FLYTENDE ENERGI: Spesialisten på ernæring mener du for eksempel kan løpe godt og vel en time, uten ekstrem varme, før du trenger å fylle på med annet enn vann. Foto: NTB Scanpix / Microstock
FLYTENDE ENERGI: Spesialisten på ernæring mener du for eksempel kan løpe godt og vel en time, uten ekstrem varme, før du trenger å fylle på med annet enn vann. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Så lenge skal du trene før du trenger sportsdrikk

Overforbruk kan være skadelig.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Mange dropper vann til fordel for sportsdrikker, men hvor sunne er de søte, energirike drikkene egentlig?

Vi vet at væskeinntak er viktig når vi trener. Blir vi dehydrert må hjertet jobbe ekstra hardt for å gi musklene oksygen. Men hvor mange av oss har egentlig behov for sportsdrikk? Og hvor skadelig kan et overforbruk være? 

For de som trener hardt

Det vet Tonje Ilstad Hjalmarsen. 33-åringen er ernæringsfysiolog, og er en av de beste gateløperne i Norge.

- Sportsdrikk er ment for de som trener hardt godt over en time, og for idrettsutøvere som trener flere ganger om dagen, som svetter mye og trenger påfyll av energi og salter.

Løper du under 10 km er det ikke nødvendig med annet enn vann, og det skal være ganske varmt før man trenger drikke noe særlig på en økt under timen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn