HALVE UKA: Hver uke må du jobbe fram til lunsj onsdag for å betale eiekostnaden for en BMW 318d Touring (143 hk). Svenskene er ferdig med å betale for BMW-en når tirsdagen er omme. Men har du en vanlig Golf, går bare 12,6 timer i uka med til bilutgiftene, om du har norsk gjennomsnittslønn. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø
HALVE UKA: Hver uke må du jobbe fram til lunsj onsdag for å betale eiekostnaden for en BMW 318d Touring (143 hk). Svenskene er ferdig med å betale for BMW-en når tirsdagen er omme. Men har du en vanlig Golf, går bare 12,6 timer i uka med til bilutgiftene, om du har norsk gjennomsnittslønn. FOTO: Kjell Magne AalbergsjøVis mer

Så lenge må du jobbe for bilen

I ti europeiske land. Norge er slett ikke dyrest.

Hva en bil koster er ikke så interessant. Det interessante er hvor lenge du må jobbe for å dekke kostnaden ved bilholdet.

Hvor lenge må du jobbe for bilen? En europeisk undersøkelse viser hvor mye gjennomsnittsnordmenn bosatt i Oslo må jobbe for bilen sin, sammenliknet med innbyggere i ni andre hovedsteder.

Undersøkelsen baserer seg på fire ulike bilmodeller, og bilholdskostnadene er basert på leasing av bilene med tillegg for drivstoff, vedlikehold og dekkslitasje.

Kostnadene for en privatperson som eier bilen selv vil være tilnærmet de samme.

Resultatet viser at bil - svært høye nybilpriser til tross - ikke er spesielt dyrt i Norge. Årsaken er selvsagt at nordmenn har høye lønninger.

Norge midt på treet, Sverige best På den andre siden er ikke bil spesielt billig her, heller. Vi havner midt på treet, bak Sverige, Danmark, Spania og Frankrike, der folk må jobbe mindre enn nordmenn for å holde seg med bil.

Slik ser lista ut, med det billigste bil-landet øverst:

1. Sverige 2. Spania 3. Frankrike 4. Danmark 5. Norge 6. Finland 7. Østerrike 8. Nederland 9. Italia 10. Tsjekkia
De fire bilene som er tatt med i undersøkelsen, er Audi A4 Tdi 136, VW Golf 1,6 105 HK, BMW 318d, 146 HK og Toyota IQ 1.33 Dual.
I Norge må du jobbe 18,8 timer for Audien og 12, 6 timer for Golfen. Svenskene trenger bare å jobbe 14,6 og 12,1 timer for de samme bilene. Her kan du se hele oversikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jobber fram til lunsj på onsdag for å betale bilen Ta for eksempel en BMW 318d Touring, som vi har testet, med godt resultat.

I Stockholm må du jobbe i to dager - eller mer nøyaktig, i 15 timer - per uke for å dekke utgiftene til denne modellen. I Oslo må du jobbe en halv dag ekstra (19 timer).

- Du jobber altså frem til lunsj onsdag for å klare utgiftene til bilen. Så kan du jobbe for andre utgifter resten av uken. Ikke rart at to inntekter i en familie er standarden, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan, som har vært delaktige i undersøkelsen.

Hardt arbeid i Praha Så kan man jo være glad for at man ikke bor i Praha, der man må jobbe 70 timer i uken for å ha råd til BMW-en.

Om bilhold er verken spesielt dyrt eller billig i Norge, må vi generelt sett jobbe mer enn mange andre for å ha råd til diverse varer og tjenester. I undersøkelsen ble også en "handlekurv" med sånt, tenkt benyttet av en familie på tre, satt sammen.

Da havnet Norge på 8. plass av ti land. Men det er jo en mager trøst at andre varer relativt sett er enda dyrere enn bil. Den generelle kjøpekraften i Norge er åpenbart ikke så god som vi kanskje liker å tro.

SÅNN PASSE: Inngangsbilletten til en BMW 318d er sånn passe dyr i Norge. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø
SÅNN PASSE: Inngangsbilletten til en BMW 318d er sånn passe dyr i Norge. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø Vis mer

Ellers er det jo på sin plass å nevne at du selv kan gjøre mye med kostnadene til bilhold, ved for eksempel å fylle drivstoff til riktig tid, være smart når du kjøper dekk og velge verksted med omhu, ikke minst når du skal fikse mindre lakkskader og rette opp småbulker.

Les også: Få Mercedes for 150 000 kroner
Disse bilene har lavest verditap
Luksusseiler til bruktbåtpris
Her bor en bildekkselger

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.