Så feit er julemiddagen

Pinnekjøtt, ribbe, kalkun eller lutefisk? Se kaloriforskjellene her.

JULEMAT: Tradisjonell julemat er fet nok! Foto: Opplysningskontoret for Kjøtt
JULEMAT: Tradisjonell julemat er fet nok! Foto: Opplysningskontoret for KjøttVis mer

Julen nærmer seg med alt som hører med både av mat og drikke.

Mange av ekstrakaloriene julen fører med seg, kommer gjennom drikkevarene.

Julen føles som et eneste stort måltid, og det ikke uten grunn. Den ene måltidet etterfølges av det andre uten at sulten engang rekker å melde seg før neste bordsetning.

Du kan unngå å legge på deg i julen med noen enkle grep om julematen.

Tradisjon er tradisjon, men det er ikke fettet alene som skaper all smak og julestemning.

Det er ikke uten grunn at man ofte føler seg stinn i julen.

Julematen blir unektelig ofte fet - unødvendig fet. En full porsjon med ribbe og tilbehør gir mer enn 1500 kcal.

Spiser du pinnekjøtt, ribbe, kalkun eller lutefisk til jul? Legger du på deg i julen? Teller du kalorier i julen?

Delta i avstemmingene nederst i denne artikkelen, og si din mening i kommentarfeltet under.

Sjekk våre tips for julematen Her er noen tips som gjør at du kan spare litt på kaloriene:

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Middag med pinnekjøtt En porsjon, der alt inngår gir ca. 1350 kcal, hvorav 954 kcal fra fett. Middag med juleribbe En porsjon av hele menyen gir til sammen 1530 kcal, hvorav 1044 kcal fra fett. Middag med kalkun Selv med litt fløte i sausen kommer en porsjon ikke opp i mer enn 645 kcal. Lutefiskmiddag En porsjon tradisjonell lutefisk med alt tilbehør gir gjerne lett 900 kcal, og mer til for den som er raus med fettet. Juleskinke En porsjon klassisk juleskine med tilbehør gir 560 kcal, hvorav 243 kcal fra fett. Middag med vilt Sammen med grønnsaker, poteter, saus og tyttebær gir en porsjon av denne middagen ca. 450 kcal, litt mer om du bruker mye fløte i sausen. Juletorsk Selv med smør til trenger en porsjon ikke gi mer enn 640 kcal, hvorav 315 kcal fra smøret. Middag med kokt laks En porsjon med poteter, agurk og rømme som tilbehør gir 590 kcal, hvorav 297 kcal fra fett.