Så bra er Golfen som bruktbil

Høsten 2012 kom en helt ny VW Golf på markedet. Det gir gode muligheter til å gjøre kupp på forrige utgave.

SE ETTER: Av de billigste bensinversjonene skal du være på jakt etter 1,2-liters turbo med 86 hk. De koster fra ca. 150 000 kroner. Kjøremessig er samme motor med 105 hk et bedre valg. Da begynner prisene omtrent i samme område. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SE ETTER: Av de billigste bensinversjonene skal du være på jakt etter 1,2-liters turbo med 86 hk. De koster fra ca. 150 000 kroner. Kjøremessig er samme motor med 105 hk et bedre valg. Da begynner prisene omtrent i samme område. Foto: Egil Nordlien HM FotoVis mer

Den sjette utgaven av VW Golf kom på markedet i oktober 2009 og ble faset ut til fordel for den nye modellen i november 2012. Selv om VW kaller Golf VI en helt ny bil, bygger bilen i stor grad teknisk sett på VW Golf.

Og det er uproblematisk, siden femte generasjon VW Golf har gode egenskaper. Den såkalte PQ35-plattformen har også produsert noen av de mest problemfrie bilene i kompaktklassen; i tillegg til Golf V og VI er også forrige generasjon Skoda Octavia og Audi A3 basert på denne.

BRA BRUKTBIL: Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
BRA BRUKTBIL: Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene.

I tillegg har VW Golf fra denne perioden mange fine motoralternativer. Dessverre får man nesten si, var Golf VI i salg da dieselfeberen herjet som verst. Dermed er mange av de fine bensinmotorene mangelvare på det norske markedet.

Av de billigste bensinversjonene skal du være på jakt etter 1,2-liters turbo med 86 hk. De koster fra ca. 150 000 kroner. Kjøremessig er samme motor med 105 hk et bedre valg. Da begynner prisene omtrent i samme område.

Det beste allroundalternativet er 1,4 TSI med 122 hk. Den versjonen er mest utbredt som brukt, og koster fra ca. 160-260 000 kroner. En skjult skatt for de kjøreglade er 1,4 TSI med 160 hk. Utvalget er lite, prisene fra ca. 210-300 000 kroner.

Stort dieselutvalg Det store utvalget ligger på dieselsiden. 1,6 TDI med 90 hk koster fra ca. 140 000 kroner, mens den sterkere, vanligere og bedre utstyrte 105 hk-versjonen spenner et bredt prisområde: 130 000 kroner for modeller med lang kjørelengde og opp til nesten nye modeller med masse utstyr og DSG-automatgir til ca. 250 000 kroner.

SOLID: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. Foto: Egil Nordlien, HM Foto
SOLID: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. Foto: Egil Nordlien, HM Foto Vis mer

VW Golf ble også levert med 2,0 TDI-motor på 110, 140 og 170 hk, der den mellomste er vanligst og gir best kombinasjon av pris og ytelser. Her går prisene fra rundt 170 000 til ca. 320 000 for 4Motion-versjon (4WD).

VW Golf med forhjulsdrift og femdørs kombikarosseri er den langt vanligste varianten, men du finner også et brukbart utvalg av versjoner med 4WD og som stasjonsvogn.

Gjør det bra i kvalitetsrapport Tyske Dekra baserer seg på kontroll av over 15 millioner biler i sin bruktbilundersøkelse. Dataene hentes fra den tyske utgaven av EU-kontroll (Hauptuntersuchung) og bilene vurderes ut fra sammenlignbare modeller og klasser.

VW Golf er naturlig nok en av de bilene Dekra har mest data på, siden den er bestselger også i Tyskland. I følge Dekra skal VW Golf VI være et av de tryggeste bruktbilkjøpene, med beste karakter i kilometerintervallene 50-100 000 km og 100-150 000 km. I området 0-50 000 km får bilen nest beste hovedkarakter.

Ser vi på VW Golf med 50-100 000 km på telleren, er 88,8 % av bilene uten feil. 4,7 % er har større feil. Gjennomsnittet for alle kontrollerte biler i kompaktklassen er henholdsvis 74,5 % uten feil, og 10,9 % med større feil.

De vanligste anmerkningene er feiljusterte lys og bremseslitasje. Dessuten skal man være oppmerksom på feil i hjulopphenger og oljelekkasje fra motor/girkasse. Også det britiske forbrukernettstedet «What car» gir VW Golf VI full pott. Kun små og lett fiksbare problemer er rapportert.

Tester Test VW Golf GTD, 2011 - Denne Golfen får karakter seks
18. feb. 2011 - VW Golf GTD er 85 000 kroner billigere enn en VW Golf GTI, men gjør det meste like bra. Både sportslige veiegenskaper og ytelser forsvarer GT-betegnelsen.

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011 - Golf GTI har aldri vært bedre
7. nov. 2011 - Seneste generasjon Golf GTI er et godt eksempel på tysk perfeksjon. Den bærer stolt GTI-arven videre, akkurat som den har gjort siden 1976. Ja, det stemmer.

BRA VALG: VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er ingen kjedelig spare-Golf. Foto: HM Arkiv
BRA VALG: VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er ingen kjedelig spare-Golf. Foto: HM Arkiv Vis mer

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010 - Det VW Golf-valget - Biltester
18. juli 2010 - Volkswagen Golf kommer i mange varianter, men dette er den aller beste.

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011 - Like bra som med tak
2. sep. 2011 - Den takløse versjonen av Golf byr på takløse gleder uten noen store ulemper.

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009 - Skummel nykommer
24. nov. 2008 - VW Golf 6 ser ikke så forferdelig mye nyere ut, men er likevel klart bedre enn forgjengeren 5.

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010 - Vi har testet tidenes raskeste Golf
18. okt. 2010 - Helt siden Golf GTI så dagens lys i 1976 har dette vært målestokken blant de sportslige kompaktbilene.

7. Langtest av VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010 - Sparer deg for avgifter
22. feb. 2010 - VW Golf BlueMotion bruker relativt lite diesel. Men er 0,47 liter/mil lite nok - når bilen er oppgitt med 0,38? Det er 24 prosent differanse.

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009 - Billig Golf slår godt fra seg - Bil
13. okt. 2009 - Med den minste dieselmotoren og det laveste utstyrsnivået skulle man anta at VW Golf 1,6 TDI Trendline er en grå affære.

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010 - Fornuftsbil med plass
1. jan. 2010 - VW Golf stasjonsvogn er fornuften selv. Med riktig motor og girkasse blir den forbløffende morsom i tillegg.

Les også: Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003 - Kompakt komfort
Golf er god som bruktbil

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.