USYNLIG SYKDOM: - Det er ikke som å brekke beinet. Ingen synes synd på sånne som meg, siden det ikke syns at jeg er syk, forteller Rolf Ledal (51).
USYNLIG SYKDOM: - Det er ikke som å brekke beinet. Ingen synes synd på sånne som meg, siden det ikke syns at jeg er syk, forteller Rolf Ledal (51).Vis mer

Rolf (51) lurte på om han var hypokonder. Så fant legene et voksende bein på hjernen

Ofte tar det lang tid å få påvist sjeldne sykdommer. Rolf Ledal ventet i 14 år.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg lurte på om jeg hadde blitt gal, sier Rolf Ledal (51) til Dagbladet.

Første gang han ble undersøkt for utfordringer med balansen og slitenhet var i 1998.

- Legene trodde jeg hadde fått virus på balansenerven, hevder Ledal.

Dette var bare den første av flere diagnoser Ledal skulle få. Den endelige diagnosen ble stilt 14 år seinere.

Slik er det for mange som lever med uvanlige sykdommer. Ifølge Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser (NKSD) er hovedproblemet i denne pasientgruppa forsinket eller vanskelig diagnostisering.

En diagnostisk odyssé

I en undersøkelse av Rare Diseases Impact Report fra 2013 kom det fram at det vanligvis tar 7,6 år å få stilt riktig diagnose i USA og 5,6 år i Storbritannia, når sykdommen er sjelden.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn