RØDT KJØTT: Ny forskning viser at for mye rødt kjøtt (85 gram om per dag) øker risikoen for dø tidlig, og for å dø av hjerte- og karsykdom og kreft.  Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
RØDT KJØTT: Ny forskning viser at for mye rødt kjøtt (85 gram om per dag) øker risikoen for dø tidlig, og for å dø av hjerte- og karsykdom og kreft. Foto: Håkon Eikesdal / DagbladetVis mer

Så helsefarlig er det røde kjøttet

Over 500 gram rødt kjøtt i uka øker risikoen å dø tidlig.

(Dagbladet): Spiser du for mye rødt kjøtt kan du øke du risikoen for å dø tidlig og å dø av hjerte-og karsykdom og kreft, ifølge en ny amerikansk studie publisert i Archives of Internal Medicine.

En porsjon rødt kjøtt (84 gram) om dagen øker dødsrisikoen med 13 prosent, mens en porsjon bearbeidet kjøtt (en pølse i brød eller to baconskiver), øker risikoen med 20 prosent, ifølge forskerne ved Harvard School of Public Health.

De har fulgt og kartlagt kostholdet til 37 698 menn og 86 644 kvinner i henholdvis 22 og 28 år. Jevnlig inntak av rødt kjøtt ble assosiert med økt dødsrisiko.

Nordmenn spiser for mye Forskerne mener funnene bidrar til mer fakta om hvordan helsa påvirkes av å spise rødt kjøtt.

- Studien kommer med klare beviser på at jevnlig konsumpsjon av rødt kjøtt, spesielt bearbeidet kjøtt, bidrar til for tidlig død. På den andre siden kan det å velge sunnere proteinkilder enn rødt kjøtt, ha store positive helseeffekter ved at det reduserer sykdom og død knyttet til kroniske tilstander, sier Frank Hu, professor ved Harvard School of Public Health.

Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Knut Inge Klepp, mener studien er interessant, og peker på at en del nordmenn spiser mer enn anbefalt mengde rødt kjøtt i uka:

- Det er godt dokumentert at inntak av rødt kjøtt øker risikoen for flere typer sykdommer, og de norske anbefalingene er derfor å begrense inntak av rødt kjøtt til 500 gram i uka, sier han.

Teknologisk ernæringsfysiolog i Nofima, Pernille Baardseth, mener det er kunnskapshull på beskrivelsen av matkvaliteten i studien.
 
- Per definisjon er bearbeidet kjøtt det som er røykt, saltet og tilsatt nitritt/nitrat som øker risikoen for kreft, men kokt, tørket, stekt, hermetisert, fermentert og fryst kjøtt har ingen eller lav risiko. Det er heller ikke dokumentert om magert rødt kjøtt er mindre sunt enn hvitt kjøtt. Er det fettkvaliteten som er viktig, og ikke bare fettmengden? spør Baardseth, som understreker at årsaken til at kjøttet kan være sykdomsfremkallende ikke er kartlagt.

Bytt til kylling og fisk I studien konkluderes det med at i underkant av ti prosent av tilfellene som dør tidlig kan reduseres om inntaket av rødt kjøtt begrenses til cirka 300 gram i uka. Klepp tror likevel ikke det er grunn til å revurdere de norske anbefalingene om 500 gram:

- Vi følger med, og vil nok ha en justering etter hvert, men jeg tror ikke rådene bør revurderes ennå. Det viktigste denne forskningen viser, er betydningen av å ha et mer helhetlig og langsiktig helsefokus i kostrådene. Folk må gjerne spise kjøtt, men det er viktig å være bevisst og ikke spise mer, sier Klepp.

Det samme oppfordrer Haakon E. Meyer, leder i Nasjonalt råd for ernæring, til.

- Disse funnene er absolutt interessante. Et viktig poeng er at det er gunstig å bytte ut rødt kjøtt med matvarer som fisk, kylling, belgfrukter, nøtter og fullkornsprodukter, noe som også kommer fram i de norske kostrådene. Du trenger ikke kutte ut rødt kjøtt, men ikke spis for mye, sier Meyer.

Årsaker Mettet fett, kolesterol, jern og nitritt i rødt kjøtt kan ifølge forskerne være mulige forklaringer for den negative påvirkningen på hjerte- og karsykdom. Stoffer som dannes under tilberedelse av kjøttet kan være potensielt kreftfremkallende.

Sigbjørn Smeland, klinikkleder ved Kreft- og kirurgiklinikken ved Oslo Universitetssykehus, påpeker at sammenhengen til rødt kjøtt er sammenfallende for de to folkesykdommene hjerte- og karsykdom og kreft - men mekanismene er forskjellige.

- Når det gjelder hjerte- og karsykdom er det innholdet av ugunstige fettsyrer, både mettet fett og transfett, som er mulige årsaker til den negative effekten. For kreft er det direkte eksponering for kreftfremkallende stoffer i maten i tarmsystemet. Funnene i studien samsvarer med tidligere forskning om rødt kjøtt og økt risiko for tykk- og endetarmskreft, som de norske kostrådene er basert på, sier han.

Lett over grensa Ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for egg og kjøtt, Vibeke Bugge, påpeker at forskningen ikke sier noe om årsakssammenhengen mellom rødt kjøtt og risiko for tidlig død.

- Studien viser at gruppen som spiste mest rødt kjøtt, levde et mer sedat liv, hadde flere røykere, drakk mer alkohol og hadde en høyere kroppsmasseindeks. Gruppen hadde også et høyere inntak av energi, og et lavere inntak av fullkorn, frukt og grønnsaker som vi vet er beskyttende faktorer i kostholdet, sier Bugge.

Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, mener det er lett å komme over den anbefalte grensa på 500 gram rødt kjøtt per uke, spesielt på et ekstremt lavkarbo-kosthold.

- Spis mer grønnsaker til middag på bekostning av mengden rødt kjøtt. Hvis du bare bruker kjøttpålegg, varier med havregrøt og kornblanding med skummet melk eller lettyoghurt. Velg mer kylling og fisk framfor svin og okse. Hvis du først skal spise svin- og storfekjøtt, velg det magreste, er hennes råd.