VIL LEVE DET GODE LIV: Valur Bjørn Baldersson (41) har en plan om å slutte i jobb når han blir 60 år. - Jeg begynte å spare allerede da jeg ble 20 år, etter råd fra sjefen. Foto: Bjørn Langsem
VIL LEVE DET GODE LIV: Valur Bjørn Baldersson (41) har en plan om å slutte i jobb når han blir 60 år. - Jeg begynte å spare allerede da jeg ble 20 år, etter råd fra sjefen. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Ny rapport

Så lenge må du jobbe for å få 70 prosent av livsinntekt i pensjon

Se forskjellene for deg som er født på 50-tallet, 60-tallet, 70-tallet og 80-tallet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det vil bli store pensjonsforskjeller innad i ulike aldersgrupper, avhengig av hvilke private tillegg disse har til folketrygden.

Det viser en fersk rapport fra forskningsstiftelsen Fafo, signert forskerne Jon Hippe og aktuarene Henrik Hammer og Hans Gunnar Vøien.

Mens yngre årskull som bare har folketrygd og OTP (innskuddspensjon med minstesatsen på 2 prosent), vil kunne oppnå knappe 50 prosent av livsinntekten i pensjon eller mindre, vil gruppene med AFP og god tjenestepensjon ligge vesentlig høyere.

- Den største forskjellen finner vi mellom arbeidstakere i privat sektor som har AFP, og dem som ikke har det. Gruppene uten AFP må jobbe tre til fire år lenger enn dem som har AFP. Dette illustrerer tydelig betydningen av AFP-reformen i 2008, mener Fafo-forsker Jon Hippe.(

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn