Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Så du glemte å pusse tenna før treningen?

God grunn til det, nemlig.

RISIKO: Mange sportsdrikker er veldig syrlige i tillegg til å være fulle av sukker, og kan i tillegg til økt risiko for hull også gi syreskader på emaljen. Vann er bedre.  Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos
RISIKO: Mange sportsdrikker er veldig syrlige i tillegg til å være fulle av sukker, og kan i tillegg til økt risiko for hull også gi syreskader på emaljen. Vann er bedre. Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos Vis mer

For folk som trener mye, er det naturlig å innta sportsdrikke underveis, eller mellom øktene for restitusjon.

Som med annen restitusjonsmat, inneholder drikkene ofte mye karbohydrater. I tillegg til sukkeret, er mange sportsdrikker veldig sure. Det er ikke bra for tennene.

Puss tennene først - Har du belegg på tennene og drikker sportsdrikke, vil mer av karbohydratene feste seg på tennene. Da kan det faktisk lønne seg å pusse tennene før trening, for da vil sukkeret lettere skylles forbi tennene og du reduserer faren for hull, sier Ellen-Margrethe Hovland, klinisk ernæringsfysiolog i Melk.no.

Hun mener det er spesielt gunstig å pusse tennene før trening dersom du skal trene i økter med mye smådrikking underveis.

Unngå småslurker Alix Young Vik, professor i kariologi og gerodontologi ved Institutt for klinisk odontologi på Universitetet i Oslo, er enig i at en tannpuss før trening vil gi sukkeret mindre mulighet til å bidra til hull i tennene.

Men mange sportsdrikker er veldig syrlige i tillegg til å være fulle av sukker, og kan i tillegg til økt risiko for hull også gi syreskader på emaljen.

- Mot syreangrep vil det nok ikke hjelpe å pusse på forhånd. Men det kan hjelpe å drikke mye på en gang heller enn småslurker, sier Vik.

Hun påpeker også et annet problem med sportsdrikkene, nemlig at de som drikker dem, naturlig nok er tørre i munnen på grunn av treningen og dermed veldig tørste.

- En tørr munn betyr mindre spytt til å fortynne sportsdrikken og beskytte mot det sure, sier hun.

Ising og synlige skader Sure drikker og matvarer er en av hovedårsakene til syreskader på tennene, og ifølge Vik oppstår syreskadene hos noen etter uheldige spise- og drikkevaner over tid.

- Det tar tid før emaljen er så skadet at man ser det på tennene, eller kjenner at det iser. Men litt for mye surt drikke litt for ofte kan skade emaljen, sier hun.

Syreskader oppdages ofte først ved ising i tennene. Etter hvert kan man også se på tennene at de er skadet, ved at kanten på for eksempel fortennene blir gjennomsiktige og litt flisete.

- Det er viktig at de som er i faresonen, eller som har begynt å utvikle syreskader, får informasjon om årsaken til skadene, slik at de kan endre spise- og drikkevanene sine, sier Vik.

Forebygge syreskader Eksempler på sure drikker er juice, sportsdrikk, brus og vin. Mat som virker på tennene på samme måte er for eksempel sitrusfrukter, syltet mat og sure godterier.

En mulighet for å redusere skaden fra syrlig mat og drikke, er å holde seg borte fra denne type matvarer.

- Men du kan også endre hvordan du drikker, for eksempel kan et sugerør gjøre at tennene i mindre grad utsettes for syren. Også er det viktig å ikke drikke mange små slurker hele tida, slik at tennene stadig blir utsatt for syre, sier Vik.

- Enkelte tannkremer beskytter bedre enn andre mot denne type skade. Men husk at tennene ikke skal pusses med en gang noe surt er inntatt. Sure drikker bløtlegger det ytterste laget av emaljen, og for hard børsting da kan ødelegge dette laget. Selv om det er individuelt, kan det lønne seg å vente ca en halvtime etter inntak av noe surt før du pusser, sier hun.

Skyll med vann Både Vik og ernæringsfysiolog Hovland anbefaler å skylle med vann etter inntak av sur og sukkerholdig drikke.

- Kanskje du kan ha både en flaske sportsdrikk, og en flaske vann med deg på trening? Dersom du drikker juice til frokost, kan du også avslutte med litt vann, slik at mye av drikken blir skylt vekk med en gang, foreslår Hovland.

- Om du smådrikker mye cola eller annen sukkerholdig drikke, kan det også lønne seg å skylle med fluor regelmessig, sier Vik.

Les også:
Så mye tannkrem skal du bruke
Unngå de klassiske treningstabbene
Sjekk om du dusjer for ofte
Seks årsaker til at det gjør vondt i tennene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media