GRATIS EKSTRABAGASJE OG PREMIUMSETER: Men blir det egentlig så mye bedre? Og selv om det blir billigere i Ryanair-rater, så blir det egentlig ikke så billig sett opp mot andre flyselskaper.  Foto: KRISTIN SØRDAL
GRATIS EKSTRABAGASJE OG PREMIUMSETER: Men blir det egentlig så mye bedre? Og selv om det blir billigere i Ryanair-rater, så blir det egentlig ikke så billig sett opp mot andre flyselskaper. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Ryanair med «gratisbagasje» og «premiumseter»

Men blir det billigere enn hos SAS og Norwegian?

• Flere reisesaker på db.no/reise.

DinSide: Flyselskapenes ekstraavgifter er utskjelt, og Ryanair er et av flyselskapene som har gått i spissen for å rendyrke inntektsmodellen med ekstraavgifter.

De er riktignok ikke det eneste flyselskapet med et mangfold av tilleggsavgifter, og undersøkelser viser også at vi er villige til å betale ekstra - i alle fall for visse typer tjenester.

Sjarmoffensiv Ryanair lanserte i oktober 2013 en større sjarmoffensiv med annonserte kundeservice-forbedringer. Dette kom i kjølvannet av at den britiske forbrukersiden Which kåret Ryanair til selskapet med den verste kundeservicen i Storbritannia, i konkurranse med 100 andre bedrifter.

Ryanair selv hevder imidlertid at de er bransjeledende innen kundeservice, og nylig tillot de også også bruk av håndholdte elektroniske enheter.

Sjarmoffensiven skal ifølge Ryanair komme i flere etapper over et tidsrom på seks måneder, og skal avsluttes i slutten av mars. Blant endringene er muligheter for setereservasjoner, inkludert innføringen av premium-setereservasjoner, og lavere bagasjeavgifter.

De tillater nå også en ekstra (liten) håndbagasje, og du kan uten ekstra kostnader endre på feil i bestillingen, om dette gjøres innen 24 timer etter bestillingen. De innfører dessuten stille flyvninger på morgen og kveld, og gebyrene for å skrive ut ekstra ombordstigningskort blir redusert.

Mye av dette får du allerede hos andre flyselskaper.

Men hvor god er egentlig sjarmoffensiven? Står Ryanair seg bedre mot andre aktører i flybransjen? Eller er de fremdeles verstingen når det kommer til tilleggsavgifter?

Vi har sett på noen av punktene i sjarmoffensiven. Som du kan se er det bare på ett av punktene de nå er billigere enn de norske flyselskapene SAS og Norwegian.

Setereservasjoner Setereservasjon og muligheten for å kjøpe et «premiumsete» er den ferskeste serviceendringen hos Ryanair. Fra 1. februar innførte de faste seter for alle passasjerer.

Reservasjonen skjer i forbindelse med billettbestilling eller ved innsjekking, selvsagt mot en avgift.

Du kan velge mellom premiumsete eller standardsete, og dersom du ikke har behov eller ønske om å forhåndsreservere seter, vil du få et sete tildelt ved innsjekking.

EKSTRA POSE ELLER VESKE? Dette har ikke Ryanair tillatt før - men nå snur de altså. Kanskje fordi de ble beskyldt for ulovlig praksis? Foto: Per Ervland
EKSTRA POSE ELLER VESKE? Dette har ikke Ryanair tillatt før - men nå snur de altså. Kanskje fordi de ble beskyldt for ulovlig praksis? Foto: Per Ervland Vis mer

Premiumsetene koster 10 euro, eller 92 norske kroner. Bare så det er sagt: Ikke forvent deg gull og grønne skoger - vi snakker ikke her om seter du kan legge flatt eller som på annen måte lukter litt luksus. Hos Ryanair handler premium rett og slett om prioritert ombordstigning, ekstra beinplass og raskere avstigning ved ankomst.

Standardsetene koster fem euro, eller 46 norske kroner.

Og vil du ikke betale ekstra for å reservere sete, får du tildelt plass ved innsjekk.

Hvordan står dette seg mot de norske?
Nylig annonserte Norwegian at de økte avgiftene på setereservasjoner og innsjekket bagasje. Etter prisøkningen koster dette for eksempel 100 kroner hos Norwegian på strekningen Oslo-London. Her er altså Ryanair billigere. Hos SAS er setereservasjon inkludert i prisen.
Det er altså billigere med setereservasjon, også med en såkalt premium setereservasjon, hos Ryanair enn hos Norwegian. SAS har det inkludert i prisen, så der taper Ryanair.

Dette sier imidlertid ingenting om eventuelle komfortmessige forskjeller mellom selskapene. Ifølge tjenesten Seatguru.com, flyr begge selskapene med Boeing 737-800 på strekningen Oslo-London. Ryanair har en seteavstand fra stolrygg til stolrygg på 30 tommer, mens Norwegian måler 29 tommer. Hva gjelder setebredden, har Norwegian 17,2 tommer og Ryanair 17 tommer. SAS flyr med ulike 737-fly, og har seteavstand på 30 eller 31 tommer, og en setebredde på 17 tommer.

Innsjekket bagasje Ryanair endrer altså sine takster for innsjekket bagasje fra flyplassen. Det er én takst for deg som bestiller ekstra bagasje ved billettbestillingen, og så er det én takst som gjelder dersom du kommer til flyplassen, og først da skjønner at du må sjekke inn og sende bagasjen.

DinSide sjekket inn på Gardermoen og sendte en koffert med kamera i. Her kan du se en video av ferden fram til flykroppen.

Fra 5. januar skryter Ryanair av at de har endret sine gebyrer for ekstra innsjekket bagasje fra 552 norske kroner (60 euro) til 276 kroner (30 euro) ved internettbestilling. Bestillier du på flyplassen, er endringen fra 552 kroner (60 euro) til 460 kroner (50 euro) . Dette er priser for ett kolli på 20 kilo i lavsesong.

I tillegg endret de reglene fra 1. desember, slik at passasjerer kan ta med seg én ekstra håndbagasje (liten dameveske eller liten handlepose fra flyplassen), i tillegg til dagens tillatte håndbagasje på maks ti kilo (55 x 40 x 20 centimeter). Dette har tidligere utløst et gebyr hos billigselskapet.

Det stilles imidlertid strengere krav til håndbagasje nummer to enn nummer én: Den lille ekstra kan ikke være større enn målene 35 x 20 x 20 centimeter.

At Ryanair nå kommer etter og tillater deg å ha med et ekstra kolli håndbagasje, vil nok for mange bare synes rett og rimelig. For to år siden anklaget den spanske forbrukerorganisasjonen FACUA Ryanair for å bryte loven når de ikke lot folk ha med seg taxfreeposen ved siden av håndbagasjen.

Hvordan står dette seg mot de norske?
Hos Norwegian har, som allerede nevnt, avgiftene for setereservasjoner og innsjekket bagasje økt, med ulike priser på ulike flyvninger. Du må også betale mer om du ikke har forhåndsbestilt. Ved innsjekking av bagasje fra flyplassen, uten forhåndsbestilling, vil London-kofferten koste 300 kroner med en maksvekt på 20 kilo. Norwegian tillater også en håndveske eller en liten PC-veske, i tillegg til ett stykk håndbagasje på maks ti kilo (55 x 40 x 23 centimeter). Med SAS har du ett kolli innsjekket bagasje på 23 kilo inkludert i billettprisen. Dette i tillegg til en håndbagasje (åtte kilo, 55x40x23 centimeter) og en veske.
Mange vil mene det bare er rett og rimelig at du skal få ha med deg vesken eller taxfreeposen uten å måtte stappe den i kofferten. SAS har innsjekket bagasje inkludert i prisen, men også Norwegian er billigere på innsjekket bagasje enn Ryanair - selv etter Norwegians prisøkning og Ryanairs prisreduksjon.

Åpner for rettelser Fra 1. november 2013 tillater Ryanair kunder som har bestilt direkte på nettstedet Ryanair.com, å rette feil i bestillingen uten avgifter. Dette må skje innen 24 timer fra de utførte bestillingen første gang, og det må være snakk om mindre feil, som stavefeil, navnendringer eller ruteendring.

Dette er en stor forbedring fra slik det har vært tidligere, hvor selskapet har tatt 110 euro for å rette alt av skrivefeil som overskrider en til to bokstaver.

Dersom tidsfristen på 24 timer er overskredet, er det imidlertid gebyrer for navneendring som gjelder - om det er feil i navnet. Da koster en endring fremdeles 110 euro (1012 kroner) via nett, eller 160 euro (1472 kroner) via CallCenter eller på flypassen. Andre endringer av flyreisen koster fra 30 til 90 euro (276 til 828 kroner), avhengig av flyvning (strekning/destinasjon), høysesong/lavsesong og endringssted (web/på flyplass).

Ryanair er imidlertid ikke det eneste selskapet som har praktisert temmelig rigide regler på dette, og selv mindre stavefeil ved bestillingstidspunktet har kostet flypassasjerer tusenvis av kroner.

Hvordan står dette seg mot de norske?
Både SAS og Norwegian har tidligere uttalt til DinSide at de retter opp åpenbare skrivefeil gratis.
Hos SAS har du 24 timers åpent kjøp, og du kan dermed avbestille billetten uten ekstra kostnad dersom du har bestilt billett i feil navn. Er det snakk om en navneendring, koster det 500 kroner per billett. Norwegian har gratis avbestilling av billetter innen fire timer etter bestilling. Etter det koster navneendring 350 kroner per person per vei. Andre endringer av billetten koster også 350 kroner (750 kroner på langdistansebilletter).
Nå er Ryanair mer i tråd med andre som tillater endringer av mindre skrivefeil innenfor et begrenset tidsrom. Når det kommer til navneendringer eller billettendringer, er de fremdeles temmelig dyre.

Ekstra boardingkort Én av avgiftene Ryanair nå endrer, er gebyret for å printe ut ekstra boardingkort på flyplassen.

Dette har tidligere kostet 70 euro, eller 644 kroner, men koster nå 15 euro (138 kroner). Dette er for kunder som allerede har sjekket inn online, men som så har mistet eller glemt boardingkortet. For kunder som ikke har sjekket inn, vil kostnaden være den samme: Det koster da 70 euro å sjekke inn på flyplassen.

Hvordan står dette seg mot de norske?
Innsjekk er gratis både med SAS og Norwegian, og du kan velge app, mobil eller flyplassautomat.
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Slik får du kloa i billigbillettene
Les om norske Olav som ble fratatt taxfreeposen i sikkerhetskontrollen fordi det ikke var korrekt pose!
Airbus ønsker en felles standard for setebredde på langdistansefly