LUKSUS: Rolls Royce Phantom er like dyr som den er luksuriøs. Men den selger godt. Særlig i Kina. Foto: Rolls Royce
LUKSUS: Rolls Royce Phantom er like dyr som den er luksuriøs. Men den selger godt. Særlig i Kina. Foto: Rolls RoyceVis mer

Rolls Royce satte rekord

For tredje året på rad.

Europa er i økonomisk krise. Det merker ikke produsentene av luksusbilen Rolls Royce så mye til.

For tredje året på rad har den engelskbygde bilen satt salgsrekord. Aldri før i sin ærverdige 108 år lange historie har merket solgt bedre.

3575 biler ble levert til kunder over hele verden i 2012. Kina og USA er de største markedene for Rolls Royce, selve ikonet på en luksusbil.

Men også i kriserammede Europa går salget godt. I Tyskland alene ble det solgt 15 prosent flere Rolls'er enn året før.

Og som om ikke det var nok: Det er toppmodellen Phantom det selges mest av. Og 95 prosent av kundene sper på med dyrt ekstrautstyr.

Den noe rimeligere Ghost-utgaven blir gjerne også pimpet, bare en av fire nøyer seg med grunnversjonen.