JENTESVAR: Fargen var viktigere enn drivstofforbruk da Salima Noormohamed (37) valgte sin firmabil.
Foto: PETTER HANDELAND
JENTESVAR: Fargen var viktigere enn drivstofforbruk da Salima Noormohamed (37) valgte sin firmabil. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Så mye drivstoff bruker bilen din - egentlig

Vi har testet forskjellen på faktisk og oppgitt forbruk.

STORBIL: Audi A6 2,0 TDI sedan er en storbil med kompaktbilforbruk: 0,53 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN
STORBIL: Audi A6 2,0 TDI sedan er en storbil med kompaktbilforbruk: 0,53 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer
SMÅBIL: Mini One D greide seg med bare 0,4 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN
SMÅBIL: Mini One D greide seg med bare 0,4 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer
KOMPAKT-SUV: Audi Q3 2,0 TDI quattro 140 hk brukte 0,53 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN
KOMPAKT-SUV: Audi Q3 2,0 TDI quattro 140 hk brukte 0,53 l/mil. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer
FAMILIE-SKODA: Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI brukte 0,47 l/mil i testrunden. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
FAMILIE-SKODA: Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI brukte 0,47 l/mil i testrunden. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO Vis mer

Tabeller i bunnen av saken.

Siden 2010 har Vi Menn Bil Top Gear kjørt 260 biler gjennom et fastlagt testprogram. En viktig del av programmet er en 20 mil lang forbruksrunde - den samme for hver eneste bil, utført så likt som overhodet mulig hver eneste gang.

Store forskjeller Forbrukstallene viser klare trender og avslører store forskjeller. Noen bekrefter det mange «vet»:

Store biler bruker normalt mer drivstoff enn små. Stor bensinmotor er i hovedsak dyrt også når det handler om drivstoffutgifter.

Firehjulsdrift trekker forbruket opp. SUV er ikke det beste valget for den som vil ha lavest mulig forbruk, enten den har drift på to eller fire hjul. Veldig mange kompakt-SUV-er som selges i Norge har drift på bare to hjul.

Overraskende Samtidig viser tabellene ting som ikke er like godt kjent: Sterk motor behøver ikke bety høyt forbruk, noe det finnes flere eksempler på.

Den sterke og raske kompaktbilen Honda Civic 2,2 i-DTEC med 150 hk bruker med sine 0,51 l/mil bare 0,05 l/mil mer enn den gjerrigste kompaktbilen vi har kjørt gjennom testrunden.

Mellomklassebilen BMW 320d EfficientDynamics imponerer enda mer. Med 163 hk og automatgir greier også den seg med 0,51 l/mil. Dette resultatet viser dessuten en ny trend: De beste av de moderne automatgirkassene øker ikke forbruket, snarere tvert imot. De girer smartere enn mennesker.

Computere viser for lite Stol ikke blindt på at bilens kjørecomputer oppgir korrekt forbruk. En klar trend i testbilene er at de viser lavere forbruk enn det reelle. Normalen er fem til ti prosents avvik, noen ganger større.

Bare unntaksvis er kjørecomputerne helt korrekte, og vi har knapt sett en kjørecomputer som har vist for mye.

—Fargen avgjorde Salima Noormohamed var mer opptatt av fargen enn av forbruket da hun valgte bil. 37-åringen fra Torshov i Oslo kjører en VW Golf BlueMotion. Dette er en versjon av Golf der bilfabrikken med relativt enkle virkemidler har redusert forbruket med enda noen få prosent, og i Vi Menn Bil Top Gears testløype er den blant de gjerrigste. Men lavt forbruk var ingen viktig grunn til at hun valgte akkurat denne versjonen av Golf som firmabil.

- Kanskje var det i underbevisstheten, for jeg hadde sett reklamen. Men det var fargen som avgjorde. Ja, jeg vet det er et jentesvar, sier Noormohamed, som dessuten synes Golf er en klassisk jentebil. Hun følger ikke med på hvor mye diesel bilen bruker.

- Jeg fyller for rundt 700 kroner en gang i måneden, sier Noormohamed.