FRA HAT TIL ELSK: Andrea (13) var ikke glad i matte. Hun lå an til karakteren 3, men med noen få timer med privatlærer, får hun nå karakteren 6. Foto: NIna Hansen / Dagbladet
FRA HAT TIL ELSK: Andrea (13) var ikke glad i matte. Hun lå an til karakteren 3, men med noen få timer med privatlærer, får hun nå karakteren 6. Foto: NIna Hansen / DagbladetVis mer

Hvordan fatte matte

Så enkelt gikk Andrea (13) fra å være middels i matte til å få 6

Opplæringen ble til «Hvordan fatte matte». Boka som tar Norge med storm. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Andrea Elgurén (13) slet med matte. Hun hang ikke med i timene, og opplevde at lærebøkene og undervisningen raste av gårde uten at hun fattet hva hun drev med.

Fakta matte i skolen Våren 2015 fikk hele 42 prosent ut med karakteren 1 eller 2 til matematikkeksamen - det dårligste matteresultatet noensinne, viser tall fra Utdanningsdirektoratet.«Lærerløftet» har vært regjeringens viktigste skolesatsing de siste 3,5 årene.Gjennom «Lærerløftet» får 5500 lærere tilbud om videreutdanning hvert skoleår. Rundt 2000 av disse tar videreutdanning i matematikkRegjeringen har innført karakterkrav i matematikk i lærerutdanningen. For å komme inn på lærerutdanningen kreves det karakter 4 i matematikk fra VGS.

- Før likte jeg ikke matte i det hele tatt, og gruet meg til hver eneste mattetime. Jeg forsto ikke hva jeg holdt på med, og gjorde bare det jeg fikk beskjed om, forteller Andrea Elgurén.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn