CROSS-OVER: Suzuki har levert en helt ny - og sterkt forbedret SX4. de har døpt bilen S-Cross og har gitt den geneskaper som bør passe godt for mange nordmenn. Foto: TORMOD BRENNA
CROSS-OVER: Suzuki har levert en helt ny - og sterkt forbedret SX4. de har døpt bilen S-Cross og har gitt den geneskaper som bør passe godt for mange nordmenn. Foto: TORMOD BRENNAVis mer

S-Cross byr på litt av alt

Suzukis nyvinning byr på et bredt spekter av bruksområder, god plass og grei pris. Blir den Årets Bil?

Les alt om Årets Bil her!

(Dagbladet): Suzuki har forandret SX4 på samme vis som bilfabrikanter gjerne gjør når de fornyer en modell - de har gjort den større.

SX4 S-Cross har Suzuki kalt den nye cross-overen sin, og det er langt mer enn størrelsen som er forandret side forgjengeren. Faktisk har det aller mest fått seg en omgang i fornyelseskverna. Det gjelder også navner - heretter heter den SX4 S-Cross.

Det samlede resultatet er en bedre - og langt mer anvendelig - bil.

Opp i kompaktklassen Det er klart det skjer noe med en bil når du øker lengden med snaue 20 centimeter og samtidig øker bagasjeplassen fra 270 til 430 liter.

Det blir rett og slett en annen bil. Og med sin nye lastekapasitet er S-Cross nå et fullverdig medlem av kompaktklassen, biltypen flest nordmenn gjerne kikker på når de skal handle nytt.

ANVENDELIG: Bagasjeplassen i SX4 S-Cross er vesentlig større enn i forgjengeren. Det gir langt større bruksmuligheter. Foto: TORMOD BRENNA
ANVENDELIG: Bagasjeplassen i SX4 S-Cross er vesentlig større enn i forgjengeren. Det gir langt større bruksmuligheter. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

S-Cross er ingen SUV, men at den tilhører cross-over-segmentet (litt personbil, litt SUV), skal vi gå med på.

Den er høy til personbil å være - du setter deg inn i den, og ikke ned i den - og med bakkeklaring som fint tåler vestlandske fjellveier, har Suzuki fått fram en doning som duger på både tørr asfalt og rufsete bygdeveier. At den i tillegg har bakseteplass og bagasjeplass til en familie, er ingen ulempe.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Velfungerende 4x4 Dessuten har den selvsagt - navnet forplikter jo - firehjulstrekk. I alle fall når den trenger det. Under Dagbladets tester på halvglatte fjellveier, kom bakhjulene kjapt nok til bistand i Auto-innstilling.

Stiller du girkassa på «Snø og søle» kommer den enda kjappere, og låser du den i 4WD sitter du som spikra.

Drivverket har også en Sport-innstilling. Den hever turtallet litt og gjør bilen hakket kvikkere, men er strengt tatt mest til pynt.

Noe veik For skal noe utsette på S-Cross, er det at motoren kan virke litt svak, i alle fall med fullastet bil. Du får S-Cross med både diesel og turbofri bensin. Begge er 1,6 litre som gir deg 120 hestekrefter.

Som regel er det mer enn nok, og bidrar til å holde prisen nede, noen ganger blir det litt snaut. I alle fall på bensinversjonen, som må bruke turtall for å henge på med sitt dreiemoment på 156 nm ved 4400 omdreininger.

GODT UTSTYRT: Med store felger og moderne utseende, ser nye SX4 S-Cross helt ok ut. Inttrykket er ikke noe dårligere på innsiden. Foto: TORMOD BRENNA
GODT UTSTYRT: Med store felger og moderne utseende, ser nye SX4 S-Cross helt ok ut. Inttrykket er ikke noe dårligere på innsiden. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Dieselen derimot - byr på over det dobbelte. 320 nm/1750 omdreininger er noe helt annet, og anbefales klart til de som gjerne kjører tunglastet. I alle fall om du klarer deg med ei manuell sekstrinnskasse. CVT-automaten får du (i alle fall foreløpig) kun i bensin-kombo.

Godt utstyrt Nye SX4 S-Cross er et langt steg bort fra blikkboks-stempelet Suzuki en gang hadde. Her er både utstyrs- og sikkerhetsnivået på høyde med konkurrantene.

Panorama-glasstaket gir både lys og romfølelse, og kan selvsagt blendes helt om du helst ikke vil se hva himmelen over deg rommer.

SX4 S-Cross derimot, rommer alt du forventer av en bil i denne prisklassen - og gjerne litt mer enn konkurrentene også.

Alt i alt er dette en bil som bør dekke mange nordmenns behov svært godt.

Her kan du stemme på Årets Bil 2014.