Så dyrt er det å få et barn

Det lønner seg å få en jente.

BILLIG BABY: Barnets første leveår er faktisk de billigste. Prisen stiger betraktelig idet barnet begynner på skolen. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
BILLIG BABY: Barnets første leveår er faktisk de billigste. Prisen stiger betraktelig idet barnet begynner på skolen. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Du tenker kanskje at den første tiden er mest kostbar, på grunn av barnevogn og annet dyrt utstyr som skal kjøpes.

Men barnets første leveår er faktisk de billigste, og det er egentlig ikke så rart. De første 4 til 6 månedene spiser barn bare morsmelk, de går ikke i barnehage, og babyer spiller verken fotball eller går på kino.

Koster mer jo eldre de blir Sett bort fra barnehage- og SFO-utgifter, koster barn mer desto eldre de blir. For eksempel spiser 14-17-åringer mer enn foreldrene sine.

Barn i skolealder bruker også mye mer på klær og sko, lek og fritid og personlig pleie enn yngre barn.

Utgifter til utdanning er ikke tatt med her. Disse blir vanligvis også høyere når barnet begynner på videregående skole.

I tillegg til de postene vi har tatt med når vi har beregnet hvor mye et barn koster, er det også en hel del andre utgifter knyttet til å være flere medlemmer i en familie. Disse har vi ikke tatt med i tabellen vår.

I vår utregning har vi dessuten valgt å se bort fra utgifter til for eksempel husholdningsartikler, andre dagligvarer, møbler og elektrisk utstyr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer