GEBYRENE: Her er oversikten over alle gebyrene og tilleggene du må betale hos de forskjellige flyselskapene. Grafikk: DAGBLADET
GEBYRENE: Her er oversikten over alle gebyrene og tilleggene du må betale hos de forskjellige flyselskapene. Grafikk: DAGBLADETVis mer

Så mye betaler du egentlig for flybilletten

Noen ganger kunne du like godt flydd businessklasse.

• Flere reisesaker på
db.no/reise.

(Dagbladet): Online-booking er billigst uansett hvilket flyselskap du velger, men aller mest straffer det seg å betale i skranken hos de såkalte lavprisselskapene.

Det er dessuten store forskjeller i funksjonalitet hos de respektive selskapenes hjemmesider.

Noen er moderne og brukervennlige, mens andre er ganske vanskelige å finne fram i.

Det er ganske ille at noen av tilleggene som du må betale ikke kommer tydelig fram før du gjør hele bestillingsøvelsen. Tillegg for service, setebestilling og betaling med kredittkort er ofte godt skjult.

Andre har egen prisliste for alt som ikke er inkludert i billetten.

En ekstra koffert «Det er mange veier til Rom», og noen av dem er av det kronglete slaget. Aller mest kronglete er Ryanair.

På nettsida deres er bestillingen så pass finurlig at førstegangsbrukere ikke bare ender opp med en haug med bagasjetillegg, men kan også ende opp med å ha kjøpt en ekstra koffert.

Vi gjorde den fadesen sjøl en gang, hvor vi helt uten å merke det, bestilte og betalte for en liten trillekoffert, en som vi absolutt ikke trengte. I alle fall ikke med design à la Ryanair.

Trege nettportaler Noen av nettportalene er dessuten så trege og lite brukervennlige at det er grunn nok til å velge et annet selskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LAS PALMAS: Hit flyr både Norwegian. SAS og mange av de andre flyselskapene, men det varierer hvor mye du må betale i gebyr for flybillettene. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN
LAS PALMAS: Hit flyr både Norwegian. SAS og mange av de andre flyselskapene, men det varierer hvor mye du må betale i gebyr for flybillettene. Foto: JOHN TERJE PEDERSEN Vis mer

United Airlines har et brukergrensesnitt som framstår gammeldags og veldig lite brukervennlig.

Portugisiske TAP har en portal av kategorien sirup. Dessuten må du gjennom hele bestillingsprosedyren for å finne ut hvor mye du må betale for ekstra bagasje.

Her må du ikke bare legge inn vekten, men også målene på kofferten for å finne ut hva du må betale ekstra.

Overraskelser på lur Lavprisselskapene egner seg best når du reiser lett og er god og mett, eller du tar med nistepakke og drikkeflaske.

Men også noen av de største flyselskapene i verden har enkelte overraskelser på lur.

Reiser du på økonomiklasse er det fort gjort å havne i overvektsfella. Noen selskaper tar seg så godt betalt at du er langt på vei til en businessbillett om du reiser med mange og tunge kofferter.

Ser bare på prisen - Folk er ikke klar over de store forskjellene hos de ulike flyselskapene. De ser som oftest bare på prisen på billetten og tenker ikke på at de må betale ekstra for bagasje, kredittkort og seating hos noen av flyselskapene, sier Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef hos Ticket, Nordens største reisebyråkjede.

- Når du ser en priskampanje med billige flybilletter, er det ikke nødvendigvis denne prisen det blir, fortsetter hun.

Reisebyråkjeden får spesielt mange henvendelser om bagasje, både på telefon, på internett og i butikkene.

- Mange er ikke klar over at det er til dels store forskjeller når det gjelder bagasjeregler. Det de trodde var billig blir ikke alltid så billig likevel, sier hun.

Prisjungel Når du legger sammen gebyrene hos lavprisselskapene, kan det hende at prisen ikke er så langt unna det du må betale hos andre flyselskaper.

GARDERMOEN: Flyselskapene har forskjellige priser for hva du må betale for spesialbagasje som barnevogner, golfbagger og skiutstyr. Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN
GARDERMOEN: Flyselskapene har forskjellige priser for hva du må betale for spesialbagasje som barnevogner, golfbagger og skiutstyr. Foto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN Vis mer

- Det er en jungel av priser der ute, så vær oppmerksom, advarer Ellen Wolff Andresen.

Ofte er det du finner sjøl på nett bra. Andre ganger kan det være lurt å få hjelp.

- Folk faller ofte for gode pristilbud, men sjekk også reiseveien, spesielt på gjennomgående reiser. Du tror kanskje at du sparer 300-400 kroner på billetten, men må du sitte standby på en flyplass i London over natta, blir det likevel ikke billig. Vi ser ofte at folk gjør denne feilen, avslutter Ellen Wolff Andresen.

Lar seg lure - Det er viktig for forbrukerne å se hva flybilletten egentlig koste, sier Svein Erik Søgård i Travelmarket, en uavhengig reiseportal som sammenlikner prisen på flybilletter, med alle gebyrer.

Travelmarket var den første reiseportalen i Europa 1995. Travelmarket selger ikke flybillettene, men er en ren prissammenligningstjeneste.

På Travelmarkets nettside ligger en gebyrguide for alle lavprisflyselskapene, det er de som tar flest gebyrer.

- Ryanair er kanskje verstingen i klassen når det gjelder å ta gebyrer, sier Søgård.

Gebyrberegner Travelmarket har også laget en gebyrberegner for alle flyselskap. Her oppdateres billettene etter hvor mye gebyr du må betale. Du kan også legge til hvor mye bagasje du skal ta med, og få den totale prisen du må betale for flyreisen.

Derfor er det viktig å kunne klikke seg inn og sammenlikne den reelle prisen på flybillettene, mener Søgård.

- Det vi ser er at i mange tilfeller kan lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian bli dyrere enn både SAS, KLM og andre tradisjonelle flyselskap, sier Søgård, som har over 20 års erfaring fra reisebransjen.

Lokkepriser Søgård mener at billigbilletter er ren psykologi som flyselskapene utnytter maksimalt.

- De har lokkepris for å få deg inn, og så presenterer de deg for en rekke gebyrer man må ta stilling til underveis. Det er som å bli lurt inn i en teppebutikk. Når du først er kommet inn, kommer du sjelden tomhendt ut igjen.

Vil ha endring Forbrukerrådet mener at det skal være lett for forbrukeren å orientere seg om flybillettprisene, og å sammenlikne ulike selskap.

- Vi mener at mest mulig må legges inn i prisen som annonseres. Det skal være mulig å gjennomføre reisen til den prisen, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel hos Forbrukerrådet.

- Det er ikke riktig å reklamere med priser som det ikke er mulig å gjennomføre reisen for, for eksempel et betalingsgebyr. Det burde vært inkludert, sier hun.

Diskutert i EU Ikke alle reiser med golfbag eller ski, det er forståelig at du må betale tillegg for det. Men visse ting som alle må betale for, bør være med i prisen, sier Haabeth Rygg til Dagbladet.

Det har akkurat vært en diskusjon på EU-plan om disse spørsmålene hos forbrukerorganisasjonene.

Konklusjonen til Forbrukerrådet er at en bagasjekolli bør være inkludert i prisen. Det gir bedre muligheter for sammenlikning.