KOMBO: Prøvd pære og nøtter sammen med kokosflak og banan? Lager du din egen frokostblanding, kan du ende opp med å spise flere frokoster hver dag. Foto: NTB/SCANPIX
KOMBO: Prøvd pære og nøtter sammen med kokosflak og banan? Lager du din egen frokostblanding, kan du ende opp med å spise flere frokoster hver dag. Foto: NTB/SCANPIXVis mer

Så gode at du kan ende opp med å spise flere frokoster på en dag

Den ultimate frokostblandingen lager du selv.

Slurvet litt med frokosten i det siste? Hivd inn på med kaffe og kanskje en småkake fra jula i kampen mot klokka etter ferien?

Januarmorgener blir lett småtriste etter roastbiff, ribbe og skalldyr, akkompagnert av øl og akevitt - til frokost.

Firestjerners frokost Men selv januarfrokosten kan bli en fest. Litt innsats en dag kan gi mange små fester. Før du vet ordet av det, er det februar og lysere tider.

LAG PÅ LAG: Musli smaker godt med melk eller yoghurt, gjerne lag på lag med frisk eller tørket frukt, her mango. Foto: NTB/SCANPIX
LAG PÅ LAG: Musli smaker godt med melk eller yoghurt, gjerne lag på lag med frisk eller tørket frukt, her mango. Foto: NTB/SCANPIX Vis mer

Skikkelig frokost betyr skikkelig med energi. Vil du spise sunt, gå for din egen frokostblanding.

Oppskriftene nedenfor kan oppgradere frokosten mange hakk. Noen av blandingene er også gode å ty til når du trenger påfyll i løpet av dagen. En neve, og du klarer deg fram til middag.

Slurver En Norstat-undersøkelse 2015 viser at frokostspising øker med alderen. Mens ni av 10 eldre spiser frokost hver dag, gjør bare seks av 10 unge nordmenn det. I befolkningen som helhet starter sju av 10 dagen med frokost.

Ikke uventet er kvinnene mest opptatt av frokost.

Unge folk synes dessuten at brødskiver er kjedelig. Bare to av 10 unge spiser brød hver dag, mens seks av 10 eldre velger brød til frokost. En hjemmelaget frokostblanding kan være tingen om du vil friste noen rundt deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sukkerbomber En frokostblanding kan bestå av utrolig mye forskjellig. Frukt, nøtter, gryn, frø og krydder i ulike varianter. En klassiker er kokosflak, mandler, havregryn, solsikkefrø og gresskarkjerner, ristet i ovnen med en dasj honning.

FRISTENDE: Fram med frukten og opp i bollen. mJanuarmorgenen kan plutselig virke mer lystig. Foto: ARNO BURGI
FRISTENDE: Fram med frukten og opp i bollen. mJanuarmorgenen kan plutselig virke mer lystig. Foto: ARNO BURGI Vis mer

Men utviklingen går fort, plutselig er butikkene fulle av chiafrø og ting som var ukjente for få år siden. Uansett hva du velger, lager du blandingen selv, har du kontroll på innholdet.

- Mange frokostblandinger er skjulte sukkerbomber, sier konseptsjef Jeanette Roede hos Grete Roede, kostholdsbedriften som har høysesong akkurat nå.

KNASENDE GODT: Lager du blandingen selv, har du raskt en firestjerners frokost. Foto: METTE MØLLER
KNASENDE GODT: Lager du blandingen selv, har du raskt en firestjerners frokost. Foto: METTE MØLLER Vis mer

De ferdige blandingene er ofte søtet på ulike måter, i en og samme blanding, påpeker hun.

- Den tørkede frukten er gjerne kokt i sukkerlake, mens kornet og grynene kan være søtet og ristet med honning. På pakken deklareres frukten og kornblandingen hver for seg. Slik ser sukkerinnholdet uskyldig ut. Virkeligheten er en annen, sier Roede.

Mango og aprikos Hun er glad i både nøtter, korn og frø i blandingen. En deilig, fiberrik blanding med bare 150 kalorier pr porsjon finner du oppskrift på nedenfor. Blandingen gjør deg mett lenge.

Av tørket frukt anbefaler Roede rosiner, tranebær, aprikos og mango, helst av den litt dyrere typen. Den har ofte mindre sukker og bedre kvalitet. Les deklarasjonen og sammenlikn innholdet, råder hun.

- Se etter mango som ikke ser oppblåst ut. Den er bare tørket, ikke tilsatt noe, sier hun.

På kursene sine handler det mye om å skape nye vaner. Spise regelmessig, starte dagen med frokost og få måltidsklokka på plass.

Jevnt påfyll gjør at søtsuget avtar og man unngås småspising.
 
Nye smaker Selvfølgelig er det lov å skeie ut i blant. Granola med lakris og honning kan være tillatt i helga, for eksempel. Ellers er januar måneden for nye vaner.

Å venne seg til mindre sukker i en frokostblanding kan være krevende for mange. En porsjon av den populære blandingen «Solfrokost» inneholder for eksempel fem sukkerbiter.

Klarer du å kutte ned på sukkeret, vil du oppdage andre gode smaker, lover Roede.

- Når blandingen ikke er så søt, kommer for eksempel den nøtteaktige smaken i kornet bedre fram, sier hun.

I egne blandinger bruker hun ofte rosin eller tranebær.

 Men heller ikke kostholdsveilederen får tida til å strekke til bestandig.

- Jeg kjøper ofte ferdige blandinger. Da er trikset å se etter frokostblandinger med nøkkelhull, eller rett og slett den kjedeligste pakken. Den har som oftest minst sukker.