SKAL KJENNES: Rumpa, jenter -  dere skal kjenne det i rumpa, illustrerer trener Olga. Målet er å bli kjent med egen kropp og hvilke muskler man bruker når. Foto: TORILD MOLAND
SKAL KJENNES: Rumpa, jenter - dere skal kjenne det i rumpa, illustrerer trener Olga. Målet er å bli kjent med egen kropp og hvilke muskler man bruker når. Foto: TORILD MOLANDVis mer

- Rumpa, jenter - dere skal kjenne det i rumpa

Så populært fenomen at du får det på charterferie.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Magasinet Reiselyst): Det er jo blitt så populært å trene i ferien. Så hvorfor ikke la treningen være ferien?

- Vi jenter springer for mye og spiser for lite, så vår forbrenning er jo altfor lav. Men med styrketrening og mer mat er det en skikkelig boost for kroppen og forbrenningen, hevder den svenske treningsguruen Olga Rönnberg.

MENTALTRENING: Hele kroppen skal trenes og bli sterk -  det gir et mentalt kick og styrke for kvinner, mener treningsguru Olga Rönnberg. Foto: TORILD MOLAND
MENTALTRENING: Hele kroppen skal trenes og bli sterk - det gir et mentalt kick og styrke for kvinner, mener treningsguru Olga Rönnberg. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

For anledningen er Olga striks instruktør for 18 jenter på bootcamp på Kypros. I en uke skal det squattes, pushes, dyttes og hoppes.

Med håndklær og strikker og naturens egne hjelpemidler skal leggene stivne og rumpemusklene få svi.

- Kom igjen, tjejer, nu kjör vi - det er bare på tv, er det ikke? Oh no.

Trening trendy Bootcamptrenden begynte for et tiår siden i USA og Storbritannia, da som treningsferier av den kjipe militære sorten hvor klaging ble belønnet med 50 pushups.

HENTER KREFTER: Hvile mellom øktene er viktig, enten man er toppidrettsutøver eller på bootcamp. Foto: TORILD MOLAND
HENTER KREFTER: Hvile mellom øktene er viktig, enten man er toppidrettsutøver eller på bootcamp. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

Nå er fenomenet blitt så allemannseie at selv charterselskapene arrangerer bootcamp.

Riktignok av en litt mildere sort. Men likevel tøft nok, skal det vise seg.

Planken ett minutt etterfulgt av et kjempehopp. Mange ganger. Planken - hopp. Planken - hopp. Armhevinger avbrutt av ja - kjempehopp. Mage-rumpe-rygg. Hopp.

TØYER STRIKKEN: Små hjelpemidler gjør stor forskjell -  bare prøv å skli over gulvet med en strikk mellom beina. Foto: TORILD MOLAND
TØYER STRIKKEN: Små hjelpemidler gjør stor forskjell - bare prøv å skli over gulvet med en strikk mellom beina. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

- Ti til, jenter, det klarer dere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trening for mental helse Olga Rönnberg ser kanskje mild ut, men jeg har en følelse av at enkelte av de 18 ikke synes hun er det i virkeligheten.

Men Olga roper ikke for å psyke oss ned, hun roper for å psyke oss opp.

- Styrke er jätteviktig, sier Olga entusiastisk.

KOM I GANG: Cilla Härlin har ikke trent på 15 år, men håper en ukes intensiv trening skal være en kickstart til bedre vaner. Foto: TORILD MOLAND
KOM I GANG: Cilla Härlin har ikke trent på 15 år, men håper en ukes intensiv trening skal være en kickstart til bedre vaner. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

- Jeg har sett på nært hold hva styrketrening kan gjøre for kroppen. Men det handler også om det mentale. Det finnes ingen grenser for hva styrketrening kan gjøre for den mentale helsa. Jenter begynner å tørre å ta plass, ikke bare på gymmen, men på jobben og i hverdagen, mener hun.

Med strikk rundt anklene Så vi gjør som Olga sier. Vi bruker håndklær til å holde oss fast i stenger mens vi gjør - gjett hva - squats.

Og en liten, svart gummistrikk trædd rundt knær, ankler eller håndledd gjør underverker for muskelmotstanden.

Bare prøv selv, å seile bortover gulvet som en skøyteløper med en stram strikk rundt anklene.

GAVE TIL SEG SELV: Deltaker Jill Nilsson har gått ned ti kilo og belønnet seg selv med en bootcamp på Kypros. Foto: TORILD MOLAND
GAVE TIL SEG SELV: Deltaker Jill Nilsson har gått ned ti kilo og belønnet seg selv med en bootcamp på Kypros. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

- Bare 10 igjen jenter, kjör på nå!

Ugh.

Vaner med hjem - Det er klart det gjør vondt! sier deltaker Cilla Härlin og tar seg til bakenden.

- Men det er kjempebra! Jeg har ikke trent på 15 år, så hva kan jeg vel forvente. Dette er en fantastisk inspirasjon. Nå er det om å gjøre å fortsette når jeg kommer hjem. Der har jeg jo ikke Olga til å piske meg fram, sier Cilla.

Men det skal hun forhåpentligvis ikke trenge. Noe av poenget med en intensiv treningsuke, er å kickstarte gode vaner, som helst skal vare.

- «Å gjøre slutt» på dere er ikke noe vanskelig. Men jeg vil jo at dere skal kunne gå etterpå. Jeg vil at dere skal lytte, og lære dere hvor det skal kjennes. Hvilken muskel vi trener. Og så er det jo et spark bak, en motivasjon, så dere forsetter når dere kommer hjem, sier Olga etter treningen når vi har fått roet pulsen og satt oss ned for en prat.

Kickstart til et bedre liv Det er sånn de fleste deltakerne ser på uka også - som en kickstart til et bedre liv hjemme.

Og så gir det jo selvtillit å se at vi klarer.

Alle squats og fallouts og planker og påfunn med strikker. Vi klarer dem alle sammen. Og jo mer man klarer - jo mer klarer man.

Som Olga sier: - Om du tror du kan, så har du rett. Om du tror du ikke kan, så har du også rett.

Du får bare veldig vondt i rumpa mens du kan.

GLAD GJENG: En fornøyd gjeng som synes det gir ekstra  inspirasjon å trene med 18 andre jenter -  og piskes fram av en personlig trener. Foto: TORILD MOLAND
GLAD GJENG: En fornøyd gjeng som synes det gir ekstra inspirasjon å trene med 18 andre jenter - og piskes fram av en personlig trener. Foto: TORILD MOLAND Vis mer

• Les også: Derfor falt jeg for Kypros