FLERE PRIKKER: Fra 1. juli får du to prikker der du tidligere fikk én, og tre prikker der du tidligere fikk to. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
FLERE PRIKKER: Fra 1. juli får du to prikker der du tidligere fikk én, og tre prikker der du tidligere fikk to. © ILLUSTRASJONSFOTO: ColourboxVis mer

Så fort mister du lappen

Fra 1. juli gir UP flere prikker enn før.

Kan du kjøre på rødt, bli tatt i automatisk trafikkontroll, og hvor mye har alderen å si for straffen? Den 1. juli trer de nye reglene om prikkbelastning i kraft.

I tabellen nederst i saken ser du hvor mange feil du kan gjøre, før du får åtte prikker og risikerer å miste retten til å kjøre bil.

Nye og flere prikker - Det som blir nytt, er at du får flere prikker for de overtredelsene du gjør. I tillegg blir det dobbelt så mange prikker for personer med sertifikat på prøvetid, opplyser politiinspektør og leder ved stabsavdelingen i Utrykningspolitiet (UP), Olav Markussen til vimennbil.no.

De eksisterende reglene videreføres altså i den nye ordningen, men straffen økes med en prikk. Det vil si at du får to prikker der du tidligere fikk én, og tre der du tidligere fikk to.

Nå får du også prikkbelastning dersom du:

• Holder for liten avstand til forankjørende • Kjører i sperresone/foretar ulovlig forbikjøring • Kjører med trimmet motorsykkel eller moped • Unnlater å sikre barn under 15 år Fra neste måned får du dobbelt straff dersom du har sertifikat nyere enn to år. Med den nye ordningen vil det si at du får seks prikker i stedet for tre, dersom du for eksempel holder for liten avstand.

I tillegg får du nå tilsendt varsel allerede ved fire prikker, i stedet for ved seks prikker som i dagens ordning. Du får inndratt førerkortet i en periode på seks måneder ved åtte prikker - slik som tidligere.

Se fullstendig oversikt nederst i saken.

Rammer de yngste De nye reglene rammer de ferskeste sjåførene hardest. Og det er meningen.

- Det er helt klart de yngste som oftest får beslaglagt førerkortet på stedet for høy fart og andre grove forseelser, sier politiinspektør i Politidirektoratet, Jan Guttormsen til vimennbil.no.

Det er også denne gruppen som ligger høyest på døds- og skadestatistikken.

- Kjenner til fotoboksene Likevel viser direktoratets tall fra kamerabokser, eller automatisk trafikkontroll (ATK), at menn og kvinner i alderen 18-25 år sjelden blir tatt med for stor hastighet.

- Det er fordi de vet hvor boksene står, og er oppmerksomme. De som oftest blir tatt i ATK, er voksne som er mer uoppmerksomme på hvor kameraboksene befinner seg. De yngre sjåførene blir tatt av politiet i kontroller som ikke er varslet på forhånd.

En test fra 2009 konkluderte i tillegg med at voksne bilførere lettere ser farlige situasjoner, enn sine yngre med trafikanter.

Mener ordningen fungerer Det finnes ingen statistikk på hvor mange som har mistet lappen på bakgrunn av ordningen etter den ble innført 1.1.2004.

Systemet forvaltes av Vegdirektoratet, og Autosys, og da det ble laget var det ikke fokus på denne type statistikk, forteller Guttormsen.

- Grunnen er at systemet sletter prikkene når det er gått tre år, eller når vedkommende er blitt fratatt førerkortet for seks måneder på grunn av for mange prikker. Men jeg kan fortelle deg hvor mange prikker som er delt ut, hvor mange saker som er opprettet, og hvor mange personer som har fått tilsendt varsel.

Nesten 900.000 prikker Fra 1.1.2004 til 1.1.2011 er det registrert:

• 890 534 prikker • 619 003 saker • 6233 brev/varsel
97,4 prosent av alle prikkene er gitt for fartsovertredelser. Av disse er rundt 80 prosent gitt for lavere overtredelser mellom 11 og 25 kilometer i timen over lovlig fartsgrense.

300 har fått åtte prikker eller mer Per i dag er det 54 personer i Norge med åtte prikker på førerkortet. 14 av disse har fått det inndratt.

- Det er ikke mange?

- Nei. Statistisk sett er det sannsynligvis ikke flere enn 300 personer som har fått åtte eller flere prikker ved ordningen i løpet av de syv årene den har vært i bruk, sier Guttormsen.

Dette tyder på at ordningen med prikker og advarsler fungerer, mener han.

Skal forebygge - Systemet med prikkbelastninger er ikke primært laget for å frata folk sertifikatet. Det skal ha en forebyggende effekt, samt gi sjåfører en sjanse til å skjerpe seg når de nærmer seg grensen.

Til sammenligning blir rundt 9 500 førerkort beslaglagt på stedet av politiet årlig.

- Årsaken til at det er så få som 14 av 54 som har mistet førerkortet som følge av prikker, skyldes blant annet ATK-saker hvor det ennå ikke er ført prikker, men hvor saken var til etterforskning.

De nye prikkene Markussen håper endringene gir økt trafikksikkerhet.

- Endringene retter fokus mot ytterligere områder der overtredelser utgjør en trafikkfare, fare for tap av menneskelig eller alvorlige personskader. Jeg håper at fokuseringen, og prikkbelastningen vil gi en preventiv effekt overfor trafikkanter, sier UP-lederen.

Grunnlag for prikkbelastning

Dagens system

Fra 1. juli

Fra 1. juli med prøveperiode

Fartsovertredelser

11-15 km/t høyere i 60-sone eller lavere

1

2

4

16-20 km/t høyere i 70-sone eller høyere

1

2

4

Over 16 km/t i 60-sone eller lavere

2

3

6

Over 21 km/t i 70-sone eller høyere

2

3

6

Rødlyskjøring

2

3

6

Ulovlig forbikjøring

2

3

6

Brudd på vikeplikt

2

3

6

For liten avstand til forankjørende

-

3

6

Kjøring i sperreområde/ulovlig forbikjøring

-

3

6

Kjøring med trimmet motorsykkel/moped

-

3

6

Unnlatt sikring av barn under 15 år

-

3

6

Kilde: Samferdselsdepartementets pdf om prikkbelastninger pr 1.7.2011

Les også:
Disse spørsmålene ryker du på
Så mye kan det koste deg å smugle
Så fort må du kjøre for å miste lappen
Vi har testet 521 biler

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

STORE BESLAG: Få mister lappen gjennom prikkbelastning, men rundt 9500 førerkort blir inndratt på stedet årlig. FOTO: colourbox.com
STORE BESLAG: Få mister lappen gjennom prikkbelastning, men rundt 9500 førerkort blir inndratt på stedet årlig. FOTO: colourbox.com Vis mer
SKAL RAMME DE UNGE: Fordi de unge ligger øverst på statistikken for høy fart og grove overtredelser. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com
SKAL RAMME DE UNGE: Fordi de unge ligger øverst på statistikken for høy fart og grove overtredelser. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com Vis mer