PØLSER OG VIN: Sykepleierstudentene Marte Ødemark (37), Astrid Devik Borge (20) og Charlotte Kværneng (20) feiret innleveringen av et studieprosjekt med grillpølser og vin i parken på St. Hanshaugen i Oslo.Foto: Lars Eivind Bones
PØLSER OG VIN: Sykepleierstudentene Marte Ødemark (37), Astrid Devik Borge (20) og Charlotte Kværneng (20) feiret innleveringen av et studieprosjekt med grillpølser og vin i parken på St. Hanshaugen i Oslo.Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Så lett lever du sunnere

Bare noen enkle grep skal til.

Velger du sofaen og TV-en framfor trening? Og klarer du ikke å gå forbi kiosken uten å kjøpe en pølse?

Dagbladets eksperter gir deg rådene om hvordan du kjapt kan endre livsstilen — uansett hvilken livsfase du befinner deg i og hvilke uvaner du har i dag. Og hvordan du lett kan møte sommeren både sunnere og lettere.

For mange skal det svært lite til før de lever langt sunnere enn i dag. Selv små endringer i kosten kan ha stor betydning for helsa.

- Kjøper du en pølse på vei hjem fra jobb hver dag, tjener du mye på å kutte ned til to-tre ganger i uka. Du er ikke nødt til å følge kostholdsrådene til helsemyndighetene slavisk for å oppnå en helseeffekt. Ikke sett altfor ambisiøse mål, men finn en gyllen middelvei. God livskvalitet er også viktig, sier ernæringsfysiolog Carina Ottesen ved Nordland fylkeskommune.

Dårlig samvittighet Et riktig kosthold kan ha store effekter på helsa, påpeker hun.

- Bare ved å gjøre noen enkle grep i kostholdet, kan du redusere risikoen for utviklingen av livsstilsykdommer som hjerte- og karlidelser, diabetes 2, fedme og visse kreftformer, sier hun og legger til:

- Har du som mål å gjøre helomvending i kostholdet på bare noen dager, er det stor risiko for at alt går i vasken like etterpå. Ta små steg av gangen.

Det lønner seg å skille mellom hverdag og fest, påpeker Ottesen.

- Det du gjør i hverdagen er viktigst, bare helgene ikke strekker seg utover hele uka, sier hun.

- Særlig småbarnsforeldre som sliter med å få tidskabalen til å gå opp, tyr til lettvinte løsninger av og til. Men det skal være lov til å kose seg av og til - uten å få dårlig samvittighet, sier hun.

Tenker ikke på helsa Hvor mye du rører på deg har også stor betydning helsa. Det er få bevisst på, mener Jill Jahrmann, fagadministrativ førstekonsulent fitness ved Norges Idrettshøgskole.

- Folk flest motiveres av ytre, overfladiske faktorer, som at de skal bli slankere eller se bedre ut. Spør du folk som har trent lenge, sier de at velvære er den viktigste motivasjonsfaktoren deres. Men du må over kneika før det føles godt, sier hun.

De aller fleste oppgir mangel på tid som grunn til at de ikke trener, påpeker Jahrmann. Som regel handler det om prioritering.

- Du kan ikke ta vekk så mye av den obligatoriske tida - til jobb og barn. Men det går an å kutte ned på tid foran TV og andre ting, sier Jarhmann.

Det vanskelige er ikke å begynne å trene, men å opprettholde treninga over tid.

- Det er innmari slitsomt å bryte mønstre og legge om livsstilen - og lett å falle tilbake til gamle, dårlige vaner, sier hun.

Ta trappene Ifølge forskning er 30 minutter moderat aktivitet om dagen det som skal til for å holde oss ute av risikogruppene for mange livstilsykdommer.

- Sitter vi for mye stille og spiser feil mat, kan trening være en motvirkende faktor, sier Jahrmann.

Også enkelte krefttyper - særlig brystkreft og tarmkreft - kan unngås gjennom jevnlig mosjon.

- Særlig er effekten stor når det gjelder brystkreft. Risikoen for å utvikle sykdommen reduseres proporsjonalt med økt mengde trening, sier hun.

Blir gladere Også mentalt har trening en gevinst.

- Hormonutskillelsen under fysisk aktivitet gir gledes - og lystfølelse som varer lenge etterpå. Trening reduserer og demper depresjon i stor grad, og angst i noen grad. Man blir en bedre problemløser ved trening, og det er vist bedre kognitiv funskjon. Det er også vist redusert aldersrelaterte mentale utfordringer, som demens og hukommelsesproblemer hos veltrente individer, sier Jill Jahrmann.

Bare én av fem nordmenn beveger seg minst 30 minutter daglig.

- Jo mindre aktive vi er i hverdagen, desto viktigere er det å trene. Men du bør ikke totalt erstatte hverdagsaktiviteten med rene treningsøkter, påpeker Jahrmann.

- Ta trappene, gå til butikken og sykle til jobben - alt blir små dråper som til sammen har positiv effekt på helsa, sier Jahrmann.

- Må kose seg Sykepleierstudentene Marte Ødemark (37), Astrid Devik Borge (20) og Charlotte Kværneng (20) mener det må være lov å kose seg — også i hverdagen.

- Så lenge man spiser sånn noenlunde sunt og trener litt, er det vel greit å skeie ut noen ganger, sier de tre studentene, som er i parken for å feire at de er ferdige med en felles prosjektoppgave. På menyen står grillpølser og vin.

- Kanskje ikke det aller sunneste valget. Men grillpølser funker best på engangsgrill. Dessuten har vi kjøpt kylling- og kalkunpølser, det hjelper jo litt, sier Charlotte. Både hun og Astrid medgir at de ikke alltid lever så sunt nå som de har begynt å studere.

- Jeg spiste nok sunnere mens jeg bodde hjemme, det er en stor forandring nå som jeg må lage mat selv. I tillegg blir det jo en del utskeielser i form av alkohol, sier hun. Astrid bor fremdeles hjemme hos mor og far, og synes det er viktig å få i seg god mat.

Variert kost - Jeg prøver å spise variert kost, og tyr ikke til kjappe løsninger hver dag, sier hun.

Marte driver som homeopat ved siden av studiene og er ganske bevisst på hva slags mat hun dytter i seg.

- Jeg har en kjæreste som er veldig opptatt av lavkarbomat, og dermed blir jeg også litt påvirket. Jeg tenker nøye gjennom hva jeg spiser og styrer helst unna sukker, pasta, pizza og andre karbohydrater, sier 37-åringen. Derfor har hun også valgt pølser med mest mulig kjøtt og fett og minst mulig hvetemel.

- Jeg skeier ut innimellom — ikke minst med kake og sjokolade — men prøver å rette meg opp igjen, sier Marte.

Alle tre trener litt i rykk og napp. Mens Charlotte gjerne tar noen skippertak før sommeren, synes Astrid det er vanskelig å få tida til å strekke til.

- Vi har planer om å bli sunnere og gå turer sammen rundt Nøklevann, sier hun.

Marte har hund og ikke annet valg enn å komme seg ut.

- Men det er forskjell på å være 20 og snart 40. Når man er yngre går man lettere av seg kakene man spiser.