonen som legges inn ved bestillingen er riktig, forteller hun.

Husk:
• Sørg for å lese grundig gjennom bestillingen før du trykker «bekreft».

• Sørg for at navn på billetten samsvarer med navn i passet, at tidspunkt og sted for reise er korrekt, og at riktig kontaktinformasjon som e-post og telefonnummer er oppgitt.

• Betal gjerne med kredittkort, da har du som oftest reiseforsikring inkludert. I tillegg er du sikret ved at du kan rette krav mot kredittyter - banken - dersom selger av reisen ikke oppfyller sine forpliktelser.

Charterreiser: Det er viktig å vurdere nøye hvilke behov og ønsker du har før du bestemmer deg for reisemål og bosted på charterreise, er rådet fra Dagbladets reiseekspert.

Det er stor forskjell på steder tilrettelagt for familier, kontra steder som passer for dem som vil feste natta lang.

- Det er også mye klager på hotellstandard. Husk at antall stjerner gis ut fra standarden i hvert enkelt land, sier Korsvik.

Husk:
• «All inclusive» har blitt veldig populært, og standarden på mat vil gjerne stå i samsvar med hvordan hotellet er rangert.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

• Sett deg inn i avbestillingsreglene for pakkereiser. Fram til 42 dager før avreise kan du uten å oppgi grunn avbestille reisen mot et mindre gebyr.

• Du har krav på å reklamere på oppholdet dersom noe ikke stemmer overens med din bestilling. Det kan være at du har fått tildelt to dobbeltrom i stedet for en stor leilighet, eller at leiligheten ikke har balkong med den utsikten som loves i bestillingen.

• Du må si ifra om feil og mangler med en gang slik at reiseoperatøren får muligheten til å rette opp. Det er for sent å si ifra om feil og mangler når du kommer hjem.

Å leie bil i utlandet: - Bruk et av de kjente firmaene eller firmaer du har fått anbefalt av andre, råder Dagbladets reiseekspert.

Husk:
• Gå over bilen sammen med utleiefirmaets representant før bilen tas i bruk.

• Påpek eventuelle bulker, riper og skader på bilen før du setter deg bak rattet. Det kan være lurt å ta bilder som dokumentasjon.

• Det er vanlig å betale ekstra hvis flere i reisefølget skal kjøre. Gi utleiefirmaet beskjed om antall sjåfører slik at du er dekket av forsikringen uansett hvem som kjører.

Pass og betalingskort: - Husk pass, og sjekk at passene er gyldige i god tid før du reiser, sier Korsvik.

Husk:
• Pass til barn har kortere gyldighet.

• Å skaffe nødpass på flyplassen er en stressende start på ferien og en uforutsett utgift.

• Ta kopi av passene. Oppbevar kopiene adskilt fra passene i tilfelle tyveri. 

• Ta med mer enn ett betalingskort og oppbevar disse adskilt. Er det mulig å leie safe på hotellet, bør den benyttes.

Reiseforsikring: Reiseforsikringen skal sørge for at du får nødvendig hjelp når du er på reise:

- Som hvis du blir syk eller utsatt for ulykke, tyveri eller på annen måte mister eiendeler og bagasje, forteller Korsvik.

Husk:
• Tommelfingerregelen er å sjekke vilkårene i forsikringen din nøye.

• Reiseforsikringen bør inneholde en avbestillingsforsikring. Det er viktig dersom du må avlyse turen hvis du eller nær familie plutselig blir syke før reisen.

• Ikke sats på at du er godt nok dekket av forsikringen du har gjennom kredittkortet. Minimum 50 prosent av reisen må være betalt med kortet for at forsikringen skal tre i kraft, og forsikringen vil ofte ha begrensninger eller dårligere vilkår enn mange helårs reiseforsikringer.

• Dersom du skal reise med egen bil uten overnatting, vil ofte ikke forsikringen gjennom kredittkortet være hensiktsmessig.

Reiseforsikring og ferielengde: Ifølge Dagbladets reiseekspert må du alltid vurdere hvilken reiseforsikring du trenger ut fra reisen du skal på:

Husk:
• En helårs reiseforsikring kan ha begrensninger - som at mange bare er gyldige for 45 dagers sammenhengende reise ad gangen.

• Skal du reise i flere måneder, må du undersøke hvor mange dager forsikringen gjelder for.

• Risiko er avgjørende: Jo høyere risiko du vet du kan utsettes for, jo grundigere forarbeid må du gjøre.

• Mange steder i verden er forbundet med større risiko enn ordinære feriemål. Også aktivitetsferier med for eksempel dykking og fjellklatring kan kreve et tillegg til den ordinære reiseforsikringen.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.