KOMMUNIKSJON: At flygerne og kontrolltårnet kan snakke med hverandre, og selvsagt forstå hverandre, er essensielt for flysikkerheten. Uttrykket «Roger that», spiller en stor rolle i kommunikasjonen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
KOMMUNIKSJON: At flygerne og kontrolltårnet kan snakke med hverandre, og selvsagt forstå hverandre, er essensielt for flysikkerheten. Uttrykket «Roger that», spiller en stor rolle i kommunikasjonen. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Luftfart

«Roger that» - hvorfor sier pilotene egentlig det?

Nesten hundre år gammelt uttrykk.

(Dagbladet): Du har helt sikker hørt det på en eller annen film - en flyger som kvitterer for ei radiomelding med uttrykket «Roger that».

MOTTATT: Piloter kvitterer alltid for at meldinger de får over sambandet er mottatt, og forstått. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
MOTTATT: Piloter kvitterer alltid for at meldinger de får over sambandet er mottatt, og forstått. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Det er en kvittering på at en melding er mottatt, men hvor kommer uttrykket egentlig fra?

Det startet for nesten 100 år siden, da fly begynte å bli mer vanlig på 1920-tallet, skriver Indy 100.

Da brødrene Wright for første gang fikk et fly til å lette fra bakken - og lande like trygt etterpå - i 1903, kommuniserte de med tegn og trepinner i forskjellige farger.

R for received

Utviklingen gikk sin gang, og morse-signaler ble innført som kommunikasjonmiddel, og i 1915 kom det første bakke-til-luft radiosambandet der R sto for «message received», melding mottatt.

Men å si bokstaven R på en skurrende radio kunne bli litt snaut, og mange piloter som ikke var helt stø på engelsken sin, sleit litt med å uttale ordet «received».

Ble internasjonalt

Dermed dukket «Roger» og «Roger that» opp, og ble en gjengs måte å bekrefte at meldinger var mottatt på.

I 1927 bestemte den internasjonale telegrafunionen at «Roger» skulle være kvitteringsordet som skulle brukes i hele verden.

I dagens fonetiske alfabet er riktignok «Romeo» den korrekte betegnelsen på bokstaven R, men «Roger» har overlevd og brukes fortsatt av enkelte piloter.

Og på film, selvsagt.