SUKKERBOMBER: Det er stor forskjell på bær - og sukkerinnholdet i blåbærsyltetøy. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NO
SUKKERBOMBER: Det er stor forskjell på bær - og sukkerinnholdet i blåbærsyltetøy. Foto: ERIK HELGENESET / BRAMAT.NOVis mer

Så mye bær er det i blærsyltetøyet

Store forskjeller på bær- og sukkerinnhold.

(Bramat.no): Syltetøy er laget av bær, og er sånn sett sunt, men en del syltetøy inneholder også relativt mye sukker.

Mye sukker konserverer Mange bær er nokså syrlige, derfor blander vi bærene med sukker når vi lager saft og syltetøy. Men det er ikke bare for smakens skyld at syltetøy inneholder sukker.

Sukker er nemlig et konserveringsmiddel, og syltetøy er rett og slett en tradisjonell måte å konservere bær på.

Syren fra visse bærer som tyttebær (benzosyre) og stikkelsbær (eplesyre) bidrar også til at syltetøy kan holde seg i flere år under gode lagringsbetingelser.

Bringebær og blåbær er ikke så syrlige og må tilsettes syre, som bl.a. sitronsaft og benzosyre for å holde seg som syltetøy.

Les også: Hvorfor er bær sunt?

Mindre sukker er bedre for helsen og tennene Når sukkerinnholdet reduseres, kortes også holdbarhetstida ned.

Ved å tilsette surhetsregulerende middel som sitronsyre og eplesyre og konserveringsmiddel som kaliumsorbat og natriumbenzoat forlenges holdbarhetstida til tross for lavere sukkerinnhold.

De fleste syltetøy på markedet inneholder derfor disse tilsetningsstoffene. Gevinsten er at mengden tilsatt sukker kan reduseres.

De fleste butikkjøpte syltetøy inneholder rundt 40 prosent sukker. Det meste av dette er tilsatt, men noen få prosent sukker kommer naturlig fra bærene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testens vinner Lerums blåbærsyltetøy inneholder bare 15 gram karbohydrater per 100 gram syltetøy, hvorav seks prosent er sukkerarter. Syltetøyene du finner i bunn av tabellen har tre ganger så høyt karbohydratinnhold, og rundt åtte ganger så høyt sukkerinnhold.

Det er imidlertid verdt å merke seg at testvinneren inneholder søtstoffene isomalt og sukralose.

Men det er markante forskjeller på sukkerinnholdet i det sunneste syltetøyet uten søtningsstoffer og testtaperne: Nora Hjemmelaget blåbærsyltetøy inneholder 29 gram karbohydrater og sukker, mens et stort flertall av de andre syltetøyene inneholder godt over 40 gram sukker, altså omtrent femti prosent mer.

Les også: Er karbohydrater farlig?

Hjemmelaget syltetøy I sommer bugner skogen av blåbær, så ta deg gjerne en tur og plukk bær slik at du kan lage ditt eget syltetøy.

Lager du syltetøyet selv, har du en unik mulighet til å lage et syltetøy som inneholder mye bær og lite sukker. Det skal faktisk ikke så mye sukker til, for at syltetøyet skal smake søtt og godt.

Husk bare at jo mindre sukker du bruker, jo kortere holdbarhet har syltetøyet. Et tips er å fryse bærene, og så lage små porsjoner av «syltetøy» der du varmer opp bærene og blander med sukker.

Det beste syltetøyvalget Når du skal velge syltetøy er det smart å sjekke innholdet av bær og karbohydrater.

Velg et syltetøy med minst 50 % bær. Mer bær betyr i de fleste tilfeller mer fiber, vitamin C og andre sunne næringsstoff.

Syltetøyene som kom best ut av testen inneholder 60-80 prosent bær, men om du ikke sjekker kan du risikere å kjøpe syltetøy med bare 40 prosent blåbær.

Styr unna de søteste syltetøyene. Mengden karbohydrater er i stor grad ensbetydende med mengden sukker. Velg syltetøy med rundt 40 prosent sukker eller mindre.

Dersom du ønsker et syltetøy fritt for tilsetningsstoffer, må du enten lage det selv eller kjøpe fra utvalgte produsenter som bl.a. Hervik.

Syltetøy bør ikke være det vanligste pålegget du bruker. La det heller være noe du koser deg med i helga eller etter aktiv dag.

Slik har vi gjort testen I denne testen har vi sett på et utvalg bringebærsyltetøy som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye karbohydrater og bær de inneholder.

Mengden karbohydrater representerer mengden sukker og trekker ned, mens mengden bær trekker opp. De fleste produsenter oppgir bare karbohydrater og ikke sukker, men det er stor sett liten forskjell mellom disse.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Lerums Blåbærsyltetøy
Testens vinner! Høyt innhold av bær og lite sukker. Inneholder søtstoff.
Karakter:
Produsent: Lerum AS


Nora Hjemmelaget blåbærsyltetøy
Greit innhold av bær, ok innhold av sukker.
Karakter:
Produsent: Orkla Foods AS


Hervik Blåbærsyltetøy
Greit med sukker, greit med bær.
Karakter:
Produsent: Rogaland Konservefabrikk AS


REMA 1000 Lett blåbær
Greit med sukker, ok med bær.
Karakter:
Produsent: Rogaland Konservefabrikk AS


Nora Naturlig lett blåbær
Greit med sukker, ok med bær.
Karakter:
Produsent: Orkla Foods AS


Coop Blåbær
Nokså mye sukker, ok med bær.
Karakter:
Produsent: Røra fabrikker AS


St. Dalfour Wild blueberry
Mye sukker, ok med bær.
Karakter:
Produsent: Oluf Lorentzen AS


Matmesteren Blåbærsyltetøy
Relativt mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: Ica Norge AS


Xtra Blåbærsyltetøy
Mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: Coop Norge AS


Smart 365 Blåbærsyltetøy
Mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: ICA Noge AS


Eldorado Blåbærsyltetøy
Mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: Unil AS


REMA 1000 Blåbærsyltetøy
Mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: Rema 1000


Nora Blåbær moste bær
Mye sukker og ikke spesielt mye bær.
Karakter:
Produsent: Stabburet


Svansø Økologisk blåbærmarmelade
Får ikke terning pga. manglende næringsdeklarasjon.
Karakter: -
Produsent: Scandic Food AS

Les mer på Bramat.no:

Mat for større muskler

Tykk av bananer?

Langkjøring- hva og hvordan?